arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۶۲۶۰۷
تاریخ انتشار: ۰۳ : ۱۱ - ۲۴ فروردين ۱۳۹۵

سلطه ژنرال در فوتبال ایران ادامه دارد

اضافه‌شدن تراکتورسازی به صف مدعیان لیگ برتر آن هم با مربی‌ای که در پایان فصل گذشته می‌گفتند دورانش به پایان رسیده، خیلی از معادلات را تغییر داده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
اضافه‌شدن تراکتورسازی به صف مدعیان لیگ برتر آن هم با مربی‌ای که در پایان فصل گذشته می‌گفتند دورانش به پایان رسیده، خیلی از معادلات را تغییر داده است.

به گزارش انتخاب،  تیم پرطرفدار تبریزی حتی در این فصل تا رده‌های دورقمی جدول هم پایین رفت اما با نتایج خوبی که در هفته‌های اخیر گرفته، توانسته فاصله‌اش را با صدرنشینان کم و کمتر کند. نظر تبریزی‌ها نیز نسبت به قلعه‌نوعی تغییر کرده و حالا دیگر شعار «امیر پاشا» روی سکوهای ورزشگاه یادگار امام شنیده می‌شود.

فقط یک باخت در لیگ
وقتی امیر قلعه‌نوعی تیم پر از حاشیه و بدون انگیزه تراکتورسازی را از تونی اولیویرا تحویل گرفت، شاید هیچ‌کس فکر نمی‌کرد این‌قدر زود بتواند سرخپوشان تبریزی را به روزهای اوج خود دقیقا مثل فصل گذشته بازگرداند. تراکتورسازان در ١١ هفته‌ای که امیر قلعه‌نوعی سرمربیگری‌شان را برعهده گرفته، فقط یک باخت را در لیگ برتر تجربه کردند. اگرچه یک شکست در حذفی و یک شکست در لیگ قهرمانان آسیا نیز وجود داشته است. ٥ پیروزی و ٥ تساوی در لیگ حاصل کار شاگردان قلعه‌نوعی بوده تا آنها بعد از ٢٥ هفته بار دیگر خودشان را به‌عنوان مدعی قهرمانی مطرح کنند. البته نتایج درخشان تراکتورسازی با قلعه‌نوعی در آسیا که با صدرنشینی این تیم همراه بوده نیز یکی دیگر از نکات مثبت کارنامه این فصل قلعه‌نوعی است.

از رویای قهرمانی تا استقبال هواداران
با این‌که تونی اولیویرا از محبوبیت بالایی در شهر تبریز برخوردار بود اما هواداران تراکتور که همواره به پرشور بودن مشهور هستند، در این فصل تیمشان را به خوبی حمایت نمی‌کردند. این اتفاق در هفته‌های نخست حضور قلعه‌نوعی هم تکرار شد اما حالا کار به جایی رسیده که آنها برای رسیدن به رویای قهرمانی در پی پر کردن ورزشگاه یادگار امام هستند. هوادارانی که قلعه‌نوعی را برای بازگشت به تبریز تهدید کرده بودند، حالا حامی او شده‌اند. از طرفی بازیکنان سرباز که حتی خائن خطاب می‌شدند، حالا به قهرمانان تیمشان تبدیل شده‌اند و گل‌های حساس را به ثمر می‌رسانند. به نظر همه چیز برای تراکتورسازی و قلعه‌نوعی خوب پیش می‌رود تا شاید در صورت تساوی در دربی آنها به صدر جدول نزدیک‌تر شوند.

بازگشت نظم به تراکتور
کاظم محمودی، پیشکسوت تراکتورسازی درباره وضع این تیم بعد از سرمربیگری قلعه‌نوعی می‌گوید: «از زمانی که قلعه‌نوعی هدایت تیم را برعهده گرفت، مدیریت تیمی دارای نظم شد چون امیر این کار را خیلی خوب بلد است. حتی اولیویرا هم از نظر فنی تیم بدی را روانه میدان نمی‌کرد اما نمی‌توانست بازیکنان را کنترل کند و حواشی به تراکتورسازی ضربه زد. همچنین قلعه‌نوعی با ورودش توانست ضعف بدنی تراکتورسازی را برطرف کند و در بازی‌های اخیر دیدید که بازیکنان تا دقیقه ٩٠ برای رسیدن به پیروزی تلاش می‌کنند. از خریدهای خوب نیم‌فصل سرمربی تراکتورسازی هم نباید گذشت که نفرات کلیدی‌ای چون کیانی و حاتمی به ترکیب اضافه شدند. حتی سربازان که در دوره اولیویرا خوب مدیریت نمی‌شدند، حالا بازیکنان کلیدی تیم هستند.» وی همچنین می‌افزاید: «من هم قبول دارم که جو بدی قبل از حضور قلعه‌نوعی وجود داشت اما او توانست با هواداران تراکتور آشتی کند. البته باز هم این تیم ضعف‌هایی دارد اما بازگشت به صف مدعیان قهرمانی خبر خوبی برای هواداران پرشور تبریزی است. درواقع قلعه‌نوعی و تراکتورسازی یکدیگر را احیا کردند چون امیر هم‌ سال خوبی را در استقلال سپری نکرده بود و تیم پرهواداری مثل تراکتور برای مربیان یک پله ترقی محسوب می‌شود.»

دوران او هنوز تمام نشده است
علی جباری، پیشکسوت فوتبال ایران درباره چرایی موفقیت قلعه‌نوعی در تراکتورسازی برخلاف کارنامه ٢‌سال اخیرش در استقلال  می‌گوید: «نباید منکر این شویم که در ٢‌سال قبل قلعه‌نوعی عملکرد خوبی در استقلال نداشت و از نظر من واقعا دل به کار نمی‌داد. شاید درگیر کارهای شخصی‌اش بود اما تجربه خوبی کسب کرد که دیگر زنگ خطر برای او به صدا درآمده است. البته یادمان نرود که همین مربی قبلا برای استقلال زحمات زیادی کشیده بود. با این حال شاید کمتر کسی فکر می‌کرد آن مربی ضعیف در ٢‌سال اخیر در میانه فصل به تراکتور برود و موفق شود.» وی همچنین می‌افزاید: «امیر می‌خواست ثابت کند که تمام نشده است و با رفتن به تراکتور ریسک کرد. حالا قصد دارد کاری کند که همه کارنامه ٢‌سال اخیر او را فراموش کنند و تا حدودی هم موفق بوده است. هنوز زود است درباره احتمال بازگشتش به استقلال حرف بزنیم چون فعلا که مظلومی تا فصل آینده قرارداد دارد. به‌هرحال شاید او با عملکرد خوب در تیم‌های دیگر دل هواداران استقلال را هم بار دیگر به دست آورد.»

پایان کار کجاست؟
همین که صعود تراکتورسازی در لیگ قهرمانان آسیا تا حدودی قطعی شود و این تیم به کورس مدعیان بالای جدول برگردد، شاید سقف آرزوهای هواداران تیم تا چند هفته قبل بود اما حالا همه چیز تغییر کرده است و آنها از تیمشان قهرمانی می‌خواهند. حتی کسب سهمیه هم می‌تواند قلعه‌نوعی را بار دیگر به چهره‌ای کاملا محبوب در تبریز تبدیل کند اما باید منتظر گذشت زمان باشیم.

منبع: مشرق
نظرات بینندگان