arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۵۰۹۶۸
تاریخ انتشار: ۳۵ : ۱۹ - ۱۵ بهمن ۱۳۹۴

ظریف در کنفرانس سوریه چه گفت؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
وزیر امور خارجه طی سخنانی در کنفرانس بین المللی کمک به مردم سوریه، تنها راه خروج از بحران سوریه را راه حلی سیاسی دانست که از مسیر گفت‌وگوهای بین سوری حاصل شود.

محمد جواد ظریف در این کنفرانس بین المللی گفت: نقش قدرت‌ها و بازیگران خارجی، تسهیل و فراهم کردن زمینه برای انجام این گفت‌وگوها و نه تحمیل پیش شرط می‌باشد.

ظریف در این سخنرانی بر محورهای زیر تاکید کرد:

- پنج سال از تراژدی انسانی سوریه بدون آنکه راه حلی برای آن پیدا شود سپری شده، و ما همچنان شاهد عواقب آن که روز به روز گسترده‌تر و عظیم‌تر می‌شود؛ هستیم. کشته و زخمی شدن دهها هزار انسان و آوارگی میلیون‌ها نفر در داخل و خارج از سوریه، ادامه تخریب‌ها و نمایش بیرحمانه بربریت، همه و همه وجدان تمامی بشریت را متاثر ساخته است.

- همواره و از ابتدای بحران سوریه، بر این اعتقاد بوده‌ایم که تنها راه خروج از این معضل؛ راه حلی سیاسی است که از مسیر گفت و گوهای بین سوری حاصل شود. علاوه بر این، همواره تاکید داشته‌ایم که نقش قدرت‌ها و بازیگران خارجی تسهیل و فراهم کردن زمینه برای انجام این گفت و گوها می‌باشد، نه اینکه تلاش کنند پارامترها و مختصات و یا نتیجه چنین گفت و گوهایی را دیکته کنند.

- بعد از سه نشست "گروه بین المللی کمک به سوریه" در وین و نیویورک، اکنون می‌توان گفت که روزنه امیدی به وجود آمده که پایان این کابوس انساندوستانه را ممکن می‌سازد. با وجود این، مسئله مهم و اساسی آن است که تلاش مشترک ما در پایان دادن به درگیری و بسیج همه جانبه و چندوجهی برای ریشه کنی خشونت افراط گرایانه و تروریسم، نباید با ارائه پیش شرط از سوی برخی همراه باشد، از آن رو که این خطر؛ تهدیدی یکسان علیه همه ماست و هیچ کس نمی تواند تصور کند که می‌تواند از آن برای خود منفعتی کسب کند. بر این اساس، جامعه بین المللی می‌بایست به طور هماهنگ و منسجم اقدام کرده و از دسترسی افراط گرایان به نیروی انسانی، مالی و نظامی جدید جلوگیری کند. در این مسیر، اولین گام عملی و مهم، امتناع از خرید نفت از گروه های تروریستی و جلوگیری از انتقال درآمدهای مالی حاصله می‌باشد.

- علاوه بر آوارگان سوری که کشورشان را ترک کرده اند، نزدیک به 5 میلیون سوری نیز در کشور خود آواره شده و در شرایط بسیار اسفناکی زندگی می‌کنند. جمهوری اسلامی ایران تلاش‌های انساندوستانه خود را بر کمک رسانی به این آوارگان متمرکز کرده و هم چون قبل به توزیع غذا، دارو، تجهیزات پزشکی، ملزومات اردوگاه های پناهندگی و ارائه خدمات عمومی می‌پردازد. علاوه بر این، ما هم چنان با همکاری با هلال احمر سوریه در حال کمک رسانی به همه مناطق قابل دسترسی در داخل سوریه هستیم. با وجود این، به دلیل گستره فاجعه انسانی در سوریه، هنوز کارهای بسیار زیادی باقی مانده است.

- هم چنان بر آمادگی ایران برای مشارکت موثر در تلاش‌هایی که با هدف پایان دادن به درگیری و هم چنین کاهش آلام و رنج های انسانی مردم سوریه به کار بسته شود، تاکید می‌کنیم.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان