arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۳۲۵۷۵
تاریخ انتشار: ۰۵ : ۱۵ - ۰۴ آبان ۱۳۹۴

اولتیماتوم خانواده‌های سربازان کشته شده در جنگ عراق به تونی‌بلر

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

خانواده‌های سربازان انگلیسی کشته شده در عراق ضمن ابراز حس تنفر و انزجار خود نسبت به کوتاهی تونی بلر در عذرخواهی کامل به خاطر جنگ عراق، هشدار دادند که گزارش کمیته "چیلکات" ممکن است یک "سرپوش" باشد.

به نوشته روزنامه تلگراف، تونی بلر، نخست وزیر سابق انگلیس پیش از انتشار گزارش سر جان چیلکات درباره جنگ عراق در مصاحبه با شبکه خبری سی ان ان برای توجیه تصمیم‌گیری‌اش درباره این جنگ استفاده کرد.

وی به خاطر ناکامی در برنامه ریزی مناسب برای پس از سرنگونی صدام، دیکتاتور سابق عراق در سال 2003 میلادی و اطلاعات غلطی که برای توجیه آن استفاده شد، ابراز تاسف و ندامت کرد.

با این حال تونی بلر گفت، نمی‌تواند برای برکناری صدام عذرخواهی کند.

بلر تاکنون از انتقادهایی که علیه وی در گزارش چیلکات مطرح شده، مطلع شده است.

تصمیم تونی بلر برای عذرخواهی تنها به خاطر اطلاعات غلطی که در توجیه این حمله استفاده شده و ناکامی برای برنامه‌ریزی پس از سرنگونی صدام باعث گمانه‌زنی‌هایی شد مبنی بر اینکه این‌ها تنها انتقاداتی است که سرجان چیلکات در گزارش خود در خصوص بلر مطرح خواهد کرد.

منتقدان، بلر را متهم کرده‌اند که آسمان و ریسمان به همه می‌بافد تا در مقابل گزارش چیلکات بایستد.

سرجان چیلکات ماه آتی میلادی زمان انتشار گزارشش را به دیوید کامرون، نخست وزیر انگلیس اطلاع خواهد داد.

بلر در مصاحبه با شبکه خبری سی ان ان گفت: من برای این حقیقت که اطلاعاتی که به دست آورده بودیم غلط بود، عذرخواهی میکنم چرا که با وجود اینکه صدام علیه مردم خودش و علیه دیگران از تسلیحات شیمیایی استفاده کرده بود اما برنامه‌ای که داشت آنگونه که ما فکر کرده بودیم، نبود. در نتیجه می‌توانم برای این مساله عذرخواهی کنم. من همچنین می‌توانم برای برخی اشتباهات در برنامه ریزی و اشتباهات قطعی ما در درک این مساله که پس از براندازی حکومت چه رخ خواهد داد، عذرخواهی کنم.

وی افزود: اما نمی‌توانم برای سرنگونی صدام عذرخواهی کنم حتی تا امروز فکر می‌کنم که نبود صدام بر سر قدرت بهتر از بودنش است.

تونی بلر در پاسخ به این سوال که آیا جنگ عراق دلیل اصلی ظهور داعش است یا خیر، گفت: فکر می‌کنم این مساله تا حدودی در این حقیقت دخیل است. قطعا نمی‌توانید بگویید افراد ما که صدام را در سال 2003 میلادی سرنگون کردند، هیچ مسئولیتی در وضعیت سال 2015 میلادی ندارند.

این در حالی است که "رگ کیز" که در سال 2003 میلادی پسرش را در عراق از دست داده، گفت: هنگامی که اظهارات بلر را شنیدم احساس تنفر و انزجار کردم. این مرد اشتباهات قطعی و جدی داشته است. 179 تن از سربازان انگلیس در جنگ عراق کشته و 3500 تن زخمی شدند. او حتی به صدها هزار مرد، زن و کودک بی‌گناه عراقی نیز که در این جنگ جان خود را از دست دادند، اشاره‌ای نکرد. بلر باید دست‌هایش را بالا می‌گرفت و می‌گفت "من اشتباه کردم و عذر می‌خواهم".

وی افزود: من احساس می‌کنم که بلر آشکارا پیش از انتشار گزارش چیلکات پیشدستی می‌کند. او روسای اطلاعاتی را برای دادن اطلاعات غلط مقصر می‌داند. او برای سرنگونی صدام عذرخواهی نمی‌کند. او حتی برای کشته شدن غیر ضروری افراد نیز عذرخواهی نمی‌کند. دلیلی که ما به جنگ رفتیم تسلیحات کشتار جمعی بود نه سرنگونی صدام. گزارش چیلکات بی‌پایه و اساس خواهد بود. این گزارش تقصیرها را بین همه پخش می‌کند در نتیجه فرد خاصی را مقصر نمی‌دانند. به همین خاطر گزارش چیلکات تنها یک "سرپوش" خواهد بود.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان