arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۳۱۶۰۷
تاریخ انتشار: ۲۸ : ۱۷ - ۲۸ مهر ۱۳۹۴

پاسخ وزارت نیرو به حواشی پیش‌بینی وقوع سرما در کشور

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

وزارت نیرو توضیحاتی را درباره حواشی ایجاد شده درباره پیش‌بینی پدیده ال‌نینو و وقوع سرما در کشور ارائه کرد.

  درپی انتشار نامه‌ای مبنی بر اعلام آماده‌باش وزارت نیرو به دستگا‌ه‌های زیرمجموعه برای آنکه امسال زمستان سردتری خواهیم داشت، مدیر کل پیش‌بینی و هشدارسریع سازمان هواشناسی کشور اظهار کرد: فصل پاییز و ماه‌های ابتدایی زمستان نه تنها سردتر نخواهد بود، بلکه دمای هوا، گرم‌تر از حد نرمال پیش‌بینی شده است؛ در این رابطه یک مقام مسئول در وزارت نیرو در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به این‌که وزارت نیرو به عنوان دستگاه متولی مدیریت منابع آب کشور و همچنین تامین برق و آب برای مشترکان به صورت آن‌لاین اطلاعات پیشرفته‌ترین ماهواره‌های جهانی را رصد می‌کند تا بتواند به‌موقع از سیلاب‌های احتمالی جلوگیری کند و همچنین دمای هوا و پیک‌مصرف برق را پیش‌بینی کند، تصریح کرد: نامه هشدارآمیز وزیر نیرو یک نامه داخلی و خطاب به مسئولان تامین آب و برق بوده و جنبه رسانه‌ای نداشته است.

به گفته وی، وزارت نیرو با هدف تامین آب و برق پایدار و خدمت‌رسانی بی‌وقفه به مشترکان، دائما معتبرترین بروزترین آمارهای جهانی را رصد می‌کند، ادامه داد: بدون شک در این زمینه آمارهای سازمان هواشناسی کشور نیز مورد توجه قرار دارد.

این مقام مسئول همچنین با اشاره‌ به این که دلیلی برای نگرانی مردم درباره وقوع سرما یا سیل شدید وجود ندارد، گفت: وزارت نیرو بنا به مسئولیتش که تامین آب و برق پایدار است نیاز به آماده‌باش برای مقابله با شرایط جوی را احساس کرده و در این زمینه نامه‌های داخلی به زیرمجموعه های خود و سازمان مدیریت بحران را تنظیم کرده است.

احد وظیفه، مدیرکل پیش‌بینی و هشدارسریع سازمان هواشناسی گفته بود: بر اساس مدل‌های اقلیمی، دمای زمستان امسال در ایران به طور میانگین حدود 1 تا 1.5 درجه گرم‌تر از شرایط نرمال خواهد بود. وی همچنین به پیش‌بینی‌های انعکاس یافته در مدل‌های اقلیمی اشاره کرد و افزود: میزان بارندگی برای بخش‌هایی از کشور شامل غرب و جنوب غرب بیش‌تر از حد نرمال پیش‌بینی شده است، آمار ارائه شده در مدل‌های اقلیمی به طور تقریبی است و با احتمال و خطا مواجه است و اگر برای یک منطقه بارش نرمال یا بالاتر از حد نرمال بیان شده، 50 درصد احتمال دارد این پیش‌بینی درست باشد.

وظیفه با تاکید بر اینکه "اعتقاد نداریم به اینکه زمستان سردی پیش‌رو" است، ادامه داد: بر اساس مدل‌های اقلیمی نه تنها زمستان سردتر از شرایط نرمال نخواهیم داشت، بلکه احتمالا این فصل گرمتر از شرایط نرمال خواهد بود.

مدیرکل پیش‌بینی و هشدارسریع سازمان هواشناسی با بیان اینکه نیمه اول بهار تا اواخر اردیبهشت، آبان ماه و فصل زمستان مهم‌ترین فصول و ماه‌ها برای بارش کشور است، اظهار کرد: عمده بارش‌های ایران بارش‌های فصل سرد سال است و در این میان برخی اعلام کرده‌اند امسال با وجود "ال‌نینو" می‌توانیم شرایط پربارشی در فصل‌های پاییز و زمستان داشته باشیم.

وی با بیان اینکه در مورد پدیده‌های بزرگ مقیاس "ال‌نینو" و "لانینا" و تاثیر آنها در اقلیم ایران به عنوان یک موضوع علمی، تحقیقات و مطالعات دانشگاهی صورت گرفته است، گفت: ال‌نینو پدیده بزرگ مقیاسی است که اقیانوس‌های آرام و هند را در بر‌می‌گیرد و شامل تنگه "تاهیتی" در استرالیا تا سواحل پرو در غرب امریکا می‌شود، که نوعی شرایط دوقطبی در دو سوی اقیانوس ایجاد می‌کند.

وی با اشاره به اینکه این مطالعات می‌خواهد روشن کند پدیده ال‌نینو در اقلیم کشور چه شرایطی ایجاد می‌کند، افزود: نتایج برخی این مطالعات آکادمیک حاکی از این است که در فصل سرد سال بارش کشور بالاتر از حد نرمال خواهد بود اما در مقابل برخی اعلام کرده‌اند با پدیده ال‌نینو و لانینا تغییر خاصی در اقلیم کشور و در بارش‌ها ایجاد نمی‌شود.

وظیفه با اشاره به گزارش تهیه‌ شده در سازمان هواشناسی کشور ، اظهار کرد: طبق این گزارش کاهش شدید دما در تعدادی از سال‌ها، درست در فاز مخالف ال‌نینو بوده است. به هر حال آنچه که نمی توانیم به سادگی با آن برخورد کنیم، پیش‌بینی دما است و موافق این نیستیم که ال‌نینو باعث رخداد هوای بسیار سرد در کشور می‌شود.

اظهارات این مقام مسئول سازمان هواشناسی درحالی مطرح می‌شود کهبنا به اعلام «اداره ملی اقیانوس‌شناسی و هواشناسی آمریکا»، ال‌نینو در حال شکل‌گیری در قوی‌ترین حالت خود از سال 1950 میلادی یعنی زمان پیدایش آن تاکنون است. این پدیده طبیعی هر 2 تا 7 سال یک بار رخ می‌دهد و تا 6 الی 18 ماه ادامه دارد.

سازمان پیش‌بینی آب و هوایی کشور عمان با همکاری پلیس و نیروهای امدادی وضعیت فوق‌العاده اعلام کرده است و این کشور خود را برای بارندگی شدید چهار ماه آینده آماده می‌کنند. انتظار می‌رود که پدیده ال‌نینو تاثیر عمده‌ای بر میزان بارندگی کشورهای منطقه خاورمیانه داشته باشد.

اکثر الگوهای آب و هوایی بین‌المللی نشان می‌دهد که قدرت پدیده ال‌نینو سال 2016-2015 میلادی به احتمال زیاد تا پایان سال میلادی جاری رفته رفته تقویت شود.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان