arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۰۷۳۹۹
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۱۴ - ۰۷ آذر ۱۳۹۵

جزییات حادثه برخورد دو قطار مسافربری از زبان دادستان سمنان

آسیابی گفت: بر اساس اسناد و اطلاعات دستگاه قضایی تعداد تلفات به هیچ عنوان نمی‌تواند بیشتر از 40 نفر باشد. ضمن اینکه آمار راه‌آهن تبریز نیز همین عدد را تایید می‌کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
دادستان عمومی و انقلاب سمنان گفت: تلفات حادثه قطار در سمنان 40 نفر هست و آمار منتشرشده دیگر در این زمینه را رد می‌کنیم.

به گزارش انتخاب، آسیابی در  نشست خبری در جمع خبرنگاران اظهار کرد: اجساد کشته‌شدگان در این حادثه فردا به تبریز منتقل خواهد شد و به صورت جمعی روز چهارشنبه - 10 آذر ماه - مصادف با روز شهادت امام رضا (ع) تشییع  می‌شود.

وی گفت: تاکنون 4 نفر در ارتباط با این حادثه دستگیر شده‌اند و تحقیقات همچنان ادامه دارد.

آسیابی یادآور شد: امروز آزمایش دی ان ای از اجساد تمام می‌شود.

دادستان سمنان از حضور مقامات قضایی استان در صحنه سانحه قطار در ساعات اولیه حادثه خبر داد و گفت: از همان ساعات اولیه یک تیم قضایی متشکل از دادستان، بازرس شعبه سوم، پلیس آگاهی، بخش تشخیص هویت، پزشکی قانونی و آتش‌نشانی و هلال‌احمر و دیگر دستگاه‌های متولی و کارشناسان صحنه جرم بر سر صحنه حاضر و تحقیقات درباره سانحه را آغاز کردند.

وی از بررسی و صدور دستورات قضایی به موازات کار امدادرسانی‌ها خبر داد و افزود: بر اساس قوانین همه اقدامات می‌بایست زیر نظر دادستان انجام شود.

آسیابی با بیان اینکه صحنه حادثه حدود 100 کیلومتر از سمنان فاصله داشت، تصریح کرد: راه فرعی و خاکی دسترسی به خطوط ریلی حدود 50 کیلومتر بوده ولی با این وجود همه نیروهای امدادی و قضایی به سرعت در محل سانحه حاضر شدند.

وی با اشاره به چگونگی وقوع سانحه گفت: در برخی رسانه‌ها اطلاعات نادرستی بیان شده است. اصل ماجرای این سانحه اینگونه بوده که قطار تبریز- مشهد بعد از عبور از چند ایستگاه استان سمنان بین دو ایستگاه در فاصله بین دامغان-سمنان به علت یخ زدن سیستم ترمز متوقف می‌شود و بلافاصله مراتب را به مسئولان اعلام می‌کند.

این مقام ارشد قضایی از متوقف شدن قطار سمنان - مشهد در یکی از ایستگاه‌ها در روز سانحه خبر داد و گفت: قطار سمنان-مشهد در این ایستگاه متوقف و چراغ ایستگاه هم قرمز می‌شود که به معنای عدم اجازه حرکت بوده است.

وی اضافه کرد: متاسفانه در ادامه به دلیل اتفاقاتی که در مرکز کنترل و جابجایی شیفت‌ها صورت می‌گیرد با وجود قرمز بودن چراغ، قطار سمنان-مشهد راه می‌افتد، البته اقدامات و تحقیقات قضایی در این باره در حال کامل شدن و انجام است و هنوز نهایی نشده است.

دادستان مرکز استان سمنان با بیان اینکه قطار متوقف‌ شده تبریز - مشهد در یک پیچ که دید خوبی نسبت به آن وجود نداشته متوقف شده بود افزود: همین امر سبب شده که قطار سمنان - مشهد دید کافی نداشته و نتواند به موقع اقدام به گرفتن ترمز کند.

وی با بیان اینکه لوکوموتیوران قطار تبریز- مشهد به‌موقع به مرکز کنترل گزارش توقف خود را داده بود، اظهار کرد: برخلاف اینکه برخی رسانه‌ها نوشته بودند که دو قطار شاخ به شاخ شدند، قطار سمنان - مشهد از پشت به قطار تبریز - مشهد زده و دیزل و بخش جلویی قطار سمنان به واگن‌های انتهای قطار تبریز خورده و در چند سالن انتهایی و واگن‌های انتهایی قطار تبریز آتش‌سوزی شده است.

آسیابی با بیان اینکه آتش‌سوزی در هر دو قطار سمنان - مشهد و تبریز - مشهد اتفاق افتاده است، گفت: خوشبختانه بخشی از مسافران پیش از سرایت آتش‌سوزی‌ها تخلیه شدند و تلفات عمدتا از همان دو واگن قطار تبریز بوده است، در حالی که حدودا هشت سالن از دو قطار دچار حریق شدند.

وی از وجود 578 مسافر و خدمه در دو قطار خبر داد و گفت: قطار تبریز 432 مسافر و خدمه و قطار سمنان - مشهد 146 مسافر و خدمه داشته است.

وی با بیان اینکه 400 نفر از مسافران دو قطار هیچگونه صدمه‌ای ندیدند، ادامه داد: 103 نفر از حادثه‌دیدگان در بیمارستان‌های سمنان و دامغان بستری شدند و 40 نفر نیز در این سانحه جان باخته‌اند. ضمن اینکه تعدادی نیز صدمات سطحی دیده بودند که در همان ساعات اولیه درمان شدند.

این مقام قضایی با بیان اینکه تنها 25 نفر مصدومان نیازمند بستری بودند، گفت: مابقی بعد از اقدامات درمانی مرخص شدند. ضمن اینکه تاکنون نیز 16 نفر از این 25 نفر ترخیص شدند و تنها 9 نفر آنها همچنان بستری است.

وی با بیان اینکه حال عمومی این 9 نفر خوب است، افزود: هیچ‌کدام از مصدومان بستری شده دچار سوختگی نشدند. ولی تقریبا تمامی تلفات انسانی حادثه به خاطر سوختگی جان باختند.

آسیابی از اقدامات درمانی و جراحی به‌موقع مصدومان خبر داد و گفت: در عیادت‌هایی که از مصدومان انجام شده همگی از خدمات ارائه شده درمانی رضایت کامل داشتند. ضمن اینکه خانواده‌ها و همراهان آنها نیز از خدمات به موقع ارائه شده راضی بودند.

این مقام ارشد قضایی استان سمنان با بیان اینکه مردم سمنان در این حادثه سنگ تمام گذاشتند، افزود: حتی بسیاری از مردم عادی در شهرهای دامغان و سمنان به عیادت مصدومان رفته و از آنها دلجویی کردند. ضمن اینکه اکثر مسئولان استان نیز بارها از مصدومان و خانواده آنها عیادت کردند.

وی از تعجیل در ارائه آمار تلفات سانحه انتقاد کرد و گفت: متاسفانه برخی در اعلام آمارها تعجیل کردند و همین سبب شد که اطلاع‌رسانی‌ها درست انجام نشود.

آسیابی با بیان اینکه سانحه قطار دامغان یک پرونده قضایی است، گفت: آمارهای اشتباه ممکن است تبعاتی به همراه داشته باشد، ضمن اینکه تاثیر روانی آن در جامعه نیز زیاد است.

وی با بیان اینکه تشخیص هویت نیروی انتظامی مرجع قانونی برای اعلام تلفات بوده است، گفت: بر اساس اسناد و نظرات کارشناسی این مرجع قانونی و همچنین پزشکی قانونی استان تلفات این حادثه تا دیروز 39 نفر بود که روز گذشته نیز بخشی از یک جسد کشف و تعداد تلفات به 40 نفر رسید.

دادستان مرکز استان سمنان ادامه داد: بر اساس اسناد و اطلاعات دستگاه قضایی تعداد تلفات به هیچ عنوان نمی‌تواند بیشتر از 40 نفر باشد. ضمن اینکه آمار راه‌آهن تبریز نیز همین عدد را تایید می‌کند.

وی با بیان اینکه روز حادثه 36 کاور که اجساد در آنها بود تحویل مراجه رسمی شد، افزود: در یکی از کاورها نیز جسد سوخته یک مادر و کودک بود که نتوانستیم آن را جدا کنیم؛ لذا با این حساب تعداد تلفات 37 جسد در 36 کاور بوده است.

وی با بیان اینکه شب حادثه قطعات دیگری از اجساد و از جمله دو جمجمه کشف شد، گفت: دیروز نیز در پاکسازی نهایی جمجمه یکی از قربانیان کشف شد که با احتساب این سه، تعداد نهایی تلفات 40 نفر می‌شود.

آسیابی با بیان اینکه تحت هیچ شرایطی آمار تلفات نمی‌تواند بیشتر از این رقم باشد، گفت: ممکن است که تعداد تلفات به دلیل تعلق داشتن باقی‌مانده اجساد به همدیگر، کمتر شود اما بیشتر نخواهد شد چرا که پاکسازی نهایی انجام و کار تفحص پایان یافته است.

دادستان سمنان با بیان اینکه حتی از سگ‌های جسد یاب نیز استفاده شده تصریح کرد: بدون شک هیچ قطعه‌ای از اجساد در محل حادثه نیست.

وی با بیان اینکه بیشتر قربانیان به دلیل شدت سوختگی از بین رفته بودند، اظهار کرد: فقط 9 نفر قربانیان قابل شناسایی بودند، مابقی برای تشخیص هویت نیاز به آزمایش  DNA دارند.

وی از نمونه‌برداری از همه اجساد برای آزمایش تشخیص هویت خبر داد و بیان کرد: آزمایش‌های لازم تقریبا به استثنای آخرین جسد کشف شده انجام شده و با تکمیل آزمایشات تا پایان امروز این بخش کار نیز پایان می‌یابد.

آسیابی با بیان اینکه آزمایشات لازم تا آخر امشب تمام می‌شود، گفت: اجساد که روز گذشته برای انجام آزمایش به تهران منتقل شدند فردا به تبریز منتقل می‌شوند.

وی با بیان اینکه اجازه انتقال اجساد به‌صورت فردی داده نمی‌شود، ادامه داد: اجساد به‌صورت جمعی و با هم منتقل می‌شوند.

آسیابی با بیان اینکه کار شناسایی پروسه‌ای زمان‌بر است، اظهار کرد: بعد از انتقال اجساد، کار آزمایش از بستگان قربانیان و شناسایی دقیق و تطبیق آنها شروع می‌شود.

دادستان آسیابی با بیان اینکه کار تشخیص هویت افراد یک هفته طول می‌کشد، تصریح کرد: اجساد با یک کد شناسایی دفن می‌شوند.

وی با بیان اینکه مجوز نیابت از سوی دادستان سمنان به دادستانی تهران داده شده است، افزود: با اقدامات و هماهنگی‌های انجام شده تدبیری اندیشیده شده تا دفن اجساد زودتر انجام شود.

این مقام قضایی با تجلیل از قاضی شهریاری سرپرست دادسرای جناحی تهران گفت: همکاری خوب بین دادستانی آذربایجان شرقی، تهران و سمنان سبب شده که امکان دفن قربانیان به سرعت فراهم شود که جای تقدیر دارد.

وی از برنامه‌ریزی برای دفن قربانیان در روز شهادت امام رضا(ع) خبر داد و افزود: البته از فردا اجساد برای دفن آماده است، اما با توجه به اینکه قربانیان زائر امام رضا(ع) بودند، تصمیم گرفته شده که قربانیان در روز شهادت امام رضا(ع) تشییع و دفن شوند.

وی با بیان اینکه همه معاینات پزشکی قانونی سمنان در همان ایستگاه انجام شد، گفت: استانداری، فرمانداری، مدیریت بحران، دادستانی تبریز، دادسرای جناحی تهران بزرگ، معاونین استاندار، هلال احمر، علوم پزشکی و... همه و همه هماهنگی و همکاری بسیار خوب و نزدیکی داشتند.

وی با اشاره به اینکه اقدامات قضایی در خصوص برخورد با عوامل احتمالی سانحه از همان ساعات اولیه سانحه شروع شد، گفت: تاکنون چهار نفر از عوامل موثر در سانحه که جرم آنها تقریبا برای ما مسجعل شده، دستگیر و روانه زندان شدند.

دادستان سمنان با بیان اینکه این چهار نفر از عوامل اصلی موثر در سانحه هستند، اظهار کرد: ممکن است تعداد دستگیر شده‌ها بعدا افزایش یابد اما تا به حال به این چهار نفر رسیدیم. ضمن اینکه تحقیقات قضایی در حال انجام است.

آسیابی با بیان اینکه سه نفر از دستگیر شده‌ها شامل مسئول مرکز کنترل راه‌آهن شمال‌شرق و دو شیفت قبل و بعد سانحه بودند که دیروز دستگیر شدند، افزود: شب گذشته نیز لوکوموتیوران قطار سمنان - مشهد نیز دستگیر و حوالی سه بامداد راهی زندان شد.

دادستان سمنان با بیان اینکه لوکوموتیوران قطار سمنان - مشهد در شاهرود و در منزل یکی از بستگانش مخفی شده بود افزود: با نیابتی که به دادستان شاهرود دادیم این فرد دستگیر و در ساعات اولیه بامداد امروز تحقیقات از وی تکمیل و روانه زندان شد.

وی از ادامه کار شناسایی عوامل خاطی در این سانحه و تداوم تحقیقات خبر داد و گفت: تحقیقات درباره اینکه هر کدام از این‌ها چقدر در بروز سانحه موثر بودند ادامه دارد.

وی با بیان اینکه هرگونه اظهارنظر درباره عوامل موثر در بروز این سانحه در حیطه دستگاه قضایی است و باید در فرآیند کار قضایی انجام شود از دیگر مسئولان خواست در خصوص این پرونده قضایی اظهارنظر غیرکارشناسی نکنند.

دادستان مرکز استان با بیان اینکه هیچ کدام از قربانیان سمنانی نیستند، گفت: قطار سمنان - مشهد هیچگونه قربانی یا مفقودی در این سانحه نداشته است.

وی به تجلیل از امدادرسانی به موقع مسئولان پرداخت و اظهار کرد: نیروهای امدادگر در این سانحه کار بزرگی انجام دادند و به ویژه امدادگران هلال‌احمر با همه وجود حتی خطر آسیب احتمالی را به جان خریده و برای نجات مصدومان و بیرون کشیدن اجساد تلاش کردند که جای تقدیر دارد.

آسیابی تصریح کرد: همه نیروها از آتش‌نشانی تا علوم پزشکی که همه مصدومان از خدمات آنها رضایت داشتند و از مدیریت بحران تا استانداری و فرمانداری و همکاران ما در دادگستری استان و اقشار مختلف و خصوصا برخی از شهروندان سمنانی و دامغانی تلاش قابل شایسته‌ای داشتند که جای تقدیر دارد.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان