arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۰۱۴۵۳
تاریخ انتشار: ۵۰ : ۲۳ - ۰۹ آبان ۱۳۹۵

دویچه وله: موج جدید 10 هزار نفری اخراجی‌ها در ترکیه

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
دویچه وله گزارش داد: ار دیگر هزاران معلم، استاد دانشگاه و پزشک در ترکیه اخراج شدند؛ رئیس جمهوری ترکیه آنها را متهم به همکاری با فتح‌الله گولن، واعظ منتقد دولت و مدرس علوم دینی دانسته است.

شبکه اینترنتی دویچه وله فارسی یکشنبه شب در گزارشی به شرح زیر نوشت: 15 رسانه نیز توقیف شده اند.

حدود سه ماه پس از کودتای نافرجام در ترکیه برای سرنگونی دولت این کشور به ریاست جمهوری رجب طیب اردوغان، موج جدیدی از اخراج‌ها در ترکیه آغاز شده است.

به گزارش خبرگزاری‌های ترکیه 10 هزار کارمند دولت شامل این تصفیه جدید شده‌اند.
به گزارش خبرگزاری آناتولی، بیشتر اخراجی‌ها کارمندان دولت در وزارتخانه‌های آموزش و پرورش، دادگستری و بهداشت هستند.

خبر موج جدید اخراج‌ها غروب شنبه هشتم آبان (29 اکتبر) در رسانه‌های رسمی ترکیه نیز اعلام شده است.

در اخبار همچنین آمده که 15 رسانه که تقریبا همه آنها در مناطق کردنشین ترکیه فعالیت می‌کنند، بسته شده‌اند.

به این ترتیب شمار رسانه‌هایی که پس از کودتا فعالیت‌شان خاتمه یافته به 160 مورد رسیده است.

بر اساس قوانین موجود در ترکیه، شرایط انتخابی روسای دانشگاه‌ها نیز تغییر کرده و شخص رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه در آینده مسئول انتخاب روسای دانشگاه‌ها در این کشور خواهد بود.

دویچه وله فارسی توضیح داد: اردوغان پس از کودتای نافرجام 15 ژوئیه سال جاری میلادی (2016) توسط بعضی بخش‌های ارتش این کشور، که طی آن 240 نفر کشته شدند، اعلام کرده که تصفیه‌ای گسترده و مقابله‌ای شدید با هواداران فتح‌الله گولن، واعظ و مدرس علوم دینی، آغاز خواهد شد.

رئیس‌جمهوری ترکیه گولن را چهره پشت پرده کودتا در ترکیه می‌داند.از همان زمان تاکنون بیش از 37 هزار نفر در ترکیه دستگیر شده‌اند.

بیش از 100 هزار قاضی، دادستان، معلم، مامور پلیس و دیگر کارمندان دولت نیز یا اخراج شده‌اند، یا فعالیت‌شان تعلیق شده است، اما گویی این شمار کافی نبوده‌اند و اکنون با فرمان جدید اردوغان یک بار دیگر 10 هزار و 131 نفر بر این تعداد افزوده خواهند شد.

مقررات شرایط اضطراری که پس از کودتای نافرجام در ترکیه اعلام شد، در آغاز برای سه ماه بود، اما با پایان این مدت سه ماه دیگر تمدید شد و تا نیمه ژانویه سال 2017 (حدود دو ماه و نیم دیگر) ادامه خواهد یافت.

اردوغان برای ادامه این شرایط دلیل آورده که نهادهای دولتی برای مقابله با جنبش گولن و همچنین کردهای نظامی این کشور به زمان بیشتری نیاز دارند.

گولن که از سال 1999 میلادی به مهاجرت خودخواسته در آمریکا دست زده، هرگونه دخالت در کودتا علیه رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه را انکار می‌کند. اردوغان تاکنون بارها از آمریکا خواستار تحویل گولن به ترکیه شده است.

گولن تا چند سال پیش از متحدان مهم اردوغان بود و در قدرت‌گیری حزب عدالت و توسعه در اوایل دهه گذشته میلادی نقش داشت.

دویچه وله فارسی در پایان افزود: از سال 2013 روابط جریان خدمت وابسته به گولن با حزب عدالت و توسعه به هم خورد و درگیری‌ها آغاز شد.
منبع: ایرنا
برچسب ها: کودتا ، مهاجرت ، اخراجی
نظرات بینندگان