arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۴۹۸۱
تاریخ انتشار: ۰۴ : ۱۸ - ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۰

واگذاري تراکتورسازي با هوادار يا بي هوادار ؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
واگذاری تراکتورسازی با هوادار یا بی هوادار ؟ دولت جمهوری اسلامی ایران بر اساس اصل 44 قانون اساسی و همچنین در راستای اجرای قانون برنامه توسعه پنجم ، باشگاهها و تیم های فوتبال وابسته به نهادهای دولتی را باید به بخش خصوصی واگذار کند .

در سال گذشته موضوع واگذاری تیم های استقلال و پرسپولیس و از فروردین امسال هم بحث واگذاری باشگاه تراکتورسازی تبریز نیز بر سرزبان ها افتاد و اظهارنظرهای مختلفی در خصوص واگذاری این باشگاه ها به بخش خصوصی مطرح شده است .

در روزهای اخیر هم موضوع واگذاری باشگاهها و تیم های فوتبال به بخش خصوصی در خلال بررسی لایحه بودجه سال 90 در مجلس شورای اسلامی به بحث و بررسی گذاشته شد که نمایندگان مردم با پیشنهاد واگذاری تمام باشگاههای ورزشی و تیم های فوتبال به بخش خصوصی در سال 1390 مخالفت کردند .

با این حال با الزام اجرای قانون برنامه پنجم توسعه از یک سو و همچنین مشکلات فراروی تیم ها بزرگ نظیر استقلال ، پرسپولیس و تراکتورسازی باید دید این تیم ها کی ، با چه شرایطی و چگونه به بخش خصوصی واگذار خواهد شد .

واگذاری تیم تراکتورسازی نیز به سبب داشتن هواداران بسیار زیاد اهمیت ویژه ای دارد که باید دید هواداران این تیم در بحث واگذاری چه جایگاهی را نزد مسئولان دارند .

باشگاه فوتبال تراکتورسازی تبریز در سال 1349 با حمایت کارخانه تراکتورسازی تبریز بنیان‌گذاری شد . تیم تراکتورسازی پیش و پس از پیروزی انقلاب دوران پر فراز و نشیبی را گذرانده است .

این تیم در سال 1354 به جام تخت جمشید صعود ولی در آن سال در این جام سقوط کرد .

تراکتورسازی دوباره در سال 1356 به جام تخت جمشید راه پیدا کرد و این بار پنجم شد و در سال 1357 تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی در رده نهم جدول این مسابقات قرار داشت .

در دهه 60 که فوتبال ایران به علت جنگ تحمیلی لیگ نداشت اعضای این تیم در کنار بازیکنان تیم ماشین سازی تبریز برای تیم استان آذربایجان شرقی بازی می کردند .

تراکتورسازی تبریز تا سال 1380 در سطح اول فوتبال ایران همچنان بازی می‌کرد تا این که به حکم فدراسیون فوتبال ایران به لیگ حرفه‌ای 81-1380 دعوت شد اما در آن فصل نوپا ، تیم آخر لیگ شد و به دسته پایین‌تر سقوط کرد . این تیم هفت فصل را در لیگ دسته اول فوتبال ایران بازی کرد و لاجرم پس از 8 سال انتظار با مربی گری فراز کمالوند در سال 1388 دوباره به لیگ برتر فوتبال ایران صعود کرد .

با صعود تیم تراکتورسازی به لیگ برتر این تیم رکورددار بیشترین تماشاگر در لیگ ایران شد و حدود 482 هزار هوادار رسمی را برای خود به ثبت رساند .

محبوبیت تیم تراکتورسازی برای هواداران این تیم مثال زدنی است به گونه ای که آنان به این تیم چون وطن خود عشق می ورزند و آن را افتخار آذربایجان و آذری ها می دانند .

اما به تازگی بحث واگذاری این تیم به بخش خصوصی موجی از نگرانی را در میان هواداران این تیم به وجود آورده است .

همچنین این موضوع در میان مجامع ورزشی و فوتبال دوستان دنبال می شود و مسئولان استان آذربایجان شرقی در جلسات مختلف خود ابعاد این واگذاری را بررسی می کنند .

یک منبع موثق در هیئت فوتبال تبریز در گفتگو با واحد مرکزی خبر گفت : تیم فوتبال تراکتورسازی تبریز نیز مانند سایر تیم ها مشکلات مالی زیادی دارد و اگر کمک سازمان ملی صنایع مس ایران و استانداری آذربایجان شرقی نبود این تیم قادر به پرداخت هزینه ها و حضور در لیگ برتر نبود . وی افزود : استاندار آذربایجان شرقی ، بیشتر نمایندگان این استان در مجلس شورای اسلامی و مسئولان باشگاه تراکتورسازی با واگذاری این تیم موافقند و تاکنون 4نفر از تهران و تبریز آمادگی خود را برای خرید این تیم اعلام کرده اند . در واقع زمانی که یک شخص یا شرکت اداره یک تیم را بر عهده می گیرد هر بار بدون آنکه پولی خرج کند بارها از او یا آن شرکت در خبرهای ورزشی و روزنامه ها و مطبوعات اسم برده می شود در حالی که همان فرد یا شرکت در عرصه تجاری برای تبلیغ روزانه خود باید هزینه زیادی را پرداخت کند .

به اعتقاد برخی ، خصوصی سازی باشگاهها علاوه بر حل مشکلات بخش دولتی ، می تواند به افزایش مشارکت گسترده مردم ، افزایش رقابت ، سودآوری باشگاهها و رونق اقتصادی صنعت فوتبال کمک بزرگی کند .

جعفری مدیر عامل باشگاه تراکتورسازی تبریز نیز در این باره می گوید : آنچه مسلم است ، باشگاههای ورزشی خصوصی برای افزایش سوددهی و رقابت با دیگران تلاش بیشتری می کنند تا به فنون مدیریت علمی ، فناوری پیشرفته و منابع درآمدی جدید و بیشتری دست یابند و با بهره گیری از نیروی انسانی متخصص درصدد افزایش کیفیت و کمیت خدمات و جلب رضایت بیشتر مشتریان خود باشند و فقط در چنین شرایطی است که زمینه لازم برای رشد و گسترش صنعت فوتبال کشور فراهم می شود و سرمایه های داخلی و حتی خارجی را به سمت خود می کشاند .

وی می گوید : در این راستا فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا فشار زیادی را به سازمان تربیت بدنی ایران برای خصوصی سازی باشگاهها وارد می کند و فدراسیون فوتبال ایران نیز متعهد شده است که نسبت به خصوصی سازی باشگاههای بزرگ کشور اقدامات عملی انجام دهد. به گفته جعفری : اگر باشگاهها در دست بخش خصوصی باشند ، فوتبال درآمدزا می شود ، چون مهم ترین هدف بخش خصوصی کسب درآمد و سودآوری است ، علاوه بر آن خرید سهام هر باشگاه به ارتقا و توسعه آن تیم کمک شایانی می کند و استفاده از این روش ها و اتخاذ تدابیر ویژه در مورد افزایش درآمد و کاهش هزینه های باشگاهها ، چشم انداز مثبتی از صنعت و باشگاههای فوتبال در آینده را نوید می دهد .

جعفری می گوید : بر اساس مهلتی که به باشگاهها داده شده است تیم هایی مانند تراکتورسازی تبریز نیز نیازمند این هستند که اعتبارات و در آمدهای خود را بدون اتکا به دولت تامین کنند زیرا با توجه به مصوبه مجلس شورای اسلامی امسال کمک دولت به باشگاهها ممنوع شده و باشگاهها موظف شده اند تا خودشان درآمدزایی کنند . مدیرعامل باشگاه تراکتورسازی تبریز می افزاید : سال گذشته اعتبارات دولتی اختصاص داده شده به این باشگاه کفاف هزینه ها و درآمدهای آن را نکرد و به همین منظور مجبور شدیم که از نهادهای دیگری مانند استانداری به منظور تامین هزینه های باشگاه کمک بخواهیم که امید می رود با واگذاری تیم فوتبال تراکتورسازی به بخش خصوصی امسال بتوانیم این تیم را به جایگاه واقعی خود برسانیم و بخشی از مشکلات آن را حل کنیم . جعفری با اشاره به اینکه تیم تراکتورسازی تبریز یکی از پرطرفدارترین تیم های کشور و حتی آسیا است گفت : به منظور ادامه روند روبه رشد تیم تراکتورسازی و انتظاراتی که از این تیم وجود دارد ، باید ضمن فراهم کردن زیر ساخت های لازم ، بصورت حرفه ای تیم را مدیریت کنیم و این مستلزم استفاده از توانمندی های بخش خصوصی است . مدیرعامل باشگاه تراکتورسازی در عین حال می گوید : البته باید در واگذاری تیم به بخش استانی ملاحظاتی چون باقی ماندن تیم در تبریز ، باقی ماندن نام تیم با عنوان تراکتورسازی تبریز ، توجه به خواسته های تماشاگران تیم و ...

لحاظ شود تا خصوصی سازی این تیم لطمه ای به حمایت تماشاگران و خواسته های مردم شریف آذربایجان از این تیم وارد نکند . جواد ششگلانی رئیس هیات فوتبال آذربایجان شرقی نیز در گفتگو با واحد مرکزی خبر ، حمایت دولت را تنها راه خصوصی سازی باشگاههای ایرانی می داند و می گوید : دولت می تواند با الگو قرار دادن کشورهای همسایه ، باشگاههای ایرانی را در یک روند پنج ساله به بخش خصوصی واگذار کند تا در آینده شاهد شکل گیری باشگاههای خصوصی و حرفه ای باشیم .

وی تصریح می کند : در این برهه حساس با توجه به اینکه تعریف مشخصی از خصوصی سازی باشگاهها صورت نگرفته است و قوانین و زیرساخت های مناسبی در این زمینه وجود ندارد به نظر می رسد اجرای این واگذاری با مشکلاتی روبرو شود . ششگلانی ، تاسیس و گسترش فعالیت شرکت های سرمایه گذاری ، درآمدزایی از طریق حق پخش مستقیم مسابقات تلویزیونی ، فروش حق پخش مسابقات فوتبال و تجدیدنظر در قیمت بلیت مسابقات را به عنوان چهار گزینه پیشنهادی ارتقای اقتصاد فوتبال ایران اعلام کرد و افزود : در حوزه خصوصی سازی در ورزش و واگذاری سهام باشگاههای فوتبال ، اصلی ترین موضوع این است که برای کسب درآمد باید از بطن ورزش ، راهکارهای کسب درآمد مورد توجه قرار گیرد اما آیا در استان آذربایجان شرقی برای واگذاری تیم تراکتورسازی ، این ظرفیت ایجاد شده است ؟ رئیس هیات فوتبال آذربایجان شرقی می گوید : برای اجرای سیاست واگذاری تیم ها به بخش خصوصی باید همه چیز در این زمینه تعریف شود و قوانین و مقررات واگذاری ، اداری و غیره شفاف شوند . وی با اشاره به اینکه کل درآمدی که تیم تراکتورسازی در سال می تواند برای بخش خصوصی داشته باشد ، حدود 2 میلیارد تومان است گفت : بخش خصوصی با چه توجیهی می خواهد در این خصوص سرمایه گذاری 16 میلیاردی کند ؟ ششگلانی با اشاره به اینکه باید در واگذاری تیم تراکتورسازی همه جوانب در نظر گرفته شود ، می گوید : اگر به مولفه های اقتصادی ، سیاسی و اجتماعی واگذاری تیم تراکتورسازی تبریز به بخش خصوصی دقت نشود ممکن است تبعاتی در این زمینه دامن گیر استان شود. وی تصریح می کند : به نظر می رسد موضوع واگذاری ، خام و بصورت شتاب زده پیشنهاد شده است وهمه مولفه ها در آن مد نظر قرار نگرفته و ممکن است در صورت موفق نبودن ، تبعات سیاسی و اجتماعی به همراه داشته باشد به ویژه اینکه نقش تماشاگران پرشور تراکتورسازی در این واگذاری مشخص نیست. ششگلانی با اشاره به اینکه باشگاههای فوتبال به لحاظ مدیریت ، بازیکنان ، تفکرات و ....

هنوز بطور کامل حرفه ای نشده اند می گوید : برآیندها نشان می دهد که فقط خرید بازیکنان حرفه ای شده است. معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی و رئیس هیئت عامل سازمان خصوصی سازی هم در گفتگوی تلفنی با واحد مرکزی خبر تبریز ، اهداف خصوصی سازی را افزایش بهره وری ، توسعه و کارایی خواند و گفت : زمانی که باشگاهها خصوصی می شوند ، رقابت بین آنها شدیدتر و موجب می شود که حرفه‌ای تر از قبل عمل کنند. کرد زنگنه گفت : در زمان حاضر باشگاهها برای فعالیت‌های خود با مقررات دست و پاگیری روبرو هستند ، زمانی که یک باشگاه ورزشی قرار است بصورت یک مؤسسه خصوصی اداره شود ، دارای یک هیئت مدیره مستقل می شود که این هیئت مدیره می تواند قوانین مصوب را به اجرا درآورد .

در این شرایط دیگر نیاز نیست موارد مصوب هیئت مدیره یک باشگاه به تایید نهادها و سازمان‌ها و ارگان‌های دولتی برسد که آن باشگاه را قبلا در مالکیت خود داشته اند .

رئیس هیئت عامل سازمان خصوصی سازی ، واگذاری باشگاهها به بخش خصوصی را موجب ارتقای کیفیت ورزش و گام برداشتن برای حرفه ای گری خواند و درباره کمک فدراسیون فوتبال به سازمان خصوصی سازی در راستای واگذاری امتیاز باشگاه‌های ورزشی گفت : فدراسیون فوتبال در این راه می تواند کمک زیادی به سازمان خصوصی سازی کند .

وی تصریح می کند : باشگاه‌های ورزشی بدون کمک فدراسیون فوتبال و سازمان تربیت بدنی نمی توانند واگذار شوند و تنها با هماهنگی آنها این کار پیش خواهد رفت . نماینده مردم تبریز ، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی نیز در خصوص واگذاری تیم تراکتورسازی به بخش خصوصی به واحد مرکزی خبر گفت : با واگذاری این تیم به بخش خصوصی گرچه مشکلات مالی این تیم برطرف می‌شود ولی سرنوشت این تیم پر هوادار به دست مالک باشگاه می‌افتد .

شکور اکبرنژاد گفت : واگذاری این باشگاه پرهوادار به بخش خصوصی از دو جهت قابل بررسی است و آن اینکه در زمان حاضر این تیم با مشکلات مالی فراوانی مواجه است که با واگذاری به بخش خصوصی این مشکلات برطرف می‌شود ولی از طرف دیگر سرنوشت این تیم بزرگ و ملی را نمی‌توان به راحتی به بخش خصوصی سپرد. نماینده مردم تبریز ، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی افزود: تراکتورسازی هواداران بسیاری در تبریز دارد و اگر بخش خصوصی بخواهد مالک باشگاه شود باید با خواست هواداران این اتفاق صورت بگیرد . وی افزود : از طرف دیگر مادامی که ما به عنوان نمایندگان تبریز ، مشکلات و هزینه‌های مالی که از بیت المال برای این تیم هزینه می‌شود را می بینیم ؛ واگذاری این تیم به بخش خصوصی را ترجیح می‌دهیم . اکبر نژاد تاکید کرد : باید تدابیری اندیشیده شود که اگر بخش خصوصی مسئولیت به عهده گرفتن تیم را قبول کرد ، هواداران هم در اداره تیم نقش داشته باشند . عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود : در خود شهر تبریز آمادگی‌هایی مبنی بر قبول مالکیت باشگاه وجود دارد و تبریزی‌ها علاقه دارند خودشان مالک تیمشان باشد . قائم مقام مدیر باشگاه تراکتورسازی تبریز نیز در واکنش به اخبار واگذاری امتیاز این باشگاه گفت : آماده واگذاری امتیاز باشگاه تراکتورسازی هستیم . علی غفوری افزود : باشگاه تراکتورسازی تبریز در آغاز رقابت های فصل کنونی برای برطرف کردن مشکلات مالی خود ، دست به دامن مسوولان استانی شد و آنها نیز یکی از موسسات مالی را موظف به پرداخت وام بدون بهره و کارمزد به این باشگاه کردند . وی گفت :‌ این موسسه مالی قرار شد مبلغ 15 میلیارد ریال در اختیار باشگاه قرار دهد که تاکنون 10 میلیارد ریال آن به باشگاه پرداخت شده و 5 میلیارد باقی مانده هنوز در وجه باشگاه واریز نشده است . غفوری افزود : هنوز پرداخت اقساط این وام به علت پرداخت نشدن کامل این وام آغاز نشده و اگر موسسه ای که این وام را به تراکتورسازی داده خواهان انتقال امتیاز این باشگاه به این موسسه باشد می تواند مذاکره کند . وی گفت : تاکنون برای باشگاه تراکتورسازی علاوه بر وام این موسسه ، 45 میلیارد ریال دیگر نیز هزینه شده و در زمان حاضر ما برای اداره باشگاه با مشکلات عدیده ای روبرو هستیم . حسن محمد زاده یکی از طرفداران پر و پاقرص تیم فوتبال تراکتورسازی تبریز نیز در گفتگو با واحد مرکزی خبر گفت : تماشاگران پرشور تراکتورسازی تبریز نگران نحوه این واگذاری هستند و باید نگرانی آنها را برطرف کرد . وی افزود : در شرایط فعلی که وضعیت مالی تیم تراکتورسازی خوب نیست مسئولان استان اگر درصدد واگذاری تیم هستند باید به مولفه هایی چون تماشاگران پر شور تیم تراکتورسازی ، ماندن تیم در تبریز و استفاده از نظرات و پیشنهادهای تماشاگران را مد نظر قرار دهند و این شروط را به کسی که مالکیت تیم را می پذیرد انتقال دهند. اصغر نیز به عنوان بوقچی تیم فوتبال تراکتورسازی درباره واگذاری این تیم فوتبال به بخش خصوصی گفت : خصوصی سازی می تواند بسیاری از مشکلات مالی تیم تراکتورسازی را حل کند لیکن باید در مورد نحوه واگذاری تیم به بخش خصوصی حساسیت ها ، ملاحظات و خواسته های تماشاگران فهیم آذری لحاظ شود . وی افزود : کسی که به عشق تیم تراکتورسازی تبریز برای تشویق به تهران و سایر شهرها می آید باید متقاعد شود که این واگذاری به نفع تیم است و آسیبی به موفقیت های آن وارد نمی کند. اصغر با اشاره به اینکه جان مردم آذربایجان به تیم تراکتور سازی تبریز وابسته است گفت: در صورت واگذاری نیز افراد زیادی در استان هستند که می توانند به موفقیت تیم کمک کنند و نیازی به واگذاری تیم به افراد خارج از استان نیست. فرج الهی معاون ورزش اداره کل تربیت بدنی آذربایجان شرقی نیز در گفتگو با واحد مرکزی خبر در این باره گفت: واگذاری تیم فوتبال تراکتورسازی به بخش خصوصی به نفع فوتبال ایران و آذربایجان است و باید روزی شاهد واگذاری این تیم به بخش خصوصی باشیم. وی گفت : تیم داری در سطح لیگ برتر باشگاههای کشور بسیار پر هزینه و سخت است بطوریکه با بودجه دولتی و استانی نمی توان این هزینه های سرسام آور را تامین کرد . فرج الهی افزود : در بحث واگذاری تیم فوتبال تراکتورسازی باید به بحث ماندگاری همیشگی این تیم در تبریز توجه کرد و از حضور پر شور دهها هزار تماشاگر تبریزی بهره جست . فرج الهی گفت : در بحث واگذاری نیز فقط واگذاری حدود 40 درصد باشگاه مد نظر است و مسئولان تربیت بدنی ، استانداری و باشگاه تراکتورسازی با واگذاری 100درصدی سهام باشگاه مخالف هستند . اکبر محمودی کارشناس بازار سرمایه نیز در گفتگو با واحد مرکزی خبر تبریز گفت : باشگاه‌های ورزشی در کشور ما بیشتر ماهیت ورزشی دارند و اهداف تجاری و سودآور در آنها کمتر دیده می‌شود و مادامی‌که به باشگاه‌ها به عنوان یک بنگاه اقتصادی و یکی از راه‌های کسب درآمد نگریسته نشود ، نه تنها جنبه تجاری و سودآوری باشگاه‌ها محقق نمی‌شود ، بلکه در فوتبال ما پیشرفتی نیز حاصل نخواهد شد . وی افزود : در زمان حاضر مالکیت و اداره بیشتر تیم‌های لیگ حرفه‌ای فوتبال کشور در اختیار دستگاه‌های دولتی، انتظامی، تربیت بدنی و بخش اقتصادی وابسته به دولت است و بخش خصوصی نقش چندانی در مالکیت و رهبری فوتبال حرفه‌ای ما ندارد. این کارشناس بورس گفت : با توجه به وضعیت کنونی، باشگاه‌داری با منابع مالی دولتی مشکلات زیادی را پیش روی باشگاهها قرار داده و سیطره دولت بر مالکیت و اداره باشگاههای ورزشی را می‌توان سنگ راه پیشرفت فوتبال ایرانی قلمداد کرد چرا که حضور گسترده دولت در تمام‌حوزه‌ها به‌عنوان یکی از بزرگترین موانع خصوصی‌سازی در کشور برشمرده می‌شود که فوتبال وطنی نیز از این قاعده مستثنی نیست. محمودی افزود : با وجود برپایی 9 دوره از لیگ حرفه ای فوتبال کشور این نکته در اذهان تداعی می‌شود که چه تعداد از باشگاه‌های ورزشی ما به بخش خصوصی واگذار شده است ؟ از 18 باشگاه حاضر در لیگ برتر کدام یک به غیر دولتی‌ها فروخته شده و بخش خصوصی آن را اداره می کند ؟ چه ساز و کار و اقدامی ‌برای ورود بخش خصوصی به فوتبال کشور اندیشیده شده است ؟ وی افزود : در اجرای سیاست خصوصی‌سازی ، واگذاری و انتقال صرف منابع و مدیریت باشگاه‌ها به بخش خصوصی به تنهایی راه گشا نیست بلکه باید اصلاح قوانین و مقررات لازم در این زمینه را نیز مدنظر قرار داد .

وی گفت : هم اکنون نبود شفافیت مالی ، استفاده از تسهیلات مالی در مسیری غیر از اداره باشگاه و بی ثباتی و استمرار فعالیت مدیران در باشگاههای ورزشی از جمله معایبی است که کلید حل آنها را باید با خصوصی‌سازی باشگاهها و اصلاح قوانین و مقررات مربوط جست‌وجو کرد .

محمودی همچنین تبیین وضع موجود ، تدوین طرح جامع باشگاه‌داری خصوصی ، لوایح حمایتی و نظارتی ، مطالعه الگوهای بین‌المللی ، تعیین جدول زمان‌بندی و تعیین نقش و میزان مشارکت بخش‌ها و سازمان‌های مرتبط تصمیم‌گیری را از جمله مواردی اعلام کرد که در قوانین مربوط به خصوصی‌سازی باشگاه‌ها باید در نظر گرفته شود .

به هر روی واگذاری باشگاهها به بخش خصوصی نیازمند یک برنامه ریزی مدون ، شناخت کافی از شرایط باشگاهها ، هواداران و عوامل موثر در این زمینه است و می توان با استفاده از هواداران ،آنها را در تامین منابع مالی باشگاهها سهیم کرد.

از طرفی همزمان با ورود باشگاهها به عرصه تجارت ، گرایش صاحبان سرمایه به سرمایه گذاری در این صنعت پررونق ، شدت و شتاب بیشتری می گیرد .

در چنین وضعیتی ، استفاده از روش های نوین ، حرفه ای و مطمئن در اداره باشگاهها و رعایت حقوق سرمایه گذاران و کاهش ریسک سرمایه گذاری در این بخش بیش از پیش باید مدنظر قرار گیرد .

البته تبدیل باشگاهها به شرکت های سهامی عام و ورود آنها به بورس اوراق بهادار یکی از روش های مورد استفاده در توسعه باشگاهها از طریق مشارکت سرمایه گذاران و هواداران ، در کنار توجه به حقوق قانونی آنهاست که الزام های خاص خود را به دنبال دارد .

از اوایل دهه 90 میلادی باشگاهها به سبب افزایش هزینه های مختلف که بخش عمده آن شامل دستمزد بازیکنان بود ، نیاز شدید به منابع مالی جدید پیدا کردند که کارشناسان خبره اقتصادی بهترین راه حل را پیوستن آنها به بازار بورس معرفی کردند .

در انگلستان باشگاه تاتنهام نخستین باشگاهی بود که با عرضه سهام خود در سال 1983 بیش از 3/3 میلیون پوند درآمد بدست آورد ، منچستر یونایتد نیز در سال 1991 وارد بورس لندن شد و بین سال های 1995 تا 1997 شانزده باشگاه دیگر نیز به بورس راه یافتند .

در ایران نیز پذیرش باشگاهها در بورس اوراق بهادار و جلب سرمایه های عمومی از از سال1382 مورد توجه مسوولان ورزشی کشور قرار گرفته و در زمان حاضر نیز در راستای سیاست های کلی اجرای اصل44 قانون اساسی ضرورت جداسازی آنها از بدنه دولت و واگذاری آنها به بخش خصوصی دوباره مطرح شده است .

بر اساس سیاست های ابلاغی اصل44 قانون اساسی40 درصد سهام شرکتهای دولتی در بورس قابل واگذاری است و چون برخی از باشگاههای ورزشی نیز وابسته به دولت هستند ، مسلما واگذاری سهام آنان بلامانع است .

این باشگاهها باحضور در بورس می توانند از نظر اقتصادی رشد چشمگیری را تجربه کنند و از طرف دیگر یکی از راههای برطرف شدن مشکلات مالی باشگاههای ورزشی واگذاری سهام آن باشگاهها در بازار بورس است . در زمان حاضر باشگاههای حرفه ای فوتبال ایران فقط به رقابت ورزشی می پردازند و از رقابت تجاری که دارای ابعاد و تاثیرات بیشتری است ، غافل هستند و بر همین اساس کمبود منابع مالی و وابستگی شدید آنها به دولت به مهم ترین مشکل باشگاههای فوتبال کشور تبدیل شده است که باید گفت خواه ناخواه خصوصی سازی علاوه بر حل مشکلات بخش دولتی ، می تواند به افزایش مشارکت گسترده مردم ، افزایش رقابت ، سودآوری باشگاهها و رونق اقتصادی صنعت فوتبال کمک بزرگی کند .
نظرات بینندگان