arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۶۳۳۳
تاریخ انتشار: ۱۶ : ۱۴ - ۰۱ خرداد ۱۳۹۰

استفاده از بنزین سوپرارزان‌تر از بنزین معمولی!

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 ایسنا نوشت:

با وجود این که قیمت بنزین سوپر با سهمیه لیتری 550 تومان و بدون سهمیه لیتری 800 تومان است، کارشناسان معتقدند که استفاده از بنزین سوپرارزان‌تر از بنزین معمولی تمام می‌شود.

دکتر امیرحسن کاکایی - استادیار دانشگاه علم و صنعت، درباره تفاوت‌های استفاده از بنزین سوپر نسبت به معمولی در خودروها ضمن بیان مطلب بالا افزود: هرچند که بنزین سوپر گران‌تر از بنزین معمولی است، اما استفاده از آن هزینه تمام شده نگهداری خودرو را کاهش می‌دهد.

وی در مورد تاثیر بنزین روی کارکرد موتور خودرو گفت: هر موتوری برای بنزین با عدد اکتان مشخصی طراحی شده است که اگر اکتان مورد نظر در سوخت آن وجود نداشته باشد، موتور دچار ضربه یا «ناچ» می شود که موجب خوردگی سرسیلندرها می‌شود و عمر مفید خودرو را کاهش می‌دهد. برای مثال اگرعمرمفید سرسیلندرها پنج سال باشد، این ضربه ها آن را تا دو سال کاهش می‌دهد.

وی در مورد دیگر مزایای استفاده از بنزین سوپر نسبت به بنزین معمولی اظهار کرد: بنزین معمولی با عدد اکتان پایین باعث می‌شود که خودرو دچار لرزش شود؛ همچنین می‌تواند بر صدای اضافه موتور بیفزاید. عدد اکتان پایین بنزین معمولی بر میزان آلایندگی خودرو هم موثر است.

به گفته این کارشناس صنعت خودرو، هر چند آلایندگی خودروها با وجود نصب کاتالیست روی آن قدرها ملموس نیست، اما عدد اکتان پایین بنزین معمولی هم عمر کاتالیست را پایین می‌آورد و هم منجر به احتراق ناقص سوخت می‌شود که در هر صورت نتایج بلند مدت آن هم مصرف کننده و هم کل جامعه را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

به گفته کاکایی، هرچند بنزین معمولی ارزان‌تر از بنزین سوپر است،اما مصرف کننده باید کل صرفه جویی که از این جهت در هزینه‌ها اتفاق افتاده است را به صورت یک جا برای تعمیر خودرو خویش بپردازد.

نظرات بینندگان