arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۸۴۱۴۶
تاریخ انتشار: ۵۷ : ۱۱ - ۱۱ مرداد ۱۳۹۵

جهانگیری: کشور نیازمند توسعه و پیشرفت است

معاون اول رئیس جمهوری گفت:‌ متاسفانه اکثر صندوق‌های بازنشستگی برای پرداخت حقوق اعضای خود به دولت وابسته هستند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

به گزارش انتخاب، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری صبح امروز دوشنبه با حضور در دفتر فنی دانشگاه تهران ضمن افتتاح این آزمایشگاه، بخش‌های مختلف آن را مورد بازدید قرار داد.

وی همچنین با توضیحات وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و رئیس این آزمایشگاه، در جریان امکانات و ظرفیت‌های این مرکز تحقیقاتی قرار گرفت.

معاون اول رئیس‌جمهوری پس از این بازدید در نشستی با حضور مسئولان و مدیران آزمایشگاه، اظهار داشت: مطمئناً راه‌اندازی چنین مراکزی با تجهیزات پیشرفته و امکانات روز دنیا، آن هم در شرایطی که کشور با تحریم‌ها و فشارهای بین‌المللی مواجه بوده است، نیازمند همت والایی است که باید به دست اندرکاران راه‌اندازی این مرکز خسته نباشید و خدا قوت گفت.

جهانگیری افزود: ایران کشوری است که نیازمند توسعه و پیشرفت است و از جهات گوناگون نظیر مسائل فرهنگی، منابع در اختیار و نیروی انسانی تحصیلکرده و شرایطی که در منطقه دارد، شایسته آن است که به کشوری توسعه یافته تبدیل شود.

وی توسعه علم و فناوری را پیش نیاز توسعه پایدار کشور دانست و افزود: توسعه علم و فناوری مهمترین زیرساخت و جهت‌گیری است که می‌تواند منجر به توسعه کشور شود.

معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری درباره توسعه علم و فناوری، اظهار داشت: در سال‌های اخیر با جهت‌گیری رهبر معظم انقلاب در بخش علم و فناوری، توسعه این بخش به یک گفتمان عالمانه تبدیل شده و خوشبختانه باعث ایجاد حساسیت و اهتمام لازم در همه مردم و بخش‌های مختلف نسبت به ضرورت توسعه علم و فناوری شده است.

وی افزود: حرکت به سمت اقتصاد دانش‌بنیان نیز یکی از اصلی‌ترین جهت‌گیری‌های اقتصاد مقاومتی است، بدین معنا که همه بخش‌ها باید براساس دانش اداره شوند و این موضوع نقش پژوهشگران و محققین کشور را بسیار پررنگ خواهد کرد.

جهانگیری با یادآوری دستاوردهای خوب دولت تدبیر و امید در بخش علم و فناوری تصریح کرد: خوشبختانه در این سال‌ها توفیقات خوبی به خصوص در بخش فناوری‌های نوین نظیر سلول‌های بنیادین، هوا و فضا و نانو تکنولوژی داشته‌ایم و محققین و پژوهشگران کشور توانسته‌اند دستاوردهای خوبی را برای کشور به ثبت برسانند که البته باید به طور جدی مورد حمایت قرار گیرند.

معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه سهم پژوهش به عنوان یک شاخص در تولید ناخالص داخلی کشورهای توسعه یافته بالاست، افزود:‌ بخش قابل توجهی از این بودجه به تحقیقات و پژوهش اختصاص می‌یابد، اما در ایران هنوز نتوانسته‌ایم در این زمینه موفق عمل کنیم که البته این نقیصه دلایل متعددی دارد و یکی از این دلایل بزرگ بودن دولت است و دولت ناچار است بخش قابل توجهی از بودجه کشور را به پرداخت حقوق کارکنان و مسائل جاری اختصاص دهد.

وی اضافه کرد: متاسفانه در کشور ما کارمندان پس از بازنشستگی هم از دولت خارج نمی‌شوند، بلکه وقتی به سن بازنشستگی می‌رسند، پاداش قابل توجهی از دولت دریافت می‌کنند و حقوق بازنشستگی آنها از یک ردیف به ردیف بودجه‌ای دیگر منتقل می‌شود و این‌گونه نیست که حقوق خود را از صندوق‌های بازنشستگی دریافت کنند. متاسفانه اکثر صندوق‌های بازنشستگی برای پرداخت حقوق اعضای خود به دولت وابسته هستند و برخی صندوق‌ها نظیر صندوق بازنشستگی نیروهای مسلح به صورت صد در صد به دولت وابستگی دارند.

جهانگیری ادامه داد: این موضوع باعث شده تا دولت نتواند آن طور که باید به بخش هایی که لازم است توسعه پیدا کند، توجه نماید و منابع لازم را به این بخش‌ها اختصاص دهد.

توسعه بخش‌های نانو، بایو، فناوری اطلاعات و علوم شناختی باید در دستور کار همه دستگاه‌های کشور باشد که البته در معاونت علمی و فناوری برای این چهار حوزه علمی ستادهای جداگانه‌ای راه‌اندازی شده است.

معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به سند چشم انداز بیست ساله کشور گفت: در این سند تاکید شده که ایران باید به رتبه نخست علمی منطقه دست یابد و امروز که نیمی از مدت زمان تعیین شده برای این سند سپری شده شاهد آن هستیم که رقبای کشور ما در منطقه به سرعت در حال توسعه هستند و مسیر توسعه این کشورها کند نشده است.

وی تصریح کرد: خوشبختانه نقشه جامع علمی کشور تصویر روشنی پیش روی ما قرار داده تا بر اساس برنامه‌ای منظم به سمت توسعه و پیشرفت حرکت کنیم.

جهانگیری افزود: در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی نیز به صورت جدی توصیه شده که باید نقشه جامع علمی کشور مورد توجه قرار گیرد ضمن آنکه یکی از جهت‌گیری‌های مهم اقتصاد مقاومتی حرکت به سمت اقتصاد دانش بنیان است.

معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه سیاست‌های اقتصاد مقاومتی یکی از مهمترین سیاست‌های کلی است که همه صاحبنظران نسبت به آن باور دارند، اضافه کرد: حرکت به سمت اقتصاد دانش بنیان نیز یکی از اصلی‌ترین جهت‌گیری‌های اقتصاد مقاومتی است بدین معنا که همه بخش‌ها باید براساس دانش اداره شوند و این موضوع نقش پژوهشگران و محققین کشور را بسیار پر رنگ خواهد کرد.

وی ادامه داد: وزارت نفت توافقنامه‌ای را با برخی دانشگاه‌های برتر کشور منعقد ساخته است که براساس آن قرار است بسیاری از کارهای پژوهشی و تحقیقاتی مرتبط با صنعت نفت کشور به این دانشگاه‌ها واگذار شود که انتظار ما این است که در حوزه صنعت و سایر بخشها نیز شاهد این اتفاق مثبت باشیم.‌

جهانگیری با تاکید براینکه اگر با سرعت به سمت توسعه حرکت کنیم قادر خواهیم بود فاصله خود را با کشورهای پیشرفته کاهش دهیم، خاطرنشان کرد: توسعه بخش های نانو، بایو، فناوری اطلاعات و علوم شناختی باید در دستور کار همه دستگاه های کشور باشد که البته در معاونت علمی و فناوری برای این چهار حوزه علمی ستادهای جداگانه ای راه اندازی شده است.

معاون اول رئیس‌جمهور با تاکید بر اهمیت علوم شناختی در توسعه و آینده کشور گفت: امروز توسعه و رفاه مردم به فناوری های جدید نظیر علوم شناختی وابسته شده است و دولت مکلف است در این بخش‌ها سرمایه‌گذاری بیشتری کند و برنامه‌ای راهبردی برای توسعه این علوم داشته باشیم به گونه‌ای که همه دستگاه‌ها بر آن متمرکز شوند.

وی با یادآوری اینکه متاسفانه گاهی هماهنگی و ایجاد تعامل بین دستگاه‌ها به سختی انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: ایجاد تعامل میان دستگاه‌های مختلف نیازمند سازوکار جدیدی است که البته در آزمایشگاه ملی نقشه‌برداری مغز شاهد آن هستیم که کارها به گونه‌ای برنامه‌ریزی شده که همه دستگاه‌های مرتبط در سازوکار مدیریتی و اداره این مرکز نقش دارند و این سازوکار در تعامل بین دستگاه‌ها می‌تواند به عنوان یک الگوی جدید و موفق مطرح گردد.

جهانگیری در بخش پایانی سخنان خود اقدامات صورت گرفته در ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی برای راه‌اندازی آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز را مهم و ارزنده دانست و گفت: سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور باید در حد امکانات بودجه، به این ستاد کمک کند تا دغدغه های موجود برای امور جاری و برنامه های توسعه این ستاد به حداقل ممکن کاهش پیدا کند.

در این جلسه که وزرای بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، علوم، تحقیقات و فناوری، معاون علمی و فناوری رییس جمهور و استاندار تهران نیز حضور داشتند، رییس آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز گزارشی از اهداف آزمایشگاه و تاریخ تاسیس آن ارائه کرد و ضمن تشریح مراحل نصب و راه اندازی تجهیزات این آزمایشگاه گفت: تجهیزات نصب شده از کاملترین و به روز ترین تجهیزات موجود در دنیا بوده و در منطقه نیز منحصر به فرد است.

وی توضیحاتی درباره خدمات این آزمایشگاه ارائه کرد و افزود: تجهیزات موجود در این آزمایشگاه به صورت برابر در اختیار کلیه محققین کشور قرار خواهد گرفت.

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی نیز در این نشست در سخنانی گزارشی از چیستی، نقش و اهمیت این آزمایشگاه در آینده کشور ارایه و بر اهمیت توسعه علوم و فناوری های شناختی تاکید کرد.

آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز از بخش های مختلفی نظیر ام آر آی، تحریک مغناطیسی مغز، تحریک الکتریکی مغز، طیف نگاری مادون قرمز عملکردی، الکتروانسفالوگرافی و پردازش آنالیز تصاویر تشکیل شده است.

آزمایشگاه ملی نقشه‌برداری مغز به منظور پاسخگویی به بخشی از نیازهای پژوهشی و فناوری کشور در زمینه ایجاد زیرساخت تصویر برداری و تحریک مغزی برای تحقیقات شناختی و ارایه خدمات دانش بنیان و روزآمد در حوزه علوم و فناوری های شناختی ایجاد گردیده است.

این آزمایشگاه مجهز به امکانات پیشرفته پردازش داده، تصاویر و سیگنال و همچنین آزمایشگاه واقعیت مجازی و ارزیابی شناختی است.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان