arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۰۱۸۵
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۱۴ - ۱۷ تير ۱۳۹۰

جنون سرعت در خيابانهاي شهر ؛ شاسي بلندها، ديگران را ريز مي بينند!

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
خبرنگار سرویس اجتماعی "انتخاب" گزارش داد: معكوس را كه كشيد، صداي غرش موتور را زير پايش حس كرد. «بي ام و» انگار شلاق خورده باشد، شيهه اي كشيد و دور موتورش ناگهان بالا رفت. «206» زياد نتوانسته بود از او فاصله بگيرد. شايد يكي دو خيز، شايد هم كمتر. توي دلش گفت، مادر نزاييده كسي رو كه بخواد از من سبقت بگيره. اون هم با يك !206پايش را روي پدال گاز فشار داد. «بي ام و» از جا كنده شد ....

شاسي بلندها، ديگران را ريز مي بينند

اين روزها در خيابانهاي شهر ماشينهاي رنگارنگ مدل روز جولان مي دهند. شاسي بلندهايي كه انگار ديگران را ريز مي بينند و گاهي با همان غروري كه راننده هاي جوانشان دارند با چنان سرعتي از كنارت رد مي شوند كه قلبت مي ريزد توي سينه ات.

پشت «ويتارا» دخترك بچه سالي نشسته كه شايد هنوز جوهر امضاي گواهي نامه اش خشك نشده باشد. فرمان «مورانو» دست جوانكي است كه لحظه به لحظه بايد موهاي ژل زده اش را كنار بزند تا بتواند جلويش را ببيند. آن طرف تر يك «سورنتو» و «اسپورتيج» دارند به هم چشمك مي زنند.
حالا همه چيز آماده است براي يك مسابقه سرعت در پيست رايگان خياباني كه مردم در آن در حال رفت و آمدند. كافي است يكي از دخترخانمها يا آقاپسرها «تيك آف» كند و بقيه به دنبالش... .

سپر به سپر توي خيابان

«بي ام و» با سرعت به «206» نزديك مي شد. حالا ديگر سپر به سپر شده بودند. دخترك، لجبازي مي كرد و حاضر نبود به پسرك راه بدهد. «بي ام و» فرمان را گرفت سمت چپ تا هر جور شده سبقت بگيرد، اما بلوكه هاي سيماني وسط بلوار اجازه سبقت نمي دادند. «206» هنوز كوتاه نيامده بود. مردم توي پياده رو با تعجب، كورس «بي ام و» مشكي و «206» قرمز رنگ را تماشا مي كردند. «بي ام و» انگار كم آورده باشد يك لحظه جا ماند، اما با غرش دوباره اش به جلو خيز برداشت...

هر كه سرعتش بيش، آسيبش بيشتر!

هرچند تعيين دقيق نقش «سرعت» در انجام «تصادف» دشوار است اما اين نكته روشن است كه در سرعت بالا و هنگامي كه حادثه در حال رخ دادن است، مغز فرصت كمتري براي تحليل حادثه، تصميم گيري مناسب و دستوردهي سريع دارد و تازه اگر در اين شرايط بتواند به درستي تصميم گيري كند و فرمان دهد، اين دست و پا هستند كه قادر نيستند در فرصت بسيار اندك، فرمان را به درستي و به هنگام اجرا كنند.
بر اساس پژوهشهايي كه محققان هلندي انجام داده اند، سرعت بالا يكي از مولفه هاي مؤثر و تعيين كننده در نرخ تصادفات است. بسياري از حوادثي كه در اثر سرعت بالا و غيرمجاز رخ مي دهد در سرعتهاي پايين تر قابل پيشگيري و مديريت به وسيله راننده است.

بوق و بي قراري

دخترك نگاهي به آينه ماشين انداخت. از اينكه «بي ام و» جامانده بود احساس غرور مي كرد. هنوز لبخند گوشه لبش باز نشده بود كه احساس كرد ضربه اي به پشت ماشينش خورد. دوباره به آينه نگاهي انداخت. سپر «بي ام و» چسبيده بود به سپر «206». قلب دخترك كه حالا ديگر پيشاني اش عرق كرده بود به تپش افتاد. مانده بود كه كنار بكشد و ختم غائله را اعلام كند يا همچنان مقاومت كند. «بي ام و» سرسام آور بوق مي زد و بي قراري مي كرد...

مرگ در كمين ديوانگان سرعت

نتايج آزمايشگاهي نشان مي دهد، هنگام برخورد يك اتومبيل با عابر پياده، شانس نجات عابر پياده با افزايش سرعت اتومبيل، به ميزان زيادي كاهش مي يابد. وقتي سرعت، 30 كيلومتر بر ساعت باشد 5 درصد عابران پياده و در سرعت 50 كيلومتر بر ساعت، 45 درصد عابران پياده و در سرعت 65 كيلومتر بر ساعت حتي تا 85 درصد عابران پياده كشته مي شوند. اين داده ها به تعريف سرعت 30 كيلومتر بر ساعت براي خودروها در مناطقي منجر شد كه محل عبور عابران پياده و دوچرخه سواران است.

خطر مرگ سرنشينان خودرو نيز با سرعت 80 كيلومتر بر ساعت، 20 برابر بيشتر از برخورد با سرعت 30 كيلومتر بر ساعت است.

  رقابت و برتري جويي

«تقريباً همه جوانها در سنين خاصي ميل به خودنمايي پيدا مي كنند. اين خودنمايي مي تواند در جلوه هاي گوناگون رفتاري آنها بروز پيدا كند كه رانندگي هم يكي از اين جلوه هاست».

اينها حرفهاي دكتر اسحاقي، روانشناس است كه به خبرنگار ما مي گويد: «آنچه شما از آن به «جنون سرعت» ياد مي كنيد تنها به جوانان اختصاص ندارد و متأسفانه گاه در كهنسالان هم ديده مي شود اما اين مسأله در ميان جوانها بيشتر ديده مي شود. به همين دليل به خانواده ها توصيه مي كنيم براي حفظ جان فرزندانشان و ساير شهروندان، سوييچ خودرو را به راحتي و بدون نظارت در اختيار آنها قرار ندهند».

دكتر اسحاقي تأكيد مي كند: «جوانها به دليل شرايط تكاملي شخصيتشان در سنين خاصي از آستانه تحريك پذيري بالايي برخوردارند و حس رقابت و برتري جويي مي تواند در هنگام رانندگي، حوادث دردناك و جبران ناپذيري را براي آنها و ديگران رقم بزند. بنابراين بهتر است خودرو در اختيار جوانهاي كم سن وسال و كم تجربه به خصوص وقتي به صورت گروهي از آن استفاده مي كنند قرار نگيرد».

كيلومتر شمار؛ عدد صفر !

«بي ام و» دوباره به «206» رسيد. اين بار ديگر بدون اينكه بوق بزند بر سرعتش افزود. عقربه سرعت سنج «بي ام و X3 » داشت از 110 عبور مي كرد. خودش را به سختي ميان بلوكه هاي بلوار و «206» جاي داد و سعي كرد رد شود. دخترك «206» سوار كه دستپاچه شده بود ناگهان فرمان را نيم دور به راست چرخاند. كمي جلوتر زني با پسر كوچكش كنار خيابان منتظر تاكسي بودند. «206» مانند اسبي كه رم كرده و مهارش از دست سوارش رها شده باشد به طرف زن و پسرك هجوم برد. زن و پسرك را چندين متر به هوا پرتاب كرد و با عبور از جوي باريك كنار خيابان به شدت به تير چراغ برق برخورد كرد.سرعت سنج «206» روي عدد «0» ايستاده بود. خون، شيشه خرد شده ماشين را قرمز رنگ كرده بود. چند متر آن طرف تر مادر و پسرك، بي جان روي زمين افتاده بودند. هوا داشت كم كم تاريك مي شد و رهگذران با عبور از كنار جسد بي جان مادر و پسر، جيبهاي خود را براي پيدا كردن سكه، جستجو مي كردند.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۲۵ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۷
0
3
ترو خدا جلوی این آدم ها را بگیرید
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۹:۵۲ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۷
1
0
این ربطی به شاسی ماشین نداره ! مغز آدماست که با پراید و سانتافه . . . . مراتب آزار دیگران را فراهم می سازن اتفاقا گاه تو جاده ماشین های مدل بالایی می بینم که خیلی هم بیشتر از دیگران رعایت می کنند
رضا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۰:۵۸ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۸
1
0
باید گواهینامه امثال اینا که با غرور و هوس و خودخواهی خودشون یه خانواده رو غصه دار می کنن و سرنوشت چندین نفر رو عوض می کنن مادام العمر باطل بشه!
نظرات بینندگان