arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۷۲۲۹۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۴۹ : ۲۳ - ۱۰ خرداد ۱۳۹۵

مرعشی : درمجلس دهم نه اصول گرایان اکثریت دارند نه اصلاح طلبان/ نقش تعیین کننده با مستقل ها است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 عضو هیات رئیسه شورای عالی انتخاباتی اصلاح طلبان با بیان این که باید واقعیت ها را به مردم بگوییم، گفت: واقعیت این است که لیست امید در حوزه های انتخابیه ای مانند تهران، شیراز و یزد برنده شد اما در مشهد، آذربایجان غربی و خراسان جنوبی پیروز نشد.

به گزارش انتخاب، حسین مرعشی در نشست دانشجویی با عنوان 'فراز و فرود راه اصلاح' در تالار فجر دانشگاه شیراز افزود : مجلس دهم و حضور بیش از یکصد اصلاح طلب در آن را یک پیشرفت می دانیم و این پیشرفت در حالی روی داد که در مجلس نهم ، شمار اصلاح طلبان کمتر از 10 نفر و حد نصاب تشکیل یک فراکسیون بود. 

سخنگوی حزب کارگزاران در پاسخ به پرسش دانشجویی درباره اختلاف آرای حامیان محمدرضا عارف با شمار لیست انتخاباتی امید در انتخابات هیات رئیسه دهمین دوره مجلس شورای اسلامی اظهار کرد : اختلاف رای، اختلاف فاحشی نیست. 

وی گفت: دوستان ما در حزب اعتدال و توسعه، لیستی 50 نفره را به اصلاح طلبان داده بودند که با احتساب آن فهرست و لیست امید، ما اکثریت مجلس را به دست می آوردیم اما دوستان در فهرست پیشنهادی اعتدال و توسعه به توصیه های این حزب که در انتخابات از آنها حمایت کرد ، اعتنایی نکردند. 

مرعشی افزود : در نمایندگان حاضر در مجلس دهم که در فهرست انتخاباتی امید قرار داشتند، با ریزش قابل توجهی مواجه نبوده ایم و با تعداد اندکی که بخواهند از این فهرست خارج شوند صحبت می کنیم و در صورت نهایی شدن خروج آنها، این موضوع را اعلام می کنیم. 

عضو هیات رئیسه شورای عالی انتخاباتی اصلاح طلبان گفت : در انتخابات هیات رئیسه مجلس، اصل بر این بود که شفافیت سیاسی وجود داشته باشد و رقابت آقایان لاریجانی و عارف را مذموم نمی دانستیم ؛ بالاخره رقابت مشابهی در مجلس پنجم نیز بین آقایان عبدالله نوری و علی اکبر ناطق نوری وجود داشت. 

وی اظهار کرد: در مجلس دهم نه اصولگرایان اکثریت مجلس را دارند و نه لیست اصلاح طلبان و بلکه ائتلاف نیروهای مستقل با هر یک از جناح های اصلی مجلس، نقش تعیین کننده دارد. 

مرعشی ادامه داد: دکتر عارف هم اینک رئیس اقلیت مجلس هستند و هر لحظه ممکن است جای این اقلیت با اکثریت مجلس عوض شود و این موضوع به خاطر نقشی است که نمایندگان مستقل در دوره دهم ایفا می کنند و این بهتر از یک ائتلافی است که واقعی نیست. 

این فعال سیاسی در ادامه گفت : اگر در جریان انتخابات هیات رئیسه مجلس دهم، افرادی مانند حداد عادل حاضر بودند و در این مجلس شمار زیادی از جبهه پایداری حضور می داشتند، در آن زمان به شیوه دیگری عمل می کردیم. 

وی افزود: هم اکنون وضعیت مجلس، وضعیتی طبیعی است و رقابت در آن، ضرری را متوجه منافع ملی، دولت و جریان اصلاحات نمی کند. 

عضو هیات رئیسه شورای عالی انتخاباتی اصلاح طلبان درباره تعریف اصلاح طلبی نیز گفت: افرادی را اصلاح طلب قلمداد می کنیم که در انتخابات خرداد 76 و پس از آن، در یکی از ستادهای انتخاباتی اصلاح طلبان فعالیت داشته باشند. 

مرعشی درباره اصلاح طلب بودن یا نبودن کاظم جلالی که در فهرست انتخاباتی امید برای حوزه انتخابیه تهران حاضر بود، گفت : آقای جلالی هیچ گاه ادعای اصلاح طلبی نکرده است و بلکه وی و بهروز نعمتی نامزدهای اختصاصی حزب اعتدال وتوسعه بودند و با توجه به ضروری بودن ائتلاف برای پیروزی در انتخابات، آنها در فهرست امید قرار گرفتند. 

سخنگوی حزب کارگزاران در پاسخ به دانشجویی که این حزب را انشعابی از جناح راست عنوان کرد ، گفت : حزب کارگزاران انشعابی از جریان راست نبود، یک گروه میانه رو متشکل از نیروهای چپ خط امامی و عناصری از اصولگرایان در زمره هسته اولیه و 15 نفره این حزب بودند. 

وی با بیان این که ائتلاف سیاسی، امری شناخته شده و طبیعی است، اظهار کرد: اگر اصولگرایان در انتخابات سال 76، حمایت از آقای دکتر روحانی را می پذیرفتند، ممکن بود با آنها ائتلاف کنیم؛ به این ائتلاف ها نباید رنگ و بوی عقیدتی داد. 

مرعشی در پاسخ به دانشجویی که دیدگاه های اصلاح طلبان را مغایر با فرمایش های حضرت امام (ره) در خدمت به مستضعفان دانست ، گفت : ما خود را خط امامی می دانیم و عشق ما امام و خدمت به مستضعفان است و غیر از آن، مسیری را نمی شناسیم. 

وی افزود : مسیری که شما از آن سخن می گویید کمکی به اقشار محروم نیست، ما بر این باوریم که در فضای ناامنی، جلوگیری از آزادی مردم و مخالفت با رشد اقتصادی و حاشیه سازی و اتهام زنی نمی توان به مستضعفان خدمت کرد. 

این فعال سیاسی گفت: ما اصلاح طلبان در تاکتیک ها با اصولگرایان اختلاف نظر داریم و در کلیات فرمایش های حضرت امام (ره) هیچ تردیدی نیست. 

عضو هیات رئیسه شورای عالی انتخاباتی اصلاح طلبان در پاسخ به پرسشی مبنی بر این که بزرگترین اشتباه اصلاح طلبان در تاریخ فعالیت چه بوده است؟ گفت: بزرگترین اشتباه اصلاح طلبان بعد از انتخابات دوم خرداد 76 و شکل گیری مجلس ششم این بود که رقیب خود را خیلی محترم نشناختیم. 

وی افزود: آقای ناطق نوری رقیب بسیار محترمی برای آقای خاتمی در انتخابات 76 بود، او با وجود آن که در انتخابات شکست خورد، پیروزی آقای خاتمی را پذیرفت و به وی تبریک گفت و از این رو، ما نباید حملاتمان را در آن مقطع متوجه آقای ناطق نوری و اصولگرایان می کردیم. 

مرعشی ادامه داد: این ناشکری و رویکرد نادرست، روی کارآمدن جریان های بی هویت را به دنبال داشت که همه از این مساله آسیب دیدیم و از سوی دیگر، اگر اصلاح طلبان برای رقیب خود احترام قائل بودند از درون داخل اختلاف نظر نمی شدند. 

این فعال سیاسی در بخش دیگری از این نشست دستیابی جریان های سیاسی به ظرفیت های نگرش ملی را زمینه ساز رشد و توسعه رو به جلوی کشور خواند و گفت : مادام که یاد نگیریم چگونه صحبت کنیم و زمانی که به قدرت مطلق می رسیم کوچکترین اجحاف به رقیب نکنیم و اخلاق، عدالت و انسانیت را در فضاهای آزاد مانند شبکه های مجازی زیر پا نگذاریم به این ویژگی دست نمی یابیم. 

وی گفت: جریان های سیاسی در ایران باید به یک جمع بندی در سطح ملی برسند و ضمن توافق درباره کلیات حرکت کشور، رقابت و داوری مردم را در جزییات برنامه های دستیابی به اهداف کشور بپذیرند و این گونه، کاری کنیم که هر کس در انتخابات برنده شد، در واقع انقلاب، نظام و رهبری و مردم برنده این انتخابات باشند. 

مرعشی درپاسخ به پرسشی، برخی اظهارات منتسب به وی در سایت های خبری را رد کرد و گفت: هیچ گاه درباره مردمی که رای دادند و رای می دهند، سخنی نگفتم بلکه برخی سایت ها با بداخلاقی مصاحبه من که فایل آن موجود است را تحریف کردند. 

وی اظهار کرد : من گفته بودم اگر فردی از تکرار دولت های نهم و دهم تنش نلرزد، ایرانی با شرف نیست. 
این نشست را انجمن وفاق و توسعه دانشجویان دانشگاه شیراز برگزار کرد. 
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۴
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۶:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۱
0
0
تکرار می کنم به هر دو لیست رای دهید
نظرات بینندگان