arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۹۲۰۶
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۱۵ - ۳۱ خرداد ۱۳۹۰

رئیس دادگستری خراسان: هنوز وقوع تجاوز در ماجرای کاشمر ثابت نشده/ 2 بیگناه آزاد شدند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رئیس کل دادگستری استان خراسان رضوی در گفتگوی اختصاصی با خبر آنلاین جزئیات دیگری از پرونده روستای قوژد در کاشمر را مطرح کرد. سید حسن شریعتی می گوید هنوز با گذشت نزدیک به 2 ماه از بازداشت 11متهم و تحقیقات فراوان، وقوع تجاوز به عنف برای قضات مشهد اثبات نشده و در صورتی که تجاوز ثابت نشود، این متهمان از جرم زنای به عنف که مجازات اعدام دارد، تبرئه می شوند.

 حجت الاسلام شریعتی آخرین جزئیات از ر سیدگی به پرونده متهمان به تجاوز گروهی در روستای قوژد کاشمر بفرمایید:

 ما 13 نفر متهم را بازداشت کردیم و 2 نفر کاملا در روزهای اول بررسی بیگناه بودند و آزاد شدند. 11 نفر هم اکنون بازداشتند. تاکنون ثابت نشده که این افراد تجاوز به خانم شاکی کرده و یا زنا حتی توسط یک نفر به وقوع پیوسته. در پرونده هنوز هیچ دلیل و مدرکی وجود ندارد.

 ولی این خانم ادعای تجاوز گروه زیادی که در برخی رسانه ها به اشتباه تا 50 نفر هم نقل شده در روستای قوژد در تاریخ 3 اردیبهشت را 90 دارد.

 در وهله اول این خانم به مامورین انتظامی گفته نه کاری صورت گرفته و نه من شکایتی دارم.اما بعد این خانم، شرحی به دادستان شهرستان نوشته و ادعا کرده چند نفری من را از ماشین پایین کردند و دور من حلقه زدند. خانم گفته ندیدم چند نفرند اما از صدایشان برمی آمد که تعداد زیادی هستند. در عین حال با راهنمایی این خانم و آن مردی که دوست این خانم است، به روستا مراجعه می کنند و 13نفر از  متهمان را شناسایی می کنند که 2 نفر از این متهمان کسانی بوده اند که جوانها را در آن شب متفرق کردند و بلافاصله آزاد شدند. 11 نفر در بازداشت هستند، ولی هنوز دلایل کافی بر اینکه زنایی با این خانم انجام شده، در پرونده نیست.

 ولی بحث زنای به عنف گروهی در روستای قوژد از طریق آقای یعقوبی امام جمعه نیز در خطبه های هفته گذشته مطرح شده؟

 دیروز پایان وقت گزارش مکتوب از دادستان شهرستان گرفتم و گزارشی هم از آخرین وضعیت دادگاه شعبه 5 دادگاه های کیفری استان خراسان رضوی گرفتم که قاضی نوشته تا این لحظه دلیل کافی برای وقوع زنا با این خانم وجود ندارد.

 مسئله اعلام این موضوع از نماز جمعه را دادستان کاشمر هم مطرح کرده امام جمعه بنا به غیرت ناموسی و حساسیتی که در این بحثها دارد، موضوع را در نماز جمعه مطرح کرده است.

 آیا متهمانی که در اختیار شما هستند سابقه ای دال بر شرارت یا مزاحمت برای نوامیس مردم دارند؟

 نه، اینها جوانانی با سن 18 تا 25 سال هستند و سابقه شرارتی از اینها در پرونده منعکس نیست و از اهالی روستاهای اطراف هستند

 وضعیت خانوادگی این خانم چگونه است؟

 3 سال است شوهر این خانم او را ترک کرده، شوهرش معتاد است. 2 فرزند هم دارد.

 در بعضی از گزارش ها  دادستان کاشمر را متهم به تعلل در رسیدگی به پرونده و بازداشت نیروهای بسیج شده، چنین چیزی صحت دارد؟

 هیچ تعللی صورت نگرفته، طبق قانون، رسیدگی به اتهام تجاوز به عنف در صلاحیت شهرستان نیست و دادستان در صلاحیتش نبوده رسیدگی کند. دادستان کاشمر بلافاصله شکوائیه را با قرار عدم صلاحیت به مرکز استان فرستاده و هیچ کمبودی نشده. به محض وصول این شکایت به مرکز استان، من در جریان قرار گرفتم و همان زمان دستور دادم موضوع به شعبه 5 دادگاه کیفری استان خراسان رضوی که در این مسایل سریع و دقیق است، ارجاع شود و در این اقدام، تدبیر کردیم. قضات محترم شعبه نیز از این خانم توضیحات کافی را گرفته اند. شاکیه به پزشکی قانونی معرفی شده، با راهنمایی همین خانم، ماموران انتظامی، افراد را دستگیر کرده اند و کارها طبق روال عادی در جریان است.

 شما احتمال می دهید متهمان به تجاوز تبرئه شوند؟

 در این قبیل موضوعات، برای صدور رای تابع دلیل و مدرک هستیم. پیامبر فرموده اند دنبال بینه باشید. اگر دلایل محکمه پسند و شرعی بر وقوع تجاوز و زنا در پرونده وجود داشته باشد که قاضی بتواند بر مجازات زنای به عنف رای صادر کند، حتما هر تعدادی که جرمشان اثبات شود، اعدام می شوند. ولی اگر دلایل کافی نباشد، چاره ای جز تبرئه از اتهام زنا شرعا و قانونا نداریم. البته این 11 نفری که الان در اختیار ما هستند، اتهامشان بر مزاحمت برای این خانم، کاملا محرز است و اینها در حد مزاحمت قابل تعقیب هستند و مجازات خواهند شد. این که این افراد مرتکب زنا شده اند، تا این لحظه دلیلی در پرونده علیه شان نداریم. اگر با ادامه تحقیقات بر اثبات وقوع زنا به دست بیاید برای هر تعدادی که اثبات شود، مجازات قانونی و شرعی صادر می شود که حتما اعدام است.

 متهمان چند روزی تا زمان طرح شکایت به دادستان آزاد بوده اند، از یک سو بیم تبانی می رفته برای اقرار نکردن، از سوی دیگر، اگر آنها اقرار نکنند بر فعل واحد، متهمه نیز که 4 شاهد عادل دارای شرایط در آن شب، وسط بیابان قطعا ندارد، چطور می توان ادعای شاکیه را اثبات کرد؟

 اولا، تا زمانی که ادعایی از ناحیه این خانم به دست دادستان نرسیده، ما تکلیفی شرعا و قانونا نداریم چون بیخبر بودیم. به محض اینکه شاکیه کتبا مراتب را اعلام کرده، دستورات لازم داده شد و پیگیری لازم از طریق دادگاه کیفری استان صورت گرفت. از لحظه شناسایی تا الان متهمان در اختیار ما هستند. این متهمان قبل از دستگیری تصور نمی کردند کسی بتواند آنها را شناسایی و دستگیر کند. اصلا فکر نمی کردند کسی از آنها شکایت کند. البته تعدادی از متهمان که در مراحل بعد معرفی شدند، الان متواری هستند و ماموران انتظامی در پی بازداشت آنها هستند. ممکن است افراد متواری با همدیگر تبانی کنند، ولی کسانی که در زندان هستند تبانی نمی توانند بکنند. علت بازداشت آنها نیز تا این لحظه با توجه به فقدان دلایل اثبات کننده زنای به عنف، بیم تبانی است. قاضی به خاطر بیم تبانی اینها را آزاد نکرده. ثانیا شما می پرسید در این قبیل موارد، افراد دستگیر شده اقرار نکرده اند، خانم هم در تاریکی شب شاهد نشده، پس چه خواهد شد؟ راه اثبات این جرایم 3 گونه است: اقرار متهمان، شهادت شهود و علم قاضی. یعنی اگر برای قضات 5 گانه دادگاه کیفری استان، شواهد و قرائنی از توضیحات این خانم و نحوه دفاعیات این 11 نفر، وجود داشته باشد، تا به علم عادی برسند که زنای به عنف صورت گرفته، به استناد اصول علم عادی در وقوع زنا، مجازات اعدام را صادر خواهند کرد. عموما در بسیاری از جرایم این چنینی اقرار نداریم، 4 شاهد عادل نیز نیست. نوعا اگر این موارد اگر اقرار نباشد، از طریق علم قاضی اثبات می شود و موجبات حصول علم عادی در آرای صادره، منعکس خواهد شد. در مرحله رسیدگی پرونده در دیوان عالی کشور نیز قضات دیوان عالی، به موجبات حصول علم که عبارت از جهات عرفیه است در پرونده موجب باشد و در رای منعکس شود، توجه خواهند کرد.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۲
غیر قابل انتشار: ۲
علی حسین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۴۲ - ۱۳۹۰/۰۳/۳۱
0
1
باسلام
رسیدگی به اصل موضوع و پیگیری آن جهت جبران خسارت های وارده به شخص مورد تعرض ، مورد انتظار است تا درسی شود برای کسانی که از مزاحمت رساندن به دیگران و عواقب آن یا اطلاع ندارند و یا به علم بر تخلف بودن عمل مرتکب آن می شوند
جای امیداوری است که شرایط چنان مهیا شود تا مردم به امنیت جان و مال خود ایمان بیاورند و با ترس و وحشت زندگی نکنند
عامک
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۳۸ - ۱۳۹۰/۰۳/۳۱
0
2
خداوند متعال علم حال حاضر قضات پرونده را هر چه سریعتر و تا قبل از آزادی ارازل از زندان به حد اعلی برساند
محمدي
|
United States
|
۰۱:۳۷ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۱
0
2
اين چه قانونيه در جمهوري اسلامي پس از اين به بعد همه گروهي تجاوز مي كنند چون نه شاهدي هستش نه چيزي اعدام هم بي اعدم چرا واسه سوال دستگيري بسيجيان جوابي داده نشده و اگر خانم شكايتش رو پس بگيره نتيجه چي مي شه؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۴۳ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۱
0
0
اصلا مثل همیشه بگید تجاوزی در کار نبوده و خلاص...
نظرات بینندگان