arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۸۵۳۱۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۹ : ۱۳ - ۱۹ مرداد ۱۳۹۵

اعلام نتایج نهایی آزمون سراسری سال 95 در 31 شهریور ماه

رئیس سازمان سنجش و آموزش کشور گفت: نتایج نهایی آزمون سراسری سال 95، روز 31 شهریور ماه از طریق تارنمای سازمان اعلام خواهد شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رئیس سازمان سنجش و آموزش کشور گفت: نتایج نهایی آزمون سراسری سال 95، روز 31 شهریور ماه از طریق تارنمای سازمان اعلام خواهد شد.

ابراهیم خدایی روز سه شنبه در نشست خبری با ارائه گزارشی در مورد آزمون سراسری سال 95 افزود: ثبت نام داوطلبان آزمون سراسری سال 95 برای پذیرش دانشجو در دوره های روزانه، نوبت دوم (شبانه)، نیمه حضوری، مجازی و پردیس خودگردان دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی، همچنین کدرشته های تحصیلی با آزمون دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه پیام نور، موسسات آموزش عالی غیرانتفاعی و غیردولتی و دانشگاه فرهنگیان انجام شده است.

وی گفت: برای شرکت در آزمون سراسری سال 95، تعداد 860 هزار و 437 نفر ثبت نام کرده اند که از این تعداد 509 هزار و 143 نفر زن و 351 هزار و 294 نفر مرد هستند.

رئیس سازمان سنجش و آموزش کشور افزود: به عبارت دیگر 59.17 درصد ثبت نام کنندگان زن و 40.83 درصد آنان مرد هستند.

وی با ابراز تشکر از همکاری وزارت اطلاعات گفت: وزارت اطلاعات در زمینه حفاظت آزمون با ما همکاری ویژه ای داشته که امیدواریم این همکاری به نحو احسن ادامه یابد.

خدایی در مورد تاثیر سوابق تحصیلی در آزمون سراسری گفت: تنها تغییر مهم برای سوابق تحصیلی، تاثیر مثبت آن در آزمون سراسری ۹۵ است که این امر با مصوبه مجلس صورت گرفت.
وی با بیان اینکه میزان تاثیر سوابق تحصیلی در سال ۹۶ هنوز مشخص نیست، تصریح کرد: تعیین میزان تاثیر سوابق تحصیلی برای سال ۹۶ منوط به نظر کارشناسی است که یک بخشی از آن به صورت تخصصی در سازمان سنجش انجام شده است و بخشی دیگر نیز از داوطلبان نظرخواهی کرده ایم که پس از برگزاری جلسه شورای سنجش و پذیرش اعلام می شود.

معاون وزیر علوم با اشاره به ظرفیت دانشگاه ها برای پذیرش اظهار داشت: در مجموع ظرفیتی که تاکنون دانشگاه ها به سازمان سنجش اعلام کرده اند حدود ۷۵۰ هزار نفر است که در گروه ریاضی و انسانی شانس قبولی بیشتر و در گروه تجربی شانس قبولی کمتر است.

رئیس سازمان سنجش و آموزش کشور گفت: ۶۵ درصد شرکت کننده های آزمون سراسری سال 95 در گروه علوم تجربی هستند.
وی با بیان اینکه در رشته های پرمتقاضی علوم تجربی همچون پزشکی و دندانپزشکی نیز تغییر ظرفیتی نسبت به سال گذشته نداشتیم، افزود: امسال تعداد ۹ هزار و ۲۰۰ نفر در چهار رشته دکتری حرفه ای پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و دامپزشکی پذیرفته می شوند.
خدایی ادامه داد: فرصت انتخاب رشته داوطلبان آزمون سراسری سال 95 از ۲۳ تا ۲۸ مرداد ماه خواهد بود.
وی در مورد میزان پذیرش دانشگاه آزاد و پذیرش براساس سوابق تحصیلی اظهار داشت: بر اساس قانون مجلس شورای اسلامی، مکلف هستیم تا از سال ۹۲ طی مدت پنج سال، ۸۵ درصد کل ظرفیت پذیرش را با سوابق تحصیلی انجام دهیم.

معاون وزیر علوم گفت: با احتساب رشته های دانشگاه آزاد، اکنون به میزان ۸۲ درصد ظرفیت رسیده ایم که این میزان بطور قطع سال آینده به بیش از ۸۵ درصد می رسد و تکلیف ما انجام می شود.

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور افزود: اکنون میزان پذیرش در دانشگاه آزاد ۹۵ تا ۹۶ درصد بر اساس سوابق تحصیلی صورت می گیرد.

وی یادآور شد: دانشگاه آزاد سال گذشته ظرفیت ۵۳۰ هزار نفر برای پذیرش اعلام کرده بود و امسال هنوز ظرفیت پذیرش را اعلام نکرده است.

خدایی ادامه داد: پاسخنامه ۷۵ هزار نفر اول در سه گروه ریاضی، انسانی و تجربی و ۱۰ هزار نفر اول گروه های هنر و زبان آزمون سراسری سال 95 در روز جمعه ۲۲ مرداد ماه بر روی سایت سازمان سنجش منتشر می شود.

وی با بیان اینکه افرادی که در آزمون سراسری سال 95 شرکت نکرده اند نیز می توانند، ثبت نام کنند، اظهار داشت: این افراد می توانند در روزهای ۲۳ تا ۲۸ مرداد ماه نسبت به ثبت نام و انتخاب رشته اقدام کنند.

خدایی گفت: تمامی داوطلبان مجاز به انتخاب رشته شدند که تعداد ۴۳۰ هزار نفر در دوره روزانه مجاز به انتخاب رشته شدند که برای ۱۲۸ هزار ظرفیت رقابت می کنند.

معاون وزیر علوم درباره انتخاب رشته داوطلبان گفت: نرم افزار انتخاب رشته به مبلغ ۲۰۰ هزار ریال در سایت سازمان سنجش قرار می گیرد و داوطلبان می توانند با خریداری آن از آخرین نمرات و اینکه در چه حدود رشته ای قرار دارند، مطللع شوند.

** آزمون دکتری 96 در اسفندماه

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور ادامه داد: آزمون دکتری ۹۶ در اسفند سال ۹۵ برگزار خواهد شد.

وی افزود: تصمیم نهایی درخصوص اعتبار آزمون سال ۹۵ که پیش از این قرار بود به مدت دو سال معتبر باشد، منوط به تصمیم گیری در شورای سنجش و پذیرش تحصیلات تکمیلی خواهد بود.
خدایی ادامه داد: با توجه به مصوبه مجلس شورای اسلامی درباره کنکور دکتری، آزمون تاثیر ۵۰ درصدی خواهد داشت و دروس نیز به صورت تخصصی است، در واقع از شکل آزمون عمومی خارج شده و آزمون نیمه تخصصی خواهد بود.

وی ادامه داد: در واقع آزمون های سال ۹۵ و ۹۶ قابل مقایسه نخواهد بود اما شورای سنجش و پذیرش تحصیلات تکمیلی هفته آینده تشکیل جلسه خواهد داد تا درباره اعتبار آزمون ها تصمیم گیری شود.

معاون وزیر علوم یادآور شد: دانشگاه ها در مورد کنکور دکتری سال ۹۵ نیز باید تا ۲۸ مرداد ماه اسامی را به سازمان سنجش اعلام کنند و پورتال مخصوص به خود را تکمیل کنند، تایید نهایی توسط خود دانشگاه ها صورت می گیرد.

وی ادامه داد: نتایج نهایی آزمون دکتری سال ۹۵ از سوی دانشگاه ها اعلام می شود و سازمان سنجش اعلام نتیجه ندارد.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۵۱
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۸
42
5
خوبه
نظرات بینندگان