arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۴۲۵۹۲
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۱۹ - ۲۲ آذر ۱۳۹۴

دستگيري 48 اخلالگر ارزي؛ چرا و چگونه؟!

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
بر اساس تازه‌ترين اخباري كه منتشر شده است، در عمليات مشترك تعزيرات حكومتي، پليس آگاهي و بانك مركزي، 48 نفر از اخلالگران بازار ارز بازداشت شدند. در حالي كه بعد از توافق هسته‌اي ميان ايران و كشور‌هاي غربي بسياري از فعالان بازار در انتظار ايجاد ثبات و آرامش در بازار ارز بودند، اما به يك‌باره شاهد سير صعودي نرخ ارز بوديم، تا جايي كه در اين روز‌ها دلار در بازار آزاد 3600 تومان معامله مي‌شود و نرخ دولتي دلار نيز تا 3100 تومان افزايش داشته است. در چنين شرايطي دلالان و واسطه‌گران بازار ارز تمام تلاش خود را براي تحت تاثير قرار دادن بازار ارز به كار گرفتند تا از آن در جهت منافع شخصي استفاده كنند.

با توجه به نوسانات اين روز‌هاي بازار ارز، مسلم است كه در صورت كوچك‌ترين غفلت از سوي نهاد‌هاي تنظيم‌كننده بازار ارز، بار ديگر سفته ‌بازان عرصه را براي جولان در اين بازار مناسب ببينند، چنانکه در سال‌هاي گذشته با ورود اين افراد به بازار و عدم كنترل و نظارت كافي مسئولان دولت قبلي، شاهد چند برابر شدن قيمت ارز بوديم. اين روز‌ها نيز قيمت ارز به‌ويژه دلار به رشد بي‌سابقه‌اي رسيده و دولت براي جلوگيري از اتفاقات گذشته وارد عمل شده و با همكاري پليس آگاهي، سودجويان را شناسايي و دستگير كرده است.

البته با توجه به تصميم دولت مبني بر تك نرخي كردن قيمت ارز، به نظر مي‌رسد كه بانك مركزي نيز علاقه‌اي به كنترل قيمت‌ها ندارد و بعيد است كه اراده‌اي بر كاهش قيمت ارز آزاد و مبادله‌اي از خود نشان دهد، بلكه شواهد حاكي از آن است كه اين بانك قصد دارد با افزايش نرخ دلار مبادله اي، قيمت آن را به سطح دلار آزاد برساند تا شاهد تك نرخي شدن دلار و به طور كلي ارز شويم. در يك ماه اخير كه قيمت دلار به سمت گران شدن گام برداشت، مسئولان اقتصادي كشور آن را طبيعي و بنا بر اقتضاي زمان مي‌دانستند و اشاره داشتند كه با توجه به شروع سفر‌هاي زيارتي به عراق به مناسبت ماه‌هاي محرم و صفر اين افزايش قيمت نگران‌كننده نيست.

اما بسياري از كارشناسان اقتصادي از همان ابتدا رواج واسطه گري و سفته بازي را به مسئولان هشدار دادند، اما مسئولان ذي ربط با اندكي تاخير از وقوع اين امر آگاهي يافتند. با اين حال مديركل مبارزه با قاچاق كالا و ارز تعزيرات حكومتي با اعلام خبر دستگيري 48 نفر از اخلالگران بازار ارز، درباره جزئيات آن گفت: طبق قانون، خريد و فروش و حواله غيرمجاز ارز، جرم تلقي شده و در قانون جديد اصلاح مبارزه با قاچاق كالا و ارز كه در 28 آبان ماه سال جاري ابلاغ شد مجازات‌هاي جدي براي آن در نظر گرفته شده است.

سيد عبدالمجيد اجتهادي در اين زمينه ادامه داد: در همين راستا بانك مركزي تعدادي از دلالان را كه در بازار ارز اخلال ايجاد كرده بودند شناسايي و طي نامه‌اي به سازمان تعزيرات معرفي كرد. او افزود: مطابق با دستور رئيس سازمان تعزيرات و با هماهنگي با ماموران بانك مركزي و پليس آگاهي تهران بزرگ در يك عمليات مشترك در روز‌هاي چهارشنبه و پنجشنبه هفته گذشته اين افراد در محدوده ميدان فردوسي و خيابان منوچهري تهران دستگير شدند. اجتهادي همچنين توضيح داد: تاكنون 48 دلال ارز به اتهام اخلال در بازار ارز دستگير شده‌اند و با توجه به اينكه قانون، مجازات شديدي را براي اخلالگران بازار ارز در نظر گرفته است لذا مطابق با دستور رئيس سازمان تعزيرات، پرونده اين افراد خارج از نوبت رسيدگي و آراي قاطعي درباره اخلالگران بازار ارز صادر مي‌شود.





منبع: آرمان
نظرات بینندگان