arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۷۸۶۴۷
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۲۳ - ۱۱ تير ۱۳۹۵

اعلام موافقت ایتالیا با عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 «پائولو جنتیلونی» وزیر امورخارجه ایتالیا از موافقت کشورش با عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا خبر داد.

 وزیر امور خارجه ایتالیا روز جمعه در مصاحبه با روزنامه «لاستمپا» در پاسخ به این سئوال که «انگلیس در حال دور شدن از اتحادیه اروپا است ولی ترکیه سعی دارد به آن نزدیک شود. از زمان آغاز مذاکرات با آنکارا 11 سال گذشته است. آیا امروز الحاق این کشور به نفع اتحادیه است؟» گفت: ترکیه مورد حمله قرار گرفته است. حمایت از فرآیند نزدیکی این کشور به اتحادیه یک حرکت رسمی نیست، بلکه بیانگر این است که منزوی کردن آن اقدامی خود آزارانه خواهد بود.

وی در پاسخ به این سوال که «ترکیه پنج سال پیش که کشوری پویا و با درهای باز بود، اکنون هرچه بیشتر به یک کشور مستبد و تحت اختناق شباهت پیدا کرده است. چنین کشوری چه سازگاری می تواند با اتحادیه اروپا داشته باشد؟» اظهار داشت: 10 سال پشت درهای بستهِ بروکسل باقی ماندن هیچ کمکی نکرده است. اکنون دو مسئله مثبت وجود دارد که می توان روی آنها سرمایه گذاری کرد. ابتدا تفاهم حاصله در مورد مهاجران و سپس تنش زدایی میان آنکارا و مسکو.

وزیر امورخارجه ایتالیا به برگزیت نیز اشاره کرد و خروج انگلیس از اتحادیه اروپا را یک شوک بزرگ برای همه خواند و گفت: اکنون باید به تصمیم رأی دهندگان انگلیسی احترام گذاشت. باید در مورد مفهومِ در اتحادیه اروپا بودن صریح بود و نشست غیر رسمی 27 کشور عضو اتحادیه در بروکسل نیز شفاف و صریح اعلام کرد، اگر خواهان بازار واحد هستیم، باید آزادی های اساسی اتحادیه را بپذیریم. در این روزها بحث الگوی نروژ بسیار مطرح است و من امیدوارم چنین مسیری برگزیده شود. در این صورت روابط میان انگلیس و اتحادیه مشابه قبل خواهد بود، البته باید بر همگان روشن باشد که این امر مستلزم پذیرش قواعد اتحادیه در مورد تردد آزاد افراد است که به نظر نمی رسد حامیان برگزیت در انگلیس در جریان مبارزات انتخاباتی شان از آن حمایت کرده باشند.

وی در بخش دیگری در خصوص تصمیم اخیر مجلس سنای ایتالیا مبنی بر توقف تحویل قطعات یدکی جنگنده های اف 16به مصر گفت: این تصمیمی است که مجلس سنا اتخاذ کرده و ما به آن احترام می گذاریم. ما بر نقش کلیدی مصر و عملکرد اساسی آن در مبارزه با تروریسم واقفیم، ولی این امر مانع از آن نمی شود تا از مصر انتظار شفافیت و همکاری در مورد قضیه مرگ «جولیو رجنی» (محقق ایتالیایی به قتل رسیده در قاهره) نداشته باشیم. ملاحظاتی که قرار است دادستانی رم ارائه دهد، وضعیت همکاری مصر در این ارتباط را برای ما روشن خواهد کرد.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان