arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۳۲۳۹
تاریخ انتشار: ۵۹ : ۱۲ - ۲۱ فروردين ۱۳۹۰

واکنش سیدحسن نصرالله به ادعاهای حریری

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

دبیر کل حزب الله لبنان با اشاره به پیمان آمریکا و 14 مارس برای نابودی مقاومت، اظهارات اخیر سعد حریری ضد جمهوری اسلامی ایران را بی اساس و باطل دانست. 
 
 به گزارش انتخاب به نقل از العالم، سید حسن نصرالله در سخنانی که شامگاه امروز بصورت زنده از شبکه العالم پخش شد، تاکید کرد: با وجود حوادث خطرناکی که در غزه، سوریه، بحرین، یمن و لیبی در جریان است، اما امشب سخنان خود را به مسائل لبنان و لبنانی ها متمرکز می کنم، چراکه پرونده های حساس و داغی در این کشور وجود دارد.

دبیرکل حزب الله لبنان با اشاره به اسنادی که اخیرا توسط پایگاه ویکیلیکس درباره مسائل داخلی لبنان منتشر شده، گفت: برخی تلاش کردند از اوضاع پیش آمده برای ایجاد شکاف میان ما و هم پیمانانمان به ویژه جنبش امل و جریان آزاد ملی استفاده کنند، یا به پیمان جدید ما با آقای جنبلاط ضربه بزنند.

سید حسن نصر الله با رد جریان سازی ها ضد حزب الله و هم پیمانان لبنانی این حزب، درباره جنبش امل به ریاست نبیه بری تاکید کرد: بری از همان روزهای آغاز جنگ ژوئیه تا پایان جنگ شریک ما در رهبری جنگ بود، و در کنار یکدیگر اهداف و دغدغه های مشترک داشتیم و امل برای لبنان و مقاومت و پیروزی در جنگ تلاش های شایانی کرد.

وی افزود : ما تقسیم وظایف کرده بودیم به طوری که من پیگیر مسائل میدانی و البته مسائل سیاسی بودم و بری پیگیر مذاکرات سیاسی بود و اگر تلاش های او نبود نتیجه ای که از جنگ گرفتیم، به این گونه محقق نمی شد. بنابراین اگر اینک حرفی زده شود تاثیری بر ما نخواهد گذاشت و اگر امل نبود پیروزی در جنگ و عبور از مرحله پس از جنگ تحقق نمی یافت.

دبیر کل حزب الله خاطر نشان کرد: کسانی که به دنبال ضربه زدن به مقاومت و جایگاه آن بودند ، توجه ویژه ای به ایجاد تفرقه میان حزب الله و امل داشتند و این مساله به وضوح در اسناد ویکیلیکس قابل ملاحظه است؛ اما این افراد چاره ای جز یاس ندارند زیرا همکاری و تکامل شکل گرفته میان حزب الله و جنبش امل طی 20 سال به ویژه از 2005 تاکنون ، به رابطه ما چنان عمقی داده است که کسی قادر به ضربه زدن به آن نیست.

وی سپس با اشاره به اسناد ارائه شده در ویکیلیکس درباره جریان آزاد ملی تاکید کرد که آن چه درباره جریان آزاد ملی آمده است کم رنگ تر از مساله مربوط به جنبش امل است و تاثیری بر روابط ما نخواهد گذاشت.

سید حسن نصرالله درباره مسائل مطرح شده در ویکیلیکس درباره ولید جنبلاط گفت: او گفته است که در موقعیتی مشخص قرار داشته و اکنون در کنار مقاومت است؛ اما ممکن است کسی به جنبلاط بگوید که چرا روزنامه الاخبار اصرار دارد چنین خبرهایی را درباره او نقل کند.

سید حسن نصرالله خاطرنشان کرد: برخی تلاش کردند حزب الله را مسئول مطالب منتشر شده در روزنامه الاخبار معرفی کنند؛ متاسفانه این فضا ایجاد شده که روزنامه الاخبار تابع حزب الله است و هرآنچه که در این روزنامه منتشر می شود با آگاهی و رضایت حزب الله است که این امر اشتباه است.

دبیرکل حزب الله لبنان تاکید کرد: این روزنامه زیرنظر حزب الله نیست و هیچ دستور یا توصیه ای از حزب الله دریافت نمی کند؛ آیا عاقلانه است که روزنامه تابع ما باشد و علیه ما و هم پیمانان ما مطلب منتشر کند.

سید حسن نصرالله گفت: ما مسئولیت آنچه که شبکه النور، المنار و روزنامه های اینترنتی وابسته به ما منتشر می کنند، بر عهده می گیریم، ولی ما هیچ مطلبی را به روزنامه ها، شبکه ها و تلویزیون های دوستانمان دیکته نمی کنیم، و حتی گاهی با آنها دچار اختلاف نظر می شویم.

سید حسن نصرالله خاطرنشان کرد: هنگامی که دریافتیم ارتباطی بین روزنامه الاخبار و پایگاه ویکیلیکس وجود دارد، آنها را تشویق کردیم درصورتیکه امکان دستیابی به اسنادی درباره جنگ ژوئیه وجود داشته باشد، آن را بدست بیاورند، ولی برای دستیابی به این مدارک و حتی انتشار آنها دخالت نکردیم، و ما هم به نسخه ای از این اسناد دست نیافتیم.

دبیرکل حزب الله لبنان تاکید کرد: دسته دیگر اسناد ویکیلیکس در ارتباط با 14 مارس است که نه تنها نفی نشد بلکه گاهی تایید هم شد.

وی افزود: گروه 14 مارس از آغاز در سال 2005 و تا امروز و پس از تحقیق هدف خروج سوریه از لبنان، یک هدف محوری داشت که آن ضربه زدن به مقاومت و خلع سلاح و انزوای آن است.

سید حسن نصرالله گفت: پیمانی بین گروه 14 مارس و آمریکا وجود دارد؛ پیشنهاد قدرت در لبنان در مقابل نابودی مقاومت. به همین دلیل این طرح بر این نکته استوار بوده است که چگونه می توان به مقاومت در لبنان پایان داد. هنگامی که به اسناد (ویکیلیکس) می نگریم در می یابیم که این موضوع همواره محور گفت و گو ها بوده است.

دبیرکل حزب الله لبنان خاطرنشان کرد: آنها با ساخت منازل و پایگاه هایی خواستند مقاومت را محاصره کرده و به مزارع شبعا دست یابند؛ تا دولت سنیوره در مقابل در برابر حزب الله به قدرت دست یابد؛ هدف از این اقدامات همچنین دور کردن نبیه بری از حزب الله و نابود کردن عون بود؛ در اینجا هیچ پیشنهادی برای توقف تجاوزات رژیم اسرائیل نشده است.

سید حسن نصر الله با انتقاد از کسانی که هدف خود را نابود کردن حزب الله و همه گروه های مقاومت قرار داده اند، خاطر نشان کرد : جرم حزب الله این است که خاری در چشم طرح های اسراییل است، و دغدغه امت را دارد به همین سبب آمریکا و اسراییل به دنبال مجازات این حزب هستند و جریان 14 مارس تمام امکانات خود را برای تحقق این خواسته به کار بسته اند تا در مقابل به قدرت دست یابند.

وی با بیان اینکه این رویکرد نمی تواند لبنان را در برابر دشمنان حفظ کند و شکوفایی و امنیت را برای این کشور به ارمغان آورد ، این سئوال را مطرح کرد که آیا این همه مکر و فریب می تواند پاداش مناسبی برای مقاومتی باشد که اراضی اشغالی لبنان را آزاد کرد و سبب سربلندی ملت شد و طعم شکست را به اسراییل چشاند ؟

دبیرکل حزب الله تاکید کرد: مقاومت همچنان پا بر جا مانده است اما شما حکومت را از دست دادید و نه شما و نه اسراییل و نه مبالغ خرج شده و نه ارتش های منطقه نتوانستند آسیبی به مقاومت بزنند.

وی سپس از کسانی که حکومت را از دست داده اند خواست از ارتکاب اشتباهات بیشتر خودداری کنند و حرف هایی که پیش از این در خفا بیان می کردند ، اینک علنی نکنند و خود را در خدمت لبنان و لبنانی ها در آورند و این طرز تفکر را کنار بگذارند که این تفکر نتیجه ای جز انتقال از شکستی به شکستی دیگر نخواهد داشت.

سید حسن نصرالله گفت: حذف یک شخص به نفع هیچ کس در لبنان نیست؛ به نفع لبنانی ها است که مشکلات خود را حل کرده و بسوی آینده پیش بروند، البته این امر هیچ منافاتی با مراجعه به دستگاه قضایی ندارد، هرکس که بخواهد ما را به دادگاه بکشاند ما آماده ایم.

وی افزود: آنها گفته اند که می خواهند پرونده ای را درباره اسارت 2 نظامی اسرائیلی ایجاد کنند؛ پس این پرونده را حاضر کنند، ما نیز یک پرونده قضایی داریم.

سید حسن نصرالله درباره موضوع ساحل عاج گفت: لبنانی هایی که در ساحل عاج هستند از همه مناطق و طوایف و اقشار مختلف هستند، ما امروز در برابر فاجعه ای ملی و انسانی هستیم؛ ده ها هزار خانواده لبنانی در ابیدجان زندگی می کنند.

وی تاکید کرد: هنگامی که خطری لبنانی ها را تهدید می کند، بجای آنکه بعنوان یک کشور برای مقابله با آن فاجعه همکاری کنیم، حریری و نمایندگانش بسوی وزارت امورخارجه آتش می گشایند، آیا اکنون زمان این مساله است؟ این امر بیانگر تفکر آنها برای حل اینگونه مسائل ملی بزرگ است.

سید حسن نصرالله گفت: امروز رییس جمهوری و رییس مجلس این موضوع را پیگیری می کنند، و در مقابل حریری خود را وارد این موضوع کرد.

دبیرکل حزب الله لبنان از همه گروه های سیاسی این کشور دعوت کرد اختلافات را کنار بگذراند، چراکه هزاران خانواده آسیب دیده هستند که ضربه ای سنگین به آنها وارد شده است.

وی افزود: امروز این خانواده ها از مسئولان لبنانی می خواهند که برای مقابله با این رنج و مقابله با آن در کنار آنها باشند.

*** اظهارات حریری علیه ایران بی اساس است

وی در ادامه گفت: نکته دیگری که باید به آن اشاره کنم اظهارات تندی است که سعد حریری علیه ایران گفته است. البته باید بگویم که من سخنگوی ایران نیستم اما افتخارم این است که روابط دوستانه و نزدیکی با ایران دارم همانطور که روابط خوبی با سوریه و برخی کشورهای دیگر دارم و این باعث مباهات و افتخار است.

سید حسن نصرالله تاکید کرد: اما از منظر دیگر، به یک کشوری که در کنار لبنان ایستاده است و از لبنان در موارد متعددی حمایت کرده، یعنی ایران، این گونه هجمه و توهین می‌شود، جریان حزب‌الله نمی‌تواند سکوت کند. این که حریری می‌گوید ایران عامل بحران در لبنان است تعجب آور است، حریری به جای آنکه اسرائیل را بحران ساز معرفی کند، تهران را بحران ساز معرفی کرده است. این حرف خنده‌داری است. این حرف‌ها بر اساس چه اسنادی گفته می‌شود. یا آنکه حریری در جای دیگر گفت که ایران عامل بحران‌های اخیر در کشورهای دیگر عربی است.

دبیر کل حزب‌الله لبنان ادامه داد: ایران از معدود کشورهایی بود که در جنگ 33 روزه با لبنان بود. این اتهامات علیه ایران را نمی‌توان نادیده گرفت. اگر حمایت‌های ایران از لبنان نبود، ممکن بود لبنان در جنگ 33 روزه نتواند اسرائیل را شکست بدهد. البته برخی دیگر از کشورها به لبنان کمک کردند که قطر از جمله این کشورها بود.

سید حسن نصرالله تاکید کرد: اظهارات سعد حریری از اساس باطل بوده و صحت ندارد. خیلی شفاف بگویم که ایران نیازی ندارد که بنده از آن حمایت کنم. ایران کشوری قدرتمندی است اما قانون وفاداری و دولتی ایجاب می‌کند که در این باره سکوت نکنیم. ایران دوست ما هستند و ما سکوت را در برابر ظلم را نمی توانیم تحمل کنیم.

 

نظرات بینندگان