arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۰۸۶۷۸
تاریخ انتشار: ۲۴ : ۱۴ - ۱۴ آذر ۱۳۹۵

عربستان در آستانه احداث پایگاه نظامی در جیبوتی است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
وزیر خارجه جیبوتی با استقبال از حضور نظامی عربستان در خاک کشورش اعلام کرد، جیبوتی از اولین کشورهایی بود که با پیروی از عربستان رابطه خود با ایران را قطع کرد.

به گزارش انتخاب، «محمود علی یوسف» وزیر خارجه جیبوتی در گفت‌وگو با یک روزنامه سعودی اعلام کرده کشورش از حضور نظامی عربستان در خاک جیبوتی استقبال می‌کند.

وی در گفت‌وگو با روزنامه «الشرق الاوسط»، اعلام کرد که فرماندهان نظامی عربستان برای بازدید از برخی مناطق جیبوتی به این کشور سفر کرده‌اند که احتمال می‌رود این مناطق محل استقرار نظامی عربستان باشد.

وزیر خارجه جیبوتی تأکید کرده که کشورش به صورت اولیه با این مسأله موافقت کرده و امیدوار است بزودی توافقی در این زمینه با عربستان امضا شود و معتقد است که حضور نظامی عربستان در خاک جیبوتی به هیچ وجه دخالت در امور داخلی این کشور به شمار نمی‌رود.

در حالی که برخی گزارش‌های خبری حاکی است که سودان دچار اشتباه شد وقتی که به امید پول عربستان و رفاه اقتصادی، روابط خود با ایران را دچار تنش کرد، اکنون وزیر خارجه جیبوتی با خرسندی از قطع رابطه خود با ایران سخن می‌گوید (جزئیات بیشتر).

محمود یوسف، درباره روابط کشورش با ایران مدعی شده که از همان ابتدای همکاری با ایران جیبوتی احساس کرده که شبهاتی در خصوص ایران وجود دارد که ممکن است این کشور را به دردسر بیاندازد به همین دلیل تصمیم گرفته کم کم از ایران دور شود.

محمود علی یوسف مدعی شده بعد از حمایت ایران از انصار الله و اقدام علیه «منافع عربی» جیبوتی تصمیم گرفت تا روابط خود را با تهران قطع کند.

وی تأکید کرده که کشورش جزء اولین کشورهایی بوده که از عربستان در قطع روابط دیپلماتیک خود با ایران پیروی کرده و ضمن تأکید بر اینکه آمریکا، اتحادیه اروپا، ایتالیا و ژاپن در این کشور پایگاه نظامی دارند اعلام کرد که جیبوتی یک کشور مستقل و آزاد است.
منبع: فارس
نظرات بینندگان