arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۰۸۰۸۴
تاریخ انتشار: ۰۳ : ۱۰ - ۱۱ آذر ۱۳۹۵

دور جدید تحریم‌ها علیه کره‌ شمالی تصویب شد

اعضای شورای امنیت صریحا ادعا کردند که این قطعنامه مردم کره‌ شمالی را هدف نمی‌گیرد و قصد ندارد شرایط انسانی دشوار آنها را وخیم‌تر کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
شورای امنیت سازمان ملل به اتفاق آرا اعمال دور جدید تحریم‌های اقتصادی علیه کره‌ شمالی به خاطر آزمایش اتمی ۹ سپتامبرش را تصویب کرد.

 به نوشته روزنامه ایندیپندنت، این تحریم‌ها بخش‌های اقتصادی کره‌ شمالی را که بودجه برنامه‌های اتمی و موشک بالستیکی این کشور را تامین می‌کنند، هدف می‌گیرد و می‌تواند سالانه یک چهارم کل درآمد صادراتی این کشور را که بالغ بر بیش از ۸۰۰ میلیون دلار است، کاهش دهد.

بیشترین تمرکز این تحریم‌ها بر صنعت صادرات ذغال سنگ کره‌ شمالی معطوف است که طبق آماری تجارت جهانی امسال بالغ بر یک میلیارد دلار بود و بزرگترین منبع درآمد خارجی این کشور محسوب می‌شود.

 کارشناسان گفتند: این قطعنامه محدودیت شدید و لازم‌الاجرائی را اعمال می‌کند که صادرات ذغال سنگ کره‌ شمالی را ۶۰ درصد که سالانه بالغ بر ۷۰۰ میلیون دلار است، کاهش می‌دهد.

سامانتا پاور، سفیر آمریکا در سازمان ملل گفت: این درآمد صادرات ذغال سنگ برای کمک به مردم کره‌ شمالی استفاده نشده است بلکه برای توسعه هرچه بیشتر برنامه‌های تسلیحاتی غیرقانونی پیونگ یانگ استفاده شده است.

۱۰۰ میلیون دلار دیگر بر اثر تحریم‌ها علیه صادرات مس، نیکل، نقره و روی کاسته می‌شود. ده‌ها میلیون دلار دیگر نیز بر اثر تحریم صنعت صادرات برنز کره‌ شمالی از درآمد صادراتی این کشور کاسته می‌شود به علاوه شورای امنیت ممنوعیت سفر، مسدود شدن اموال را برای ۱۱ مقام کره‌ شمالی و ۱۰ شرکت که در توسعه، تولید و تامین مالی برنامه‌های تسلیحاتی غیرقانونی، بخش ذغال سنگ و تجارت تسلیحاتی این کشور دست داشته‌اند، در نظر گرفته است.

لیو جی‌ای، سفیر چین در سازمان ملل به عنوان خریدار اصلی ذغال سنگ کره شمالی گفت: قطعنامه جدید شورای امنیت موضع متحدانه جامعه بین‌الملل علیه توسعه برنامه‌های اتمی و موشک بالستیکی کره‌ شمالی و حفظ منع گسترش تسلیحات اتمی بین‌المللی را نشان می‌دهد. شورای امنیت از سال ۲۰۰۶ چندین بار تحریم‌هایی را علیه کره‌ شمالی اعمال کرده است.

در رویدادی نادر بان‌کی مون، دبیرکل سازمان ملل در رای گیری شورای امنیت حضور داشت.

وی گفت: کره‌ شمالی باید روندش را تغییر دهد و به سمت خلع تسلیحات اتمی از طریق مذاکرات صادقانه روی آورد. من بار دیگر از کره‌ شمالی می‌خواهم تا اقدامات لازم را برای کاهش تنش‌ها در منطقه انجام دهد.

اعضای شورای امنیت صریحا ادعا کردند که این قطعنامه مردم کره‌ شمالی را هدف نمی‌گیرد و قصد ندارد شرایط انسانی دشوار آنها را وخیم‌تر کند.

اوه جون، نماینده کره جنوبی نیز گفت: تنها در سال جاری میلادی برآورد شده که پیونگ یانگ بیش از ۲۰۰ میلیون دلار آزمایشات اتمی و موشکی‌اش هزینه کرده و کل هزینه برنامه اتمی‌اش از مرز یک میلیارد دلار گذشته است.

وی افزود: این ملبغ می‌تواند برای خرید مواد غذایی یک سال کل جمعیت کره‌ شمالی استفاده شود. مردم به غذا احتیاج دارند نه تسلیحات.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان