arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۰۱۴۳۷
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۲۲ - ۰۹ آبان ۱۳۹۵

احتمال افزایش شمار زلزله زدگان ایتالیایی به 100 هزار نفر

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
کارشناسان اعلام کردند که در پی زمین لرزه شدید صبح یکشنبه درایتالیا، پیش بینی می شود شمار آوارگان مناطق زلزله زده به 100 هزار نفر برسد

پس از زمین لرزه شدید 6.5 ریشتری که روزیکشنبه سراسر ایتالیا را لرزاند، کارشناسان استانداری ' مارکه' در مرکز ایتالیا از خطر افزایش آوارگان هشدار داده و اعلام کردند: شمار آوارگان از 10 هزار نفر کنونی می تواند به 100 هزار نفر افزایش پیدا کند.
بلافاصله پس از زلزله صبح امروز، پس لرزه های قوی دیگری به شدت 4.6 و 4.1 ریشتر بوقوع پیوست که موجب ترس و وحشت میان مردم در سراسر ایتالیا بویژه مناطق مرکزی شد. لرزش زمین پس از زلزله روز چهارشنبه گذشته هنوز متوقف نشده است و همچنان ادامه دارند.

براثر زمین لرزه امروز مناطق وسیعی از مرکز ایتالیا ویران شد و برخی روستاها با خاک یکسان شدند اما خوشبختانه تلفات جانی به همراه نداشت و تنها 20 نفر به طور سطحی مجروح شدند.

خسارات وارده به مناطق مرکزی ایتالیا بسیار زیاد است. کلیسای 'سان بندتو' در شهر 'نورچا' متعلق به قرن چهاردهم میلادی کاملا ویران شد. در شهر رم نیز کلیساهای بزرگ و معروف 'سان پائولو' و 'سان لورنتزو' بسته شدند.

شهرداران شهرهای 'اوسیتا' و 'سانتانجلو' اعلام کرند که این شهرها با خاک یکسان شده و دیگر چیزی باقی نمانده است و مردم این منطقه آواره شده اند. خیابان ها در مناطق زلزله زده مسدود شده و عملیات کنترل ساختمان ها و خیابانها توسط ماموران پلیس، ارتش و آتش نشانی و سایر ارگان های امداد رسانی همچنان ادامه دارد.

'متئو رنتزی ' نخست وزیر ایتالیا ضمن وعده بازسازی تمامی مناطق زلزله زده از اتحادیه اروپا درخواست کمک کرد. فردا هیات دولت ایتالیا در باره بازسازی این مناطق تشکیل جلسه می دهد. اروپا نیز ضمن اعلام آمادگی وعده داد که موارد را بررسی می کند.

بسیاری از ایتالیایی ها خانه خود را بر اثر ویرانی ازدست دادند و خیلی ها نیز از بازگشت به منازل خود می هراسند چرا که خطر زلزله های دیگر متاسفانه هنوز وجود دارد و زمین همچنان در لرزش است.

پاپ فرانسیس رهبر مذهبی کاتولیک ها در موعظه های روز یکشنبه خود در واتیکان ضمن ابراز نزدیکی با زلزله زدگان برای خانواده ها، مجروحان و امداد رسانان دعا کرد.

زمین لرزه صبح امروز در مرکز ایتالیا ، شدیدترین زلزله از سال 1980 محسوب می شود. در آن سال زمین لرزه ای شدید شهر 'ایرپینیا' را نابود کرد و بیش 2914 تن قربانی گرفت.

پس از زمین لرزه شدید صبح امروز که به قدرت 6.5 ریشتر در منطقه مرکزی ایتالیا که مرکز آن میان شهرهای نورچا و پرچی و درعمق 10 کیلومتری زمین بوقوع پیوست، بسیاری از زلزله زدگان در شهر نورچا، زانو زده و دست به دعا شدند. این در حالی است که کارشناسان از احتمال وقوع زمین لرزه های جدید صحبت می کنند.

قدرت این زمین لرزه بیش از موارد چند روز قبل درهمین محل بود و در پایتخت ایتالیا نیز بشدت احساس و خطوط مترو نیز بسته شدند.

زمین لرزه صبح امروز ساعت 7:40 به وقت محلی بوقوع پیوست. در ابتدا قدرت این زلزله 7.1 ریشتر اعلام شده بود اما موسسه ژئوفیزیک ایتالیا انرا به 6.5 اصلاح کرد.

چهارشنبه شب گذشته نیز سه زمین لرزه پرقدرت 5.4 و 5.9 و 4.6 ریشتری در مناطق وسیعی از مرکز ایتالیا به وقوع پیوست. پس از گذشت چهار روز از این زمین لرزه های شدید لرزش زمین همچنان ادامه دارد و هرگز قطع نشده و زندگی برای حدود پنج هزار آواره که به ترک خانه و کاشانه خود در مناطق مرکزی مجبور شده اند، دشوار شده است.

تاکنون صدها پس لرزه به وقوع پیوسته است که باعث نگرانی آوارگانی شده است که در چادرها و ورزشگاه ها بطور موقت اسکان گرفته اند. بسیاری از آوارگان در هتل ها اسکان داده شده اند و مدارس در مرکز ایتالیا تا روز دوشنبه (فردا) تعطیل می مانند تا کنترل های لازم از ساختمان ها انجام شود.

دو ماه پیش نیز زمین لرزه پرقدرتی همین منطقه را لرزاند که به کشته شدن حدود 300 تن منجر شد.

ایتالیا کشوری زلزله خیز است و از شمال تا جنوب این کشور طی قرن ها زمین لرزه های بسیاری به ثبت رسیده است که برخی از آنها بسیار پرقدرت بوده و به کشته شدن مردم زیادی انجامیده اند.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان