arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۵۵۶۳
تاریخ انتشار: ۲۶ : ۱۳ - ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۰

شکايت خانواده کودک آمريکايي از واتيکان در رابطه با رسوايي اخلاقي يک کشيش

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
خانواده یک کودک آمریکایی که گفته می شود قربانی سو استفاده جنسی یک کشیش کاتولیک قرار گرفته است، روز چهار شنبه از واتیکان به دستگاه قضایی آمریکا شکایت کرد.

به گزارش انتخاب؛ مادر این کودک که از واتیکان به دستگاه قضایی امریکا شکایت کرده است می گوید مقامات واتیکان با پنهان کاریهای خود مانع از آن شده اند که کشیش عامل این جنایت، رسوا، محاکمه و مجازات شود.

شکایت از این کشیش کلیسای کاتولیک به دستگاه قضایی آمریکا در شرایطی صورت می گیرد که یک دادگاه مدنی در آمریکا برای اولین بار واتیکان را به عنوان شاهد معرفی کرده و آن را مجبور کرده است اسناد و مدارک داخلی خود را که در رابطه با این پرونده دارد، به دستگاه قضایی آمریکا ارائه کند تا مشخص شود که آیا واتیکان در ماجرای رسوایی کشیشی که از یک کودک در ایالت اورگن در شمال غربی آمریکا بهره برداری جنسی کرده، دخالت داشته است یا نه. جفری اندرسون، وکیل مدافع آمریکایی که در ماجرای ایالت اورگن نیز به عنوان وکیل مدافع فعالیت می کند، به روزنامه نگاران اعلام کرد مادر کودک قربانی از این مسئله به شدت سرخورده و مایوس شده است که واتیکان نتوانسته است پسرش و چندین پسر دیگر را در برابر هوس بازیها و سواستفاده های جنسی یک کشیش محافظت کند در حالی که به گفته شاکی، مقامات واتیکان از رفتار خلاف عفت این کشیش آگاهی داشتند.

اندرسون خاطر نشان کرد چیزی که ما را به دادخواهی در این ماجرا ترغیب می کند این است که دانیل مک کورمک، کشیش مظنون، یکی از دهها مجرمی است که توانسته اند پنهانی نیات شوم خود را عملی کنند.

وی تاکید کرد تا زمانی که تغییرات اساسی در سطح بالای واتیکان صورت نگیرد، کودکان همچنان در خطر بهره برداریهای کشیشها قرار خواهند داشت.

پس از آن که کشیش مظنون به بهره برداری جنسی از پنج کودک اعتراف کرد، خانواده این کودک آمریکایی برای دریافت غرامت در سال دو هزار و هشت توافق نامه ای به ارزش یک میلیون و ششصد هزار دلار با شورای اسقف شیکاگو امضا کرد.

اما این کشیش از طرف کلیسا باز هم اجازه فعالیت در یک مدرسه کاتولیک را پیدا کرد و پس از آن نیز چندین کودک دیگر توسط وی هتک حرمت شدند. جفری لنا،‌ نماینده واتیکان در امور قضایی، اعلام کرد از نظر قانونی این ماجرا قابل پیگیری مجدد نیست چرا که شاکی پیش از این از شورای اسقفهای شیکاگو غرامت دریافت کرده است وانگهی واتیکان به هیچ وجه در این ماجرا دخیل نبوده است.
هشت اداره اسقف کاتولیک در آمریکا از جمله اسقف اورگان پس از ارائه شکایات متعدد برضد کشیشها به اتهام سواستفاده جنسی از کودکان، ورشکسته شدند.
نظرات بینندگان