arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۷۵۰۲۸
تاریخ انتشار: ۳۴ : ۱۶ - ۲۳ خرداد ۱۳۹۵

نخستین نمره منفی نمایندگان مجلس در توجه به دغدغه‌های رهبری

در حالی که چشم امید اهالی فرهنگ و هنر به گشوده شدن دری تازه در مجلس دهم شورای اسلامی است،‌ بسیاری از نمایندگان منتخب راه یافته به مجلس حتی گوشه چشمی هم به کمیسیون فرهنگی ندارند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 
در حالی که چشم امید اهالی فرهنگ و هنر به گشوده شدن دری تازه در مجلس دهم شورای اسلامی است،‌ بسیاری از نمایندگان منتخب راه یافته به مجلس حتی گوشه چشمی هم به کمیسیون فرهنگی ندارند.
 
به گزارش انتخاب، جامعه فرهنگی و هنری کشور قطعا از دیدن فهرست بدوی اعضای کمیسیون‌های تخصصی در مجلس دهم شگفت‌زده شده است که این همه بی‌علاقگی به حضور در کمیسون فرهنگی مخصوصا از سوی کسانی که انتظار دیگری از آن‌ها می‌رفت، از کجا می‌آید؟!  
 
مروری بر این فهرست به سادگی صف طویل علاقه‌مندان به کمیسیون‌های سیاسی خارجی، اقتصادی و امنیت ملی را نشان می‌دهد و فقط چهار نفر متقاضی حضور در کمیسیون فرهنگی شده‌اند که از آن بین هم فقط یک نفر از لیست امید است؛ امیدی که بسیاری از هنرمندان و فرهنگیان و مدیران این عرصه ماه‌های گذشته را  با آن سپری کرده‌اند.
 
این اتفاق البته می‌تواند خیلی هم تعجب‌آور نباشد چون در دوره‌های قبل هم چنین وضعیتی وجود داشت و بیشتر کسانی به کمیسیون فرهنگی می‌رفتند که از جای دیگر بازمانده بودند و تخصصی هم در این حوزه نداشتند.
 
این مسئله در حالی اهمیت دو چندان پیدا می‌کند که مقام معظم رهبری در دیدار اخیر با نمایندگان جدید مجلس شورای اسلامی، فرهنگ را از اولویت‌های کاری مجلس دهم برشمرده، تاکید کرده‌اند: «مسئله اقتصاد اولویت فوری و کنونی کشور است اما فرهنگ در بلندمدت از اقتصاد نیز مهم‌تر است».
اما عملکرد اولیه نمایندگان نشان می‌دهد که این نمایندگان که قاعدتا طبق بررسی شورای نگهبان و نیز در لفظ و گفتار خود، تابع تام ولایت فقیه هستند اما در عمل به بیانات معظم له توجهی درخور نشان نداده‌اند.
 
در دوره گذشته‌ی مجلس سید علی طاهری، لاله افتخاری، مفید کیایی نژاد، بیژن نوباوه وطن، احمد سالک کاشانی، نصرالله پژمان فر، جمشید جعفرپور، رضا آشتیانی عراقی، علی مطهری،  مرتضی‌آقاتهرانی، محمد باقری و سید مرتضی حسینی نمایندگان کمیسیون فرهنگی بودند که در دوره‌ی فعالیت آن‌ها شاهد بیشترین فشارها از سوی همین کمیسیون به بخش‌های مختلف عرصه‌ی فرهنگ و هنر بویژه سینما بودیم و وقتی لاله افتخاری در یک برنامه تلویزیونی سینمایی شرکت کرد در شرایطی از سینما انتقاد می‌کرد که مدت‌ها بود حتی به سینما هم نرفته بود.
 
در دوره‌ی هشتم هم اگرچه تنوع سلایق بیشتری وجود داشت و غلامعلی حداد عادل، رضا آشتیانی عراقی، بیژن نوباوه، سیدعلی حسینی، علی مطهری، سیدرضا اکرمی، اسدالله بادامچیان،  سیدمحمدرضا میرتاج‌الدینی، ستار هدایتخواه، سیدمحمدجواد ابطحی، بهروز جعفری،  سیدعلی طاهری، سیدجلال یحیی‌زاده فیروزآبادی، فاطمه رهبر،حمید رسایی، روح‌الله حسینیان، جواد آرین‌منش، علیرضا دهقان، حسن ملک‌محمدی، مصطفی کواکبیان، سنایی، احمدرضا دستغیب و ولی اسماعیلی‌ در کمیسیون فرهنگی عضویت داشتند، اما بررسی کلی دوره‌های مختلف نشان می‌دهد تمایل اولیه به حضور در کمیسیون فرهنگی همواره کمرنگ بوده، مگر در مواردی که افرادی از میان هنرمندان و فرهنگیان وارد مجلس شده‌اند. هرچند نکته مهم تاثیرگذاری بوده که آن هم بارز نبوده است.
 
اما دوره‌ی دهم مجلس شورای اسلامی تفاوت‌هایی با چند سال قبل دارد که تکرار وضعیت سابق خیلی قابل قبول و درک نیست.
 
این شرایط را علی فرامرزی (نقاش) جالب توصیف کرده است و  با دردناک دانستن آن ابراز تعجب می‌کند که نمایندگان  جدید چطور هنوز به طور جدی وارد مجلس نشده‌، خوب یاد گرفته‌اند که به فکر آینده‌ی خود باشند.
 
این هنرمند در گفت‌و‌گویی با خبرنگار ایسنا گفت: وقتی صحبت از طبقه‌ی فرهنگی جامعه می‌کنیم در واقع تمام دوستانی که در حوزه‌ی رسانه فعالیت می‌کنند را هم شامل می‌شود و این‌ها همان کسانی بودند که نمایندگان را، که اکثرشان هم ناشناخته بودند، به مردم معرفی کردند و باعث شدند آن‌ها رأی به دست آورند، اما چطور می‌شود این افراد حالا که وارد مجلس شده‌اند هیچ رغبتی به حضور در کمیسیونی مثل فرهنگی ندارند و فقط چهار نفر برای آن کاندیدا می‌شوند؟
 
فرامرزی افزود: اصلا سوال مهم این است که چرا آن‌ها متوجه نیستند دیپلماسی فرهنگی کمتر از دیپلماسی نظامی و سیاسی نیست و دولت‌ها انرژی و هزینه زیادی برای دیپلماسی فرهنگی صرف می‌کنند؟ چطور این‌ نمایندگان جایگاه دیپلماسی فرهنگی را نمی‌دانند و برای کمیسیون فرهنگی علاقه‌ای نشان نمی‌دهند ولی برای کمیسیون سیاست خارجی، اقتصادی و امنیت ملی این‌طور سرودست می‌شکنند؟آیا توجه به امکانات حوزه‌های انتخابی خود برای آینده باعث چنین تصمیمی شده است؟ به نظر می‌رسد این‌ها بیشتر به این فکر می‌کنند که پس از تمام شدن دوره‌ی نمایندگی خود بتوانند پست های دولتی را اشتغال کنند همان‌طور که قبلی‌ها این کار را انجام دادند.
 
 
 
این نقاش خاطرنشان کرد: ما اصلا انتظار چنین چیزی را از مجلس دهم نداشتیم. البته در دوره‌های قبل افرادی وارد کمیسیون فرهنگی می‌شدند که اطلاع چندانی از این حوزه نداشتند و به همین دلیل انتظاری هم نبود، اما در این دوره چیزی را که انتظار نداشتیم دیده‌ایم.افراد زیادی به مجلس راه یافتند و انتظار نیست که این آقایان و خانم‌ها زنبیل خود را در کمیسیون‌های دیگر در صف بگذارند و آن وقت کمیسیون فرهنگی مملکت این طور خالی باشد تا از سرریز کمیسیون‌های دیگر پر شود. آن هم در شرایطی که بسیاری از این افراد علاوه بر اینکه توسط اهالی رسانه معرفی شده‌اند پیش از انتخابات با همین اهالی فرهنگ و هنر عکس می‌گرفتند و حالا جایی می‌روند که برایشان آب و نان داشته باشد.
 
فرامرزی با اشاره به اینکه شاید یکی از دلایل این بی‌اهمیتی تبلیغات و جایگاه ظاهری برخی کمیسیون‌ها باشد، گفت: اگر در کمیسیون فرهنگی دوره‌های قبل افراد موثری حضور داشتند آن تبصره نیم درصدی (برای خرید آثار هنری) که مجلس درباره آن همواره بحث می‌کند و به جزئیات آن توجه نمی‌شود در سه دوره‌ی قبل تصویب می‌شد و آن وقت بخش مهمی از مشکلات فرهنگ و هنر از نظر اقتصادی حل شده بود،‌اما این آقایان و خانم‌ها حتی توجه نمی‌کنند که ما بحث مهمی به نام اقتصاد هنر در حوزه فرهنگ و هنر داریم وباز بیشتر به کمیسیون اقتصادی تمایل دارند تا کمیسیون فرهنگی.
 
وی بیان کرد: انصاف نیست جوانانی که به این نمایندگان رأی داده‌اند و در رسانه‌ها این طور معرفی شده‌اند در زمان تقسیم غنایم و برای سهم خود به جایی بروند که برایشان از هر لحاظ منفعت بیشتری دارد. متأسفانه افرادی که به کمیسیون فرهنگی می‌روند متخصص و دلسوز عرصه‌ی فرهنگ نیستند و نتیجه این می‌شود که وقتی درباره‌ی تئاتر صحبت می‌کنند حتی در عمر خود یک تئاتر هم ندیده‌اند.
 
او همچنین با انتقاد از کسانی که نمایندگان منتخب را توجهیه نکرده‌اند، افزود: همه می‌گویند چرا ضعف فرهنگی داریم، معلوم است چرا. ضعف فرهنگی ما از همین جا شروع می‌شود که در مجلس می‌بینیم و متاسفانه کسانی که لیست نمایندگان را بسته‌اند آن‌ها را توجیه نکرده‌اند که چه وظیفه‌ای بر دوش دارند.
 
به گزارش ایسنا، استقبال نکردن نمایندگان از حضور در کمسیون فرهنگی فقط در اسامی و گروه سیاسی آن‌ها نیست، بلکه در تعداد نمایندگان متقاضی هم دیده می‌شود، چون برخلاف بسیاری دیگر از کمیسیون‌ها که بیش از 20متقاضی دارند برای این کمیسیون فقط چهار نفر اعلام آمادگی کرده‌اند و حتی یکی از اهالی رسانه هم که ‌به مجلس دهم راه پیدا کرده‌اند،  برای کمیسیون فرهنگی متقاضی نیستند؛ در حالی که یکی از اعضای شورای نظارت بر مطبوعات از این کمیسیون انتخاب می‌شود.
 
بی‌رغبتی به حوزه فرهنگ از سوی منتخبان ملت در حالی بروز داده می‌شود که بسیاری از بزرگان نظام همواره بر اهمیت حوزه‌ی فرهنگ تاکید و حتی رهنمودهایی را هم مطرح کرده‌اند، اما به نظر می‌رسد تاثیر فرهنگ عرصه‌های مختلف داخلی و خارجی کشور اهمیت چندانی ندارد و توجهی که نمایندگان به هنر پیش از انتخابات نشان می‌دهند بیشتر جنبه‌ی تبلیغاتی دارد.
 
در این بین نکته  قابل توجه امیدواری جمع زیادی از مدیران و فعالان حروزه فرهنگ و هنر است که شاید به طور رسمی در این‌باره موضوعی را مطرح نکرده باشند، اما در گفت‌و‌گوهای غیر رسمی به این امید داشته‌اند که با ورود نمایندگان جدید به مجلس شورای اسلامی تعامل بیشتر و بهتری در این حوزه‌ها ایجاد شود تا دست‌کم موانعی که برای اکران فیلم‌ها،‌ برپایی کنسرت‌ها و ...ایجاد شده بود سریع‌تر مرتفع شوند.
 
اما به نظر می‌رسد با ابراز تمایل فقط چهار نماینده یعنی نصرالله پژمان‌فر، احمد سالک کاشانی، جمشید جعفرپور و احمد مازنی به عضویت در این کمیسیون تخصصی که فقط یک نفر از آن‌ها از لیست امید است، نمی‌توان انتظار زیادی از تغییر و تحول در نگاه به عرصه فرهنگ و هنر داشت.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان