arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۳۵۹۷۲
تاریخ انتشار: ۱۱ : ۲۰ - ۲۱ آبان ۱۳۹۴

ایران به عضویت شورای اجرایی یونسکو درآمد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
جمهوری اسلامی ایران در انتخابات سازمان علمی، فرهنگی و آموزشی ملل متحد (یونسکو) به عضویت شورای اجرایی این سازمان درآمد.

ایران روز گذشته (چهارشنبه) با 128 رای از مجموع 183 رای به عضویت در این شورا برگزیده شد. این شورا با حضور 58 کشور عضو، دومین نهاد حاکم بر یونسکو است که تمام برنامه ها و راهبردهای این سازمان را تهیه و تصویب می کند.

ایران برای دومین بار بعد از انقلاب اسلامی به عضویت شورای اجرایی انتخاب شده است. طبق اساسنامه یونسکو کشورهای عضو شورای مزبور باید نماینده ای را معرفی کنند که در یکی از حوزه های پنج گانه یونسکو صاحب نظر باشد. 

جمهوری اسلامی ایران پیش­تر اعلام کرده بود در صورت انتخاب، احمد جلالی علاوه سفیر و نماینده دائم ایران در این سازمان، نمایندگی ایران در شورای اجرایی را برعهده می گیرد. 

جلالی از سال 1997 تا 2007 سفیر و نماینده دائم ایران در یونسکو بوده، همچنین در سال 1999 نمایندگی کشورمان در شورای اجرایی را بر عهده گرفت. او در سال 2001 به عنوان شخصیت حقیقی به ریاست کنفرانس عمومی یونسکو انتخاب و در سال 2003 به ریاست مجمع عمومی کنوانسیون میراث جهانی برگزیده شد. 

کنفرانس عمومی یونسکو بالاترین نهاد این سازمان است که دستور کار آن توسط شورای اجرایی آماده می­شود. رئیس کنفرانس عمومی به عنوان بالاترین مقام یونسکو با رای شورای اجرایی تعیین می شود. علاوه بر آن انتخاب مدیر کل یونسکو نیز با شورای اجرایی است که باید در نهایت به تصویب کنفرانس عمومی برسد.

یونسکو یکی از سازمان های تخصصی وابسته به سازمان ملل متحد است که در سال ۱۹۴۵ تشکیل شد. هدف این سازمان کمک به صلح و امنیت در جهان از راه همکاری بین المللی در زمینه های آموزشی و علمی و فرهنگی و تربیتی برای افزایش احترام به عدالت و قانون مداری و حقوق بشر، بر پایه منشور سازمان ملل متحد است.

یکصد و 95 عضو یونسکو هستند، مقر اصلی این سازمان در پاریس است و دفترهایی در کشورهای مختلف دارد.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان