arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۷۵۸۶
تاریخ انتشار: ۴۳ : ۱۵ - ۱۵ خرداد ۱۳۹۰

کيسينجر: قدرت نظامي چين، چالشي جدي براي امريکاست

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 وزیر امورخارجه پیشین امریکا ، قدرت نظامی فزاینده چین را چالشی جدی برای امریکا توصیف کرد.

به گزارش "انتخاب"، هنری کیسینجر که در دوران ریچارد نیکسون رئیس جمهور پیشین امریکا در دهه هزار ونهصدو هفتاد در کاخ سفید فعالیت داشت گفت: امریکا و چین در عرصه بین المللی با احتیاط به یکدیگر نگاه می کنند.

میان دو کشور نوعی رقابت جدی وجود دارد.بی تردید، قدرت نظامی چین در حال افزایش است.مساله مهم ان است که چین چگونه این قدرت نظامی اش را جلوه بدهد و نشان بدهد.

ایا چین می خواهد قدرت نظامی اش را به صورت دفاعی مطرح کند یا اینکه همانند اتحاد جماهیر شوروی سابق عمل کند و از این طریق در عرصه بین المللی ، امریکا را به چالش بکشد.باید منتظر ماند و دید که چین کدامیک از این دو راه را انتخاب خواهد کرد.

باید به مشکلات جاری در روابط امریکا و چین توجه کرد و اینکه دو کشور در گذشته چه نوع مناسبات و مشکلاتی داشته اند.

مساله کره شمالی یکی از موضوعاتی است که چین و امریکا می توانند درباره ان به تعامل بپردازند.تکثیر هسته ای کره شمالی چالشی جدی برای واشنگتن و پکن است که می توانند با هم درباره ان اقدام کنند.تلاشهای جاری در حال حاضر این است که کره شمالی وادار شود از تسلیحات هسته ای اش و برنامه هایش در این زمینه دست بکشد.

می توان از طریق گفتگو برای حل مشکلات اقدام کرد.

هنری کیسینجر در ادامه افزود: امریکا در تلاش است نگاه دموکراتیک در خاور دور نیز حاکم شود البته ممکن است اختلافهایی درباره تعریف دموکراسی وجود داشته باشد.

مقامات چین از استقرار دموکراسی نگران هستند زیرا از ان بیم دارند که این وضعیت سبب تجزیه چین شود.اما با نگاهی به تاریخ چین متوجه می شویم که همواره دوران انتقال و گذار از یک سلسله امپراتوری به سلسله بعدی وجود داشته است.البته دوره های هرج و مرج نیز در تاریخ چین زیاد بوده است.همین ترس از هرج و مرج بر مقامات چین حاکم است.
نظرات بینندگان