arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۵۰۹۸۰
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۲۲ - ۱۵ بهمن ۱۳۹۴

ظریف در اندیشکده چتم‌هاوس: با همکاری بین‌المللی می‌توان بحران سوریه و یمن را حل کرد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
وزیر خارجه ایران در سخنرانی اندیشکده انگلیسی چتم‌هاوس خواستار آن شد بحران سوریه و یمن با نگاه «بازی جمع غیر صفر» حل و فصل شود.

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران برای سخنرانی در اندیشکده انگلیسی چتم‌هاوس، وارد این اندیشکده شد. 

آقای ظریف با بیان اینکه منافع ایران با منافع عربستان «مانعه‌الجمع» نیستند گفت: «زیستن در دنیای جهانی شده به معنای آن است که ما دیگر نمی‌توانیم در حالی که دیگران متحمل رنج هستند، لذت ببریم.»

وزیر خارجه ایران تأکید کرد ما یا با امنیت با یکدیگر زندگی می‌کنیم و یا با ناامنی همگی به سمت نابودی گام برمی‌داریم. 

وی گفت: «ما آماده تعامل با شریکانمان در خلیج فارس هستیم، اما عربستان سعودی، برای تأمین منافعش به بازی جمع صفر روی آورده است.»

وزیر خارجه ایران، در ادامه به مذاکرات هسته‌ای ایران پرداخت و گفت که این گفت‌وگوها زمانی به موفقیت رسید که دو طرف از دیدن آن به شکل بازی جمع صفر دست کشیدند. 

ظریف گفت با آنکه گاهاً از داعش به عنوان ابزاری برای چانه‌زنی استفاده می‌شود، اما این گروه تروریستی برای همه خطرناک است.

ظریف در بخش دیگری از این سخنرانی به بحران سوریه و مذاکرات بین‌المللی برای حل آن پرداخت و گفت بر عهده استفان دی‌میستورا، نماینده سوریه در سازمان ملل است تا هیئت مخالفان سوریه را، به گونه‌ای که فراگیر باشد به (مذاکرات) دعوت کند. ظریف گروه‌های تروریستی داعش، جبهه‌النصره و القاعده را از این دعوت مستثنی کرد. 

ظریف با بیان اینکه درگیری‌ها در سوریه طائفه‌ای نیست، گفت این بدترین روش برای توصیف آنها است. 

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران خاطرنشان کرد پیش‌شرط غرب مبنی بر اینکه بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه باید کنار برود، درخواستی نادرست بود. وی گفت خوشبخانه این پیش‌شرط کنار گذاشته شده است. 

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان