arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۷۲۲۱۱
تاریخ انتشار: ۱۹ : ۱۵ - ۱۰ خرداد ۱۳۹۵

قدرت‌نمایی اتمی چین در اقیانوس آرام

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 اعزام زیردریایی هسته ای چین در شرایطی است که این کشور و آمریکا به شدت در دریای جنوبی در معرض خطر رویارویی هستند.
 
تازه ترین اخبار حکایت از آن دارد که چین با توجه به گسترش سامانه‎های دفاع موشکی آمریکا برای تضعیف نیروی بازدارنده این کشور، قصد دارد برای نخستین بار زیردریایی‏‌های اتمی مجهز به موشک های هسته ای خود را به اقیانوس آرام اعزام کند.
 
به گزارش انتخاب، اگرچه هنوز هیچ مقام رسمی نظامی چین این مطلب را مورد تایید قرار نداده اما روزنامه ارگانی حزب حاکم چین امروز دوشنبه به این موضوع پرداخته و آن را بازتاب داده است.
 
خبر مربوط به اعزام زیردریایی هسته ای چین در شرایطی مطرح می شود که این کشور و آمریکا به شدت در دریای جنوبی در معرض خطر رویارویی هستند. در همین رابطه هفته گذشته یک فروند هواپیمای جاسوسی آمریکا و دو جنگنده چینی در نزدیکی جزیره «های نان» در جنوب چین در آستانه برخورد قرار گرفتند و این مسئله باعث تشدید تنش میان دو کشور شد.
 
«مردم» ارگان حزب حاکم چین می نویسد که اخباری مبنی بر اقدام پکن برای اعزام یک فروند زیردریایی هسته ای به اقیانوس آرام از جانب برخی رسانه های غربی مطرح است و آنان به شدت به این موضوع توجه نشان داده اند.
روزنامه می افزاید: اصولا چین یک راهبرد اساسی بازدارندگی هسته ای دارد که در حال تطیبق آن با شرایط موجود زمانی است.
به نوشته مردم، ‌چین می خواهد نیروی گشتی دریایی هسته ای خود را قوی کند اما مسئولان نظامی این کشور هنوز در باره این زیردریایی ها مطلبی مطرح نکرده اند.
 
نشریه چینی که مواضع دولتمردان این کشور را به رشته تحریر در می آورد، اضافه می کند که چین نسبت به کشورهای غربی کلاهک های هسته ای کمتری دارد و تنها کشور در میان آنهاست که گفته است تا هدف این تسلیحات اتمی قرار نگیرد از آنها استفاده نمی کند.
با این حال «مردم» می نویسد که همین کشور اما می تواند برای پاسخ دادن به حملات، از همین قوای بازدارندگی هسته ای استفاده کند.
روزنامه خاطرنشان می کند: در شرایطی که آمریکا چنین سیاست هایی در قبال پکن اتخاذ کرده است نیروی بازدارنده هسته ای چین نمی تواند نمایشی باشد بلکه لازم است این کشور قدرت بازدارندگی واقعی و موثر خود را به نمایش بگذارد.
 
بنابر این گزارش، وقتی چین قوای رزمی آمریکا را ارزیابی می کند ترجیح می دهد با آن کشور سرشاخ نشود و می خواهیم آنها هم با دیدن چنین تجهیزاتی به این ارزیابی برسند.
 
«مردم» تاکید می کند، تنش هایی میان چین و آمریکا بروز کرده است و لازم است ما نیروی بازدارندگی هسته ای خود را تقویت کنیم تا بتواند ضمن جلوگیری از برخورد دو کشور، باعث پیشبرد صلح در منطقه آسیا و اقیانوس آرام شود.
اخبار اعزام زیردریایی های چین به اقیانوس آرام برای اولین بار توسط روزنامه گاردین مطرح و علت آن نیز گشت زنی بازدارنده هسته‌ای در این پهنه آبی اعلام شد.
 
تحلیل‌گران بر این باورند که آغاز گشت موشکی و بازدارنده چین می‌تواند به تنش‌های اخیر میان واشنگتن و پکن در دریای جنوبی چین شدت بخشد و به یک بن‌بست استراتژیک منجر شود.
 
اخیرا نیز در گزارش وزارت دفاع آمریکا به کنگره این کشور پیش‌بینی شد که چین به احتمال زیاد نخستین گشت بازدارنده هسته‌ای خود را در سال 2016 انجام می دهد.
 
اگرچه چین براساس گزارش‎ها حدود سه دهه بر روی فناوری بالستیک زیردریایی کار می‌‎کند اما تاکنون سیاست بازدارنده محتاطانه‌ای را دستور کار خود قرار داده و اعلام کرده بود هرگز در استفاده از تسلیحات هسته‌‎ای پیشقدم نخواهد شد.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان