arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۴۸۳۴
تاریخ انتشار: ۰۲ : ۱۷ - ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۰

مقامات آمريکا:کشته شدن بن لادن احتمالا به افزايش حملات به آمريکا منجر مي شود

کشته شدن اسامه بن لادن ضربه ای را به پیکره القاعده وارد کرده است اما مقامات آمریکایی و تحلیلگران معتقدند این شبکه آسیب دیده هنوز توانایی برنامه ریزی یک حمله ویرانگر را دارد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
کشته شدن اسامه بن لادن ضربه ای را به پیکره القاعده وارد کرده است اما مقامات آمریکایی و تحلیلگران معتقدند این شبکه آسیب دیده هنوز توانایی برنامه ریزی یک حمله ویرانگر را دارد.

باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا با اعلام کشته شدن معمار شبکه القاعده در مجتمعی در پاکستان گفت بدون شک القاعده به حملاتش علیه ما ادامه می دهد.اوباما متعهد شد هوشیار باقی بماند.

 مقامات آمریکایی اذعان کردند با توجه به اینکه القاعده تلاش می کند حمله انتقام جویانه ای را در واکنش به این حمله به انجام رساند تهدید تروریستی علیه آمریکا احتمالا افزایش می یابد. یکی از مقامات بلندپایه آمریکا که خواست نامش فاش نشود به خبرنگاران گفت quotation mark فعالان و طرفداران القاعده احتمالا سعی می کنند به شکلی خشونت آمیز انتقام کشته شدن بن لادن را بگیرند.

سرکردگان گروههای تروریست دیگر نیز احتمالا سعی می کنند تلاش هایشان را برای حمله به آمریکا سرعت بخشند.

القاعده از زمان حملات یازدهم سپتامبر سال دو هزار و یک تاکنون نتوانسته است به اهدافی در داخل آمریکا حمله کند از این رو تحلیلگران معتقدند این سازمان تحت فشاری فزاینده قرار دارد و به شدت ضعیف شده است. ست جونز یکی از مقامات سابق وزارت دفاع آمریکا پنتاگون که به نیروهای ویژه در افغانستان آموزش می دهد اعلام کرد quotation mark کشته شدن سرکرده القاعده خبری قابل توجه است چرا که اوضاع در دو سال گذشته به شدت علیه القاعده بوده است.

جونز که یکی از کارشناسان برجسته اندیشکده آمریکایی راند است گفت اما این بدین معنی نیست که توطئه ای برای حملات صورت نمی گیرد.

وی افزود هیچ کدام از این وقایع به این معنی نیست که تروریسم علیه آمریکا پایان می یابد.

این کارشناس برجسته آمریکایی تاکید کرد اما روند نزولی نقش مقرهای القاعده در پاکستان احتمالا آغاز می شود. جونز گفت نقش پاکستان به عنوان یک مرکز فعالیت اصلی احتمالا کمرنگ می شود و فعالیت شاخه های القاعده در یمن و مکان های دیگر بیشتر به صورت خودگردان خواهد بود.

جونز افزود القاعده پس از حملات یازدهم سپتامبر و حمله آمریکا به عراق موفق شد نیروهای زیادی جذب کند اما جانشینان بن لادن در تلاش برای برنامه ریزی حمله ای به منظور جذب نیروی بیشتر و مقابله با هرگونه برداشت درباره ضعف این شبکه خواهند بود. وی ادامه داد  کشته شدن بن لادن باعث می شود آنها نومیدانه درصدد تقویت پایگاهشان باشند.

یکی از راهها برای حفظ ظاهرشان برنامه ریزی یک حمله است.

پیتر برگن نویسنده ای که درباره بن لادن مطلب نوشته است گفت القاعده به شدت تحت فشار خواهد بود تا فردی را با نفوذ کافی جایگزین بن لادن کند. برگن در گفتگو با سی ان ان گفت کشته شدن بن لادن پایان جنگ علیه ترور است.

هیچ فردی برای جایگزینی او در شبکه القاعده وجود ندارد.
نظرات بینندگان