arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۰۹۷۳۶
تاریخ انتشار: ۱۵ : ۱۸ - ۲۰ آذر ۱۳۹۵

مرکز آمار: آخرین فرصت برای افزایش جمعیت کشور سال 1405 است / 75 درصد جوانان به یک یا 2 فرزند فکر می کنند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
معاون طرح های آماری مرکز آمار ایران گفت: ما تا سال 1405 فرصت داریم تا برای افزایش نرخ باروری و جمعیت اقدام کنیم در غیر این صورت، جمعیت کشور کاهش خواهد یافت.

به گزارش ایرنا، علیرضا زاهدیان روز شنبه در نخستین همایش ملی 'جمعیت و خانواده' در دانشگاه اصفهان افزود: در این فرصت 10 ساله باید برای اجرای راه حل هایی که چندان هزینه بر نیست، اقدام کنیم هرچند این کار بسیار دشوار است. 

وی ادامه داد: برای این کار باید شعار '2 فرزند کافی است' را به 'دو فرزند کافی نیست' تغییر دهیم و نخبگان کشور را در این زمینه قانع کنیم. 

این کارشناس با تاکید براینکه رشد منفی جمعیت، تاثیرگذارتر از رشد منفی اقتصادی است، اظهار کرد: سالمندی در آینده مشکل جدی خواهد بود و خانواده های تک فرزند، پشیمان خواهند شد. 

وی از جمله سیاست هایی که باید برای افزایش جمعیت در پیش گرفته شود را افزایش منزلت خانه داری و زنان خانه دار، تعریف خانه داری مُدرن، حمایت از مادران شاغل، افزایش مرخصی زایمان، پرداخت حق اولاد به مادران، توجه به کیفیت جمعیت و خودداری از افراط و تفریط خواند. 

زاهدیان گفت: بر اساس پیش بینی مرکز آمار، اگر نرخ باروری پایین بیاید و به 1.3 برسد در سال های 1420 تا 1425 نرخ منفی رشد جمعیت را تجربه می کنیم. 

نرخ کلی باروری، میانگین تعداد فرزندانی است که یک زن در طول زندگی خود به دنیا می آورد. 
وی افزود: اگر نرخ باروری به 2.1 برسد بازهم نرخ رشد جمعیت کاهش می یابد و در سال 1430 به نرخ 0.2 درصد می رسیم. 

زاهدیان ادامه داد: اگر نرخ باروری به 2.5 برسد نرخ رشد جمعیت در سال 1430 به 0.6 درصد خواهد رسید. 

معاون مرکز آمار ایران به میزان موالید نیز اشاره و اظهار کرد: در سال 80 یک میلیون تولد در سال داشتیم که این موضوع تا سال 94 روند افزایشی داشت و به یک میلیون و 570 هزار تولد رسید. 

وی با بیان اینکه نرخ موالید از این پس روند کاهشی خواهد یافت، افزود: از طرفی جمعیت در سن ازدواج در حال کاهش است و از طرفی با کاهش نرخ ازدواج و افزایش طلاق مواجهیم. 

معاون مرکز آمار ایران گفت: در سال 89 بیشترین تعداد واقعه ازدواج در کشور ثبت شد(890 هزار) که در سال 94 به 680 هزار ازدواج کاهش یافت. 

وی نرخ باروری کشور در سال 65 را 6.8 فرزند برای هر مادر اعلام و اضافه کرد: این نرخ تا سال 90 به 1.8 رسید و در زمان حاضر کمی بالاتر رفته اما هنوز به 2.1 که نرخ جایگزینی می باشد، نرسیده است. 

به گفته وی، اگر نرخ باروری کشوری به زیر 2.1 برسد دیگر بازگشت به آن بسیار محال است و اگر بخواهیم به این عدد برسیم باید یک میلیون و 600 هزار تولد در سال داشته باشیم درحالی که در بالاترین عدد به یک میلیون و 570 هزار تولد رسیده ایم. 

زاهدیان تصریح کرد: آمار سال 95 نشان می دهد که تعداد تولدها نسبت به سال 94 کاهش خواهد یافت و این روند ادامه می یابد. 

وی نرخ باروری در استان های تهران و اصفهان را به ترتیب 1.4 و 1.5 اعلام و تاکید کرد: این اعداد نشان می دهد که از نظر توزیع باروری،در مناطق برخوردارتر ، نرخ باروری کمتر است به همین دلیل نیز کیفیت جمعیت تغییر می کند. 

این کارشناس، تعداد فرزندان به دنیا آمده از مادران بی سواد را 3.12 و از مادران باسواد را 1.19 فرزند و نرخ باروری در خانواده های با وضعیت اقتصادی مناسب را 1.4 و در خانواده های با وضعیت اقتصادی نامناسب را 1.8 اعلام و اضافه کرد: بررسی ها نشان می دهد که همه دلایل کاهش 
باروری، مسائل اقتصادی نیست. 

وی نرخ باروری زنان شاغل را 1.1، جوامع شهری را 1.7 و جوامع روستایی را 2.2 اعلام و اظهار کرد: جمعیت زنان وارد شده به سن باروری نیز در کشور در حال کاهش است. 

 75 درصد جوانان به 1 یا 2 فرزند فکر می کنند 

معاون مرکز آمار ایران به نظرسنجی که از جوانان در بدو ازدواج در کشور انجام شده است، اشاره و اظهار کرد: بر اساس نتایج حاصل از پرسش نامه ها، 60 درصد جوانان به دو فرزند، 14 درصد به یک فرزند و 25 درصد به سه یا بیشتر فکر می کنند و حدود یک درصد نیز اصلاً به داشتن فرزند فکر نمی کنند. 

زاهدیان افزود: در مجموع 75 درصد جوانان کشورمان به یک یا دو فرزند فکر می کنند که اگر به همین منوال ادامه یابد، نرخ باروری پایین خواهد آمد. 

وی گفت: بطور میانگین جوانان کشور به 2.3 فرزند فکر می کنند اما در واقع نرخ باروری 1.8 است. 

وی همچنین به موضوع افزایش جمعیت سالمند کشور اشاره و تصریح کرد: لازم است بیمه های اجتماعی در این زمینه بیشتر فعال شوند درغیراین صورت احتمال ورشکستگی صندوق های بازنشستگی در سال های آینده دور از انتظار نیست. 

زاهدیان، کاهش نیروی کار را نیز یکی از معضل های کاهش جمعیت خواند و گفت: این موضوع خود را بیشتر در نیروی کار ساده و کارگری نشان می دهد. 

نخستین همایش ملی'جمعیت و خانواده' با شعار ' خانواده متعادل، ایران مقتدر ' روز شنبه در دانشگاه اصفهان برگزار شد. 

نظرات بینندگان