arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۵۷۷۸۷
تاریخ انتشار: ۳۹ : ۲۲ - ۲۱ اسفند ۱۳۹۴

نخست وزیرعراق درخواست همکاری های نظامی با روسیه را تکرار کرد

حیدرالعبادی نخست وزیرعراق باردیگر خواستارهمکاری های بیشتر نظامی، تسلیحاتی واطلاعاتی با روسیه درجنگ علیه داعش شد و درعین حال هرگونه دخالت نظامی زمینی درسوریه را خطرناک توصیف کرد وآن را مردود دانست.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
به گزارش ایرنا، رسانه های عراقی جمعه شب درخبری اعلام کردند که العبادی درگفت وگو با خبرگزاری روسی اسپوتنیک این مطالب را بیان کرده وگفته که بغداد خواستار افزایش همکاری ها در دو بخش نظامی واطلاعاتی با روسیه درجنگ علیه داعش است که درآستانه فروپاشی قرار دارد. 
وی گفته، آنچه ما ازدوستان روس خود می خواهیم این است که ازنظر تسلیحات وتجهیزات نظامی وتبادل اطلاعات همکاری ها را افزایش دهند، چرا که ما دوکشوری هستیم که درجنگ با دشمن مشترک بسر می بریم. 
نخست وزیر عراق درخصوص طرح های منطقه ای مبنی بردخالت زمینی درسوریه نیز گفت که موضع بغداد ثابت است وهمچنان اعتقاد داریم که دخالت زمینی اوضاع را وخیم تر خواهد کرد و به همین دلیل هرگونه دخالت زمینی درسوریه را مردود می دانیم. 
وی گفت: دخالت زمینی بحران را در سوریه تشدید کرده و تبعات وخیمی برای منطقه و عراق خواهد داشت.
العبادی با بیان اینکه 'عراق خواستار گزینش راه حل های سیاسی برای بحران سوریه و دادن حق انتخاب به مردم این کشور جهت حل اختلافات وتصمیم گیری برای آینده شان است'، تاکید کرد که این نگرانی جدی وجود دارد که با دخالت زمینی منازعات قومی وفرقه ای تشدید شود که این امر بر امنیت کشورهای منطقه تاثیر خواهد گذاشت. 
وی همچنین ازآتش بس درسوریه نیز استقبال کرد. 
عراق پیش ازاین نیز درتابستان گذشته خواستارهمکاری های گسترده نظامی با مسکو برای سرکوب داعش دراین کشور شده بود وحتی پیشنهاد بمباران داعش را درخاک عراق، شبیه آنچه درسوریه درجریان است، به روس ها داده بود، اما براساس اعلام برخی منابع، دولت عراق بعدا زیر فشار شدید آمریکا ومتحدان منطقه ای وبرخی جریان های سیاسی این کشور عقب نشست و موضوع مسکوت ماند. 
فشار آمریکایی ها ومتحدان منطقه ای این کشور به عراق برای عدم استفاده ازظرفیت های کشورهای دوست این کشور مانند روسیه، درحالی است که ائتلاف بین المللی، متشکل از این کشورها طی 21 ماه گذشته نتایج قابل ملاحظه ای ازبمباران ها وپروازهای شناسایی خود در آسمان عراق، نگرفته اند وتا امروزعمده پیروزی های درمیدان های جنگ توسط نیروهای امنیتی و الحشدالشعبی رقم خورده است. 
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان