arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۰۸۶۳۸
تاریخ انتشار: ۰۲ : ۱۱ - ۱۴ آذر ۱۳۹۵

همه پرسی ایتالیا؛ آینده آقای نخست وزیر در ابهام

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
همه پرسی قانون اساسی ایتالیا ممکن است موقعیت نخست وزیر این کشور را به خطر بیاندازد.

به گزارش انتخاب؛ وبسایت بی بی سی در مطلبی نوشت: مردم ایتالیا امروز در همه پرسی اصلاحات در قانون اساسی این کشور شرکت می کنند. با وجود اینکه "ماتئو رنتسی"، نخست وزیر ایتالیا خودش خواستار برگزاری این همه پرسی شده بود، به نظر می رسد نتایج این همه پرسی موقعیت وی را به خطر بیاندازد.

احزاب پوپولیسم ایتالیا کمپینی برای جمع آوری رأی منفی راه اندازی کرده اند و ماتئو رنتسی هم اعلام کرده است اگر این همه پرسی شکست بخورد، از سمت خود کناره گیری می کند. 

نتایج نظرسنجی های اخیر حاکی از شکست ماتئو رنتسی در این همه پرسی است. این درحالیست که همه پرسی ایتالیا زمانی برگزار می شود که وقایع مهمی در جهان رخ داده است. از جمله این وقایع می توان به خروج انگلیس از اتحادیه اروپا در ماه ژوئن، ظهور جبهه ملی ضد مهاجرت در فرانسه و همینطور پیروزی غیر منتظره دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا اشاره کرد.

همچنین به نظر می رسد جنبش پنج ستاره ایتالیا و حزب پوپولیسم راست باعث گسترش کمپین های مخالف دولت شده باشند؛ زیرا از شکست رنتسی در همه پرسی نفع می برند. 

براساس آخرین گزارشها، حدود 50 میلیون ایتالیایی حق شرکت در همه پرسی روز یکشنبه را دارند. نتایج یک نظرسنجی که در ماه نوامبر (ماه گذشته میلادی) برگزار شد نشان داد تعداد آرای منفی 5 درصد بیشتر از آرای مثبت خواهد بود. 

به نظر می رسد حتی اگر ماتئو رنتسی در این همه پرسی شکست بخورد، خروج وی از قدرت قطعی نباشد. ممکن است "سرجیو ماتارلا"، رئیس جمهور ایتالیا از وی بخواهد یک دولت جدید تشکیل دهد یا یک نخست وزیر تکنوکرات را برای خدمت به کشور تا برگزاری انتخابات 2018 منصوب کند.

همه پرسی ایتالیا امروز (یکشنبه) از ساعت 7 صبح به وقت محلی آغاز شد و تا ساعت 23 امشب ادامه دارد. نتایج این همه پرسی هم روز دوشنبه (فردا) اعلام خواهد شد. 

از جمله اصلاحات موجود در قانون اساسی ایتالیا می توان به کاهش قدرت مجلس سنا اشاره کرد. قرار است تعداد سناتورهای آن از 315 نفر به 100 نفر کاهش یابد.
نظرات بینندگان