arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۳۵۶۱۰
تاریخ انتشار: ۳۸ : ۱۴ - ۱۹ آبان ۱۳۹۴

پیشنهاد ایران جهانی شد/تشکیل صندوق جهانی مقابله با گرد وغبار

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
-معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: برنامه محیط زیست سازمان ملل موافقت اولیه خود را با پیشنهاد ایران برای ایجاد صندوق جهانی مقابله با گرد وغباراعلام کرد.

معصومه ابتکار روز سه شنبه درحاشیه همایش مقابله با تاثیرات جنگ برمحیط زیست در جمع خبرنگاران افزود: پدیده گرد و غبارموضوع مهمی است که رفع و مقابله با آن نیازمند همکاری منطقه ای وجهانی است.

وی به بحث بین المللی مقابله با گرد و غبار اشاره کرد و گفت:به دلیل شرایطی مانند ناامنی که اکنون درعراق و منطقه وجود دارد کشورهای همسایه امکان اجرای برنامه های تثبیت خاک و کاشت گونه هایی که بتواند مانع گرد و غبار شود، ندارند.

ابتکار ادامه داد: پیشنهاد اولیه ایران برای این منظور تشکیل صندوق منطقه ای برای مقابله با گرد و غبار بود اما به دلیل عدم همکاری کشورهای منطقه و مشکلات ناشی از ناامنی در منطقه بی نتیجه ماند.

وی افزود: در حال حاضر پیشنهاد تشکیل صندوق جهانی را داده ایم که مورد موافقت اولیه برنامه محیط زیست سازمان ملل قرار گرفت، در قالب یک قطعنامه تنظیم شد و برای اجلاس آتی وزرای محیط زیست جهان این پیشنهاد مطرح می شود که امیدواریم به دلیل اهمیت ویژه ای که دارد آنرا در سطح یک موضوع بین المللی مطرح و دنبال کنیم.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست اظهار کرد: یکی از کانون های گرد و غباری که به طور مستقیم بر روی ایران تاثیر گذار است صحرای ربع الخالی در خاک عربستان است که آنهم مشکلات خاص خودش را دارد.

وی به برخی کانون های ریزگرد داخلی اشاره کرد و گفت: یک سری کانون های داخلی گرد و غبار در استان های مختلف شناسایی شد و این کار در سایر استان ها نیز ادامه دارد.

ابتکار افزود: این مطالعات برای شناسایی کانون های گرد و غبار در استان خوزستان تکمیل شده، اعتبارات لازم برای این منظور به ویژه در بحث احیای تالاب های این استان نیز تامین شده است، همچنین اقدامات لازم برای فعالیت هایی که سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری باید برای کاشت گونه هایی که می تواند به تثبیت خاک کمک کند نیز به زودی آغاز می شود.

معاون رییس جمهوری ادامه داد: همچنین کانون های گرد و غبار در استان هایی مانند سیستان و بلوچستان ، کرمان، قم ، برخی از استان های غربی مانند ایلام داریم که شناسایی این کانون ها انجام شد و مطالعات لازم با همکاری دستگاه های بین بخشی ادامه دارد.

وی تاکید کرد: مقابله با پدیده گرد و غبار کاری نیست که سازمان حفاظت محیط زیست یا یک دستگاه بتواند به تنهایی انجام دهد بلکه کار مشترکی بین سازمان محیط زیست، جنگل ها مراتع و آبخیزداری، هواشناسی و مدیریت بحران است که بتوانیم به طور مشترک در مقابله با این کانون ها مدیریت صحیح عرصه سرزمینی را داشته باشیم.

*** توسعه پارک های مرزی صلح و دوستی

معاون رییس جمهوری اظهار کرد: در زمینه بحث صلح و محیط زیست یکی از کارهای مهمی که در دولت یازدهم دنبال می کنیم توسعه پارک های مرزی صلح و دوستی است، اکنون در مرزهای مختلف کشور مناطق حفاظت شده و پارک های ملی مشترکی با کشورهایی مانند عراق، آذربایجان، ارمنستان، ترکمنستان و افغانستان داریم.

وی گفت: اینها مناطقی هستند که به صورت مشترک بین دو کشور حفاظت می شوند، هم منافع گردشگری ، مطالعاتی و آموزشی دارد و هم می تواند به صلح و دوستی کمک کند.

ابتکار ادامه داد: یکی از پارک هایی که پیشنهاد دادیم به پارک صلح و دوستی تبدیل شود، تالاب بین المللی هامون است، یک سوم این تالاب در افغانستان و دو سوم آن در ایران است.

وی گفت: اولین مرحله تصویب آن در کمیته ملی انسان و کره مسکون طی شده و پرونده تالاب هامون برای یونسکو ارسال شده است که امیدواریم به زودی بتوانیم تالاب هامون را به عنوان یک پارک صلح بین مرزی معرفی کنیم.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست اظهار کرد: تمام کارهای لازم داخلی این پارک انجام شده و اکنون منتظر اقدامات سازمان ملل هستیم.

*** لایحه غرامت جنگ مربوط به دولت صدام بود
ابتکار گفت: گزارشی که ایران در قالب لایحه غرامت تخریب جنگ بر محیط زیست به سازمان ملل ارایه کرد در دولت هفتم و هشتم صورت گرفت که مربوط به دوران صدام بود اما بعد از ایجاد تحول و تغییر رژیم عراق دیگر این موضوع از طرف ایران مسکوت ماند و دنبال نشد.

وی اظهار کرد: زیرا سیاست کشور این نبود که دیگر موضوع را پیگیری کند چون در آن زمان به نوعی این شکایت از دولت صدام و اقداماتی که آن دولت در جنگ تحمیلی بر علیه ایران انجام داد، بود.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان