arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۰۶۶۰۰
تاریخ انتشار: ۵۶ : ۱۳ - ۰۳ آذر ۱۳۹۵

کاخ سفید: هرگونه نقض برجام از سوی دولت بعدی آمریکا خطرناک است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سخنگوی کاخ سفید با اشاره به تصویب تمدید قانون تحریم‌های ایران در مجلس نمایندگان آمریکا گفت: ما پای قانونی را امضاء نخواهیم کرد که توانایی جامعه بین‌الملل را برای ادامه اجرای موفقیت‌آمیز توافق هسته‌ای تضعیف می‌کند.
 
به گزارش انتخاب؛ جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید در نشست خبری روز دوشنبه خود در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که آیا دولت آمریکا تدابیر جدیدی برای تقویت توافق هسته‌ای با ایران برای خنثی کردن هرگونه اقدام دولت ترامپ برای ابطال توافق در نظر دارد؟ گفت: من در حال حاضر نمی‌توانم درباره اقدام خاصی صحبت کنم اما آن چه می‌توانم تایید کنم این است که اقداماتی که ما برای اجرایی‌سازی این توافق انجام داده‌ایم، فرآیندی نسبتا طولانی داشته است. از این رو، پیش‌بینی می‌کنم که هیچ اقدامی صورت نگیرد که پس از انتخابات و صرفا ناشی از پیروزی ترامپ باشد.
 
او در ادامه با تکیه بر ادعاهای بی‌اساس غرب و آمریکا علیه برنامه هسته‌ای گذشته کشورمان گفت: هر اقدامی که تاکنون در این دولت انجام شده در تطابق با پایبندی آمریکا به توافقی بوده که از دستیابی ایران به توانایی تولید تسلیحات هسته‌ای جلوگیری کرده است. این توافق در حقیقت در عقب راندن توانایی‌های تسلیحاتی ایران موفق بوده و فراتر از انتظارات سرسخت‌ترین منتقدان آن ظاهر شده است. این توافق هم‌چنین امنیت آمریکا و متحدانش در سراسر جهان را تقویت کرده است.
 
بر اساس گزارش پایگاه اینترنتی کاخ سفید، ارنست در پاسخ به این سوال که آیا اطمینان دارند که تیم ترامپ نقش روسیه و چین را به خوبی درباره توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 درک می‌کند؟ گفت: شما باید این سوال و این که آیا آن‌ها این موضوع را درک می‌کنند یا نه، از خودشان بپرسید. بدیهی است که ما می‌دانیم توافقی که حاصل شد، نمی‌توانست بدون نقش سازنده روسیه و چین موفقیت‌آمیز باشد. من مطمئنم که اگر از آن‌ها و دولت‌های‌شان در این رابطه سوال کنید آنگاه دولت‌های آن‌ها نیز این موضوع را تایید خواهند کرد که از منافعی که جامعه بین‌الملل از اجرای موفق این توافق کسب کرده، خوشحال و راضی هستند.
 
سخنگوی کاخ سفید در پاسخ به سوالی درباره اقدام پل رایان، رییس مجلس نمایندگان آمریکا برای ارسال نامه‌ای به رییس جمهور اوباما و درخواست از وی برای این‌که هیچ اقدامی انجام ندهد که منجر به محدود شدن توانایی رییس‌جمهور بعدی در قبال سیاست‌های مربوط به ایران شود، مدعی شد: من در حال حاضر نمی‌توانم اظهار نظری در این رابطه داشته باشم. آن چه که می‌توانم بگویم این است که این دولت از بیستم ژانویه تاکنون به تمامی تعهدات خود در رابطه با توافق با ایران عمل کرده است. این موضوع از دستیابی ایران به توانایی تسلیحاتی هسته‌ای جلوگیری کرده است. در حقیقت، این توانایی ایران به دلیل توافقی که آمریکا به همراه نزدیک‌ترین متحدانش بر سر آن مذاکره کرد، به شکل قابل توجهی به عقب رانده شده است. نتایج این توافق حاکی از آن است که ایران بخش اعظم اورانیوم غنی‌سازی شده خود را به خارج از کشور فرستاده و دو سوم سانتریفیوژهایش را برچیده است. آن‌ها راکتور آب سنگین خود را باز طراحی کرده‌اند و هم‌چنین با دقیق‌ترین بازرسی‌هایی که تاکنون برای هر کشور هسته‌ای در نظر گرفته شده است، موافقت کرده‌اند.
 
او افزود: گام‌هایی که برداشته شده، امنیت ملی آمریکا را به طور قابل توجهی افزایش داده است. این موضوع هم‌چنین امنیت نزدیک‌ترین متحد ما در خاورمیانه، یعنی اسراییل را افزایش داده است. اطمینان دارم که متحدان اروپایی‌مان هم درباره پیشرفت‌هایی که این توافق ایجاد کرده است، احساس خوبی دارند.
 
ارنست تصریح کرد: در ابتدا حتی این طرز تفکر وجود داشت که ایران با حسن نیت بر سر میز مذاکره نخواهد نشست. زمانی که مذاکرات آغاز شد، این احساس از طرف منتقدان وجود داشت که ایران برای رسیدن به توافق تلاش نمی‌کند و تنها برای خرید زمان مذاکره می‌کند. آن‌ها درباره این موضوع هم اشتباه کردند. زمانی که توافق حاصل شد منتقدان باز هم گفتند که ایرانی‌ها هرگز به توافق پایبند نخواهند بود و آن‌ها هرگز به مفاد آن عمل نخواهند کرد. آن‌ها در این مورد هم اشتباه کردند. حتی جامعه اطلاعاتی ارتش اسراییل که تردیدهای قابل توجهی درباره این توافق داشت این موضوع را تایید کرده که ایران به مفاد توافق پایبند بوده است. بنابراین زمانی که ایران به مفاد توافق پایبند بوده است آمریکا تلاش خواهد کرد که این توافق دچار فروپاشی نشود. این که دولت آتی بخواهد خودش در این راه حرکت کند یا نه، موضوعی است که باید درباره آن تصمیم‌گیری کند. اما کنار کشیدن از این توافق و یا انجام اقدامات در جهت نقض این توافق، خطرناک است.
 
وی در ادامه این نشست در پاسخ به سوال دیگری درباره نامه پل رایان به اوباما و درخواست وی از رییس‌جمهور در این نامه برای امضای تمدید قانون تحریم‌های ایران، گفت: ما می‌دانیم که بحث‌های زیادی در کنگره درباره این موضوع وجود دارد. اگر کنگره لایحه‌ای را در این رابطه تصویب کند ما آن را بررسی خواهیم کرد. من می‌دانم سخنانی که در کنگره مطرح می‌شود لوایحی را مورد حمایت قرار می‌دهد که خواهان اعطای ابزارهای لازم به رییس‌جمهور برای وضع تحریم علیه ایران هستند. حقیقت این است که دولت اوباما از قدرت لازم برای وضع مجازات‌های مالی برخورد است و ما از این موضوع جلوگیری نکرده‌ایم.
 
سخنگوی کاخ سفید با تکرار ادعاهای واشنگتن درخصوص سیاست‌های ایران در منطقه و حمایت کشورمان از گروه‌هایی که آمریکا آن را تروریست می‌خواند، گفت: این دولت بارها از طریق وزارت خزانه‌داری تحریم‌هایی را علیه ایران به خاطر برنامه موشکی بالستیک این کشور وضع کرده است. ما همچنین تحریم‌هایی را به خاطر حمایت ایران از تروریسم در منطقه وضع کرده‌ایم. علاوه‌براین، ما تحریم‌هایی را ضد ایران به دلیل مسائل نقض حقوق بشری اعمال کرده‌ایم. این‌ها ابزارهایی هستند که دولت در اختیار داشته است و ما تمایل خود را برای استفاده از آن‌ها نشان داده‌ایم. اگر کنگره می‌خواهد گزینه‌های بیش‌تری را روی میز قرار دهد، آنگاه ما آن چه را که آن‌ها پیشنهاد خواهند کرد، بررسی می‌کنیم.
 
ارنست تاکید کرد: اما به طور قطع، ما پای قانونی را امضاء نخواهیم کرد که توانایی جامعه بین‌الملل را برای  ادامه اجرای موفقیت‌آمیز توافقی هسته‌ای تضعیف می‌کند.
 
این ادعاها در حالی مطرح می‌شود که ایران همواره هرگونه ادعای غرب و آمریکا علیه برنامه هسته‌ای کشورمان را به طور محکم رد کرده و تاکید داشته است که تسلیحات هسته‌ای هیچ جایی در دکترین دفاعی جمهوری اسلامی ندارد و فعالیت‌های هسته‌ای ایران ماهیت کاملا صلح‌آمیز داشته و دارد.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان