arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۸۳۴۵۶
تاریخ انتشار: ۲۰ : ۱۶ - ۰۶ مرداد ۱۳۹۵

گذر مسافر بورس از ملاصدرا

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

در حالی شاپور محمدی سکان ساختمان ملاصدرا را به دست گرفت که همچنان گمانه زنی‌ها درباره علت اصلی کناره گیری محمد فطانت از این سمت داغ است به طوری که برخی منابع، از وجود اختلاف‌هایی بر سر هیئت مدیره جدید سازمان بورس خبر دادند.

در آذر ماه سال ۱۳۹۳ با ادامه رکود دامنه‌دار، در بورس تهران و از بین رفتن سرمایه میلیون‌ها سهامدار و نیز باز نشدن نماد شرکت‌های پالایشی موجب تغییر رئیس سازمان بورس آن هم  پس از ۹ سال شد. به این ترتیب علی صالح آبادی اولین رئیس سازمان بورس در آذر ۱۳۹۳ با حکم وزیر اقتصاد به بانک توسعه صادرات رفت و محمد فطانت به عنوان رئیس جدید این سازمان به کرسی ریاست این سازمان تکیه زد.

از سوابق محمد فطانت‌ فرد می‌توان به عضویت در هیئت مدیره بانک ملی ایران، مدیرعامل شرکت تأمین سرمایه لوتوس پارسیان، عضو هیئت مدیره و قائم مقام مدیرعامل بانک پارسیان، عضو هیئت مدیره بیمه پارسیان و شرکت تجارت الکترونیک پارسیان، قائم مقام مالی و اقتصادی ایران خودرو و مدیرعامل ساپکو اشاره کرد. علاوه بر این فطانت سابقه عضویت در هیئت مدیره شرکت‌های سرمایه‌گذاری متعدد ازجمله سرمایه‌گذاری سمند و آینده ساز کیش را نیز در کارنامه دارد و پس از خداحافظی از سازمان بورس به عنوان مشاور وزیر اقتصاد منصوب شد.

 آمدن فطانت به سازمان بورس مصادف شده بود با گذشت بیش از یک سال  از دولت حسن روحانی. در زمانی که او  به  کرسی سازمان بورس تکیه زد، شاخص کل بازده نقدی و قیمتی تالار شیشه‌ای حدود ۷۰ هزار واحد و شاخص آزاد شناور در تراز ۷۹ هزار و ۲۰۰ واحد قرار داشت. امروز که فطانت صندلی خود را به شاپور محمدی می بخشد، شاخص کل تالار بورس اوراق بهادار در تراز  ۷۵ هزار و ۵۰۰ واحدی و شاخص آزاد شناور در کانال ۸۴ هزار و ۸۷۵ واحدی قرار دارد. با این حساب شاخص کل بورس اوراق بهادار در زمان مدیریت فطانت در تالار شیشه‌ای تقریبا با رشد ۵ هزارو ۵۰۰ واحدی مواجه شد.

در دوران مدیریت فطانت در سازمان بورس، تالار شیشه‌ای  با توجه به شرایط تحریم‌های وضع شده در سال های گذشته، با فراز و فرودهای زیادی همراه بود به طوری که در مدت هایی با شایعه شدن خبر خاص درباره مذاکرات هسته‌ای ایران با گروه موسوم به ۱+۵ بورس تهران به یکباره شاهد رشد و افول می شد. در این مدت قیمت بسیاری از  نمادها توانست تحت شرایط  روانی آن روزها دو تا سه برابر بالا برود و در مقابل نمادهایی در مقاطع خاص با افت چشم گیریی رو به رو شدند.

پس از به نتیجه رسیدن مذاکرات وین و توافق بر سر برنامه جامع اقدام مشترک بورس تهران توانست در ماه های پایانی  سال ۱۳۹۴ با رشد فزاینده ای مواجه شود به طوری که شاخص کل در مقاطعی از زمان توانست تراز ۸۰ هزار واحد را هم رد کند و حالت حباب گونه ای بگیرد.

اما در ماه‌های آغازین سال ۱۳۹۵ شاخص کل بورس تهران شروع به کاهش کرد که بسیاری از کارشناسان بازار سرمایه بر این عقیده بودند که بازار در حال اصلاح شرایط روانی ماه‌های گذشته است.

در حال حاضر که خبر از کنار رفتن دومین رئیس سازمان بورس اوراق بهادار به گوش می رسد، برخی علت اصلی کناره گیری را بیماری قلبی محمد فطانت عنوان کرده‌اند. در حالی که  تعدادی اختلاف بر سر پذیرش گزینه‌های مورد نظر فطانت در هیات مدیره جدید سازمان بورس را علت اصلی کناره گیری محمد فطانت از کرسی  مدیریت سازمان بورس  و اوراق بهادار می دانند. بازار شایعات درباره علت اصلی کناره گیری وی از مدیریت سازمان بورس داغ است و گمانه‌زنی‌ها در این مورد تاکنون باعث واکنش‌های رسمی مسئولان امر نشده است.

اما در حال حاضر شاپور محمدی ۴۲ ساله آماده نشستن بر صندلی سازمان بورس است. شرایط پساتحریم  می‌تواند موقعیت را برای بورس تهران بابت همکاری با بورس‌های منطقه هموار کند و از طرفی کار محمدی با توجه به انتظارات سهامداران از شرایط پساتحریم کار آسانی نخواهد بود.  او که  معاون اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی دولت یازدهم بود، دارای مدارک دکتری اقتصادسنجی و توسعه بوده و عضو هیئت علمی و مدیر گروه مدیریت مالی و بیمه دانشکده مدیریت دانشگاه تهران است. شاپور محمدی در پرونده کاری خود سمت نخستین مدیر عامل بورس انرژی را نیز دارد.

در حال حاضر بسیاری امید دارند که بورس تهران بتواند از شرایط ایجاد شده در پساتحریم استفاده کند و با بورس‌های منطقه وارد گفت‌وگو شود تا بازار سرمایه تهران بتواند از انزوا خارج شود، این شرایط می‌تواند موقعیت سخت تری را در مقابل رئیس فعلی سازمان بورس قرار دهد، چرا که انتظارات سهامداران در این مقطع زمانی و با گذشت ماه ها از اجرایی شدن برجام روز به روز بیشتر می شود و خواهان ثبات بیشتری در بورس تهران خواهد بود. علت خداحافظی فطانت از سازمان بورس هر چه که باشد از عطش این انتظارات رو به فزونی نمی‌کاهد.

نظرات بینندگان