arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۲۴۳۷
تاریخ انتشار: ۰۷ : ۰۱ - ۰۸ فروردين ۱۳۹۰

در مراسم جشن جهانی نوروز چه گذشت؟/ تصاویر

مراسم جشن جهانی نوروز عصر امروز در تالار وحدت تهران با حضور روسای جمهور ایران ، عراق ،تاجیکستان ، ترکمنستان ، ارمنستان و افغانستان برگزار شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
مراسم جشن جهانی نوروز عصر امروز در تالار وحدت تهران با حضور روسای جمهور ایران ، عراق ،تاجیکستان ، ترکمنستان ، ارمنستان و افغانستان برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری انتخاب؛ علاوه بر این کشورها که در سطح سران در این مراسم حضور یافته اند ، معاون نخست وزیر قرقیزستان ، ولیعهد قطر و رییس مجلس پاکستان، معاون رییس جمهور زنگبار، معاونان نخست وزیران ترکیه و جمهوری آذربایجان، وزرای خارجه لبنان و عمان، وزیر بهداشت، رفاه و خانواده هند، وزیر فرهنگ قرقیزستان، معاون رییس مجلس قزاقستان، دبیرکل اکو و سفرای ازبکستان، سنگاپور و برخی اعضای هیئت دولت نیز حضور دارند.

قرار است در این مراسم آقای احمدی نژاد و برخی از روسای جمهور مدعو سخنرانی کنند .

مراسم افتتاحیه دومین جشن جهانی نوروز صبح امروز در تالار حافظیه مجموعه تاریخی فرهنگی سعدآباد تهران برگزار شد.

مشایی و رحیمی همراهان رئیس جمهور در جشن نوروز

پذیرایی با خوراکی​های سنتی از مهمانان جشن نوروز

مذاکرات مهمانان نوروزی

مهمانان نوروزی رئیس جمهور

شاهنامه خوانی در مراسم جشن نوروز



احمدی نژاد: همبستگی کشورهای مستقل موجب عقب نشینی زورگویان

رییس جمهور با اشاره به اهمیت گسترش همکاری های روزافزون ایران و ترکمنستان گفت: در شرایط کنونی جهان کشورهای مستقلی مانند ایران و ترکمنستان باید تلاش کنند با افزایش اتحاد و همبستگی، زورگویان و سلطه گران را به عقب برانند و بدون احتیاج به آنان نیازهای خود را تامین کنند.
 
دکتر محمود احمدی نژاد در حاشیه جشن جهانی نوروز در دیدار رییس جمهور ترکمنستان خاطرنشان کرد: قدرت های زورگو تلاش می کنند کشورهای مستقل را تحت سلطه خود قرار دهند و ثروت و منابع آنها را به غارت ببرند که باید در مقابل طراحی های آنان هوشیار بود.

وی بر اهمیت گسترش بیش از پیش مناسبات دو کشور تاکید کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد تجربیات و دستاوردهای خود را در همه زمینه ها در اختیار پیشرفت و ارتقاء ملت ترکمنستان قرار دهد.

اقای احمدی نژاد با قدردانی از هدیه رییس جمهور ترکمنستان به مناسبت عید نوروز افزود: اهدای گندم از سوی ترکمنستان نماد برکت و رحمت است و این هدیه برکت، رحمت و همدلی را برای دو ملت به ارمغان می آورد.

رییس جمهور نوروز را بهانه ای برای یادآوری دوستی و محبت ملتها به یکدیگر دانست و گفت: جشن نوروز سرشار از خوبی، خیر و زیبایی و فرصتی برای ارتقاء سطح مناسبات و همکاری های ملت های منطقه است.

رییس جمهور ترکمنستان نیز در این دیدار با ابراز خرسندی از حضور در مراسم جشن جهانی نوروز گفت: نوروز به عنوان میراث گرانقدر تاریخی و فرهنگی زمینه مناسبی است که می توان از آن برای نزدیکی دو ملت و ملتهای منطقه استفاده کرد.

قربانقلی بردی محمداف با بیان اینکه کشورش به گسترش روابط با جمهوری اسلامی ایران توجه ویژه ای دارد، اظهار داشت: ترکمنستان بر این باور است که افزایش روابط و تقویت اتحاد و همبستگی دو کشور، رفاه و امنیت دو ملت و ملت های منطقه را به همراه خواهد داشت.

وی با قدردانی از هدیه رییس جمهوری اسلامی ایران دستاوردهای ایران را افتخار آمیز دانست و گفت: فناوری ها و دستاوردهای ایران در سالهای اخیر رشد چشمگیری داشته و قابل مقایسه با کشورهای پیشرفته اروپایی است.

رییس جمهور ترکمنستان همچنین خواستار افزایش سطح همکاری های دو کشور بویژه در زمینه دانش و فناوری های نوین شد.

رییس جمهور عراق : پیام نوروز، آینده بهتر و روشن تر

رئیس جمهور عراق برگزاری مراسم روز جهانی نوروز را فرصتی مناسب برای تبادل نظر، تقویت و همکاری کشورهای منطقه و نیز گفتگو درباره مسائل مورد علاقه دانست و گفت : پیام نوروز، تلاش در جهت آینده بهتر و روشن تر است.
 
جلال طالبانی با اشاره به تحولات در برخی کشورها به ویژه کشورهای عربی اسلامی گفت: مردم کشورهای منطقه با نهضت خود در پی کسب آزادی و مقابله با ظلم و ستم هستند.

وی با بیان اینکه فضای کنونی کشورها باید متحول شود ، افزود: مردم عراق در دهه های گذشته با استبداد درگیر بودند اما توانستند با وحدت و تمسک به ارزشهای انسانی استکبار را سرنگون کنند و راه توسعه و پیشرفت را در پیش گیرند.

طالبانی گفت :‌ امروزه مردم عراق از آزادی بیان و حق برگزاری تظاهرات مسالمت آمیز برخوردارند و شهروندان عراقی به طور فعال و پویا برای توسعه و پیشرفت کشورشان تلاش می کنند.

رییس جمهور عراق نقش دولت وحدت ملی را که به ریاست نوری مالکی تشکیل شده است موجب پرکردن تمام خلاهای موجود دانست و افزود: تشکیل دولت وحدت ملی فرصت های جدیدی را ایجاد کرده و دولت وحدت ملی در حال مبارزه با فساد است و همچنین در چارچوب صلح و دوستی در حال خلع سلاح گروه های مسلح است تا قانون گرایی نهادینه شود.

وی با بیان اینکه کشورش به سوی ثبات پیش می رود تا وضع بهتر معیشتی و رفاه را برای مردم به ارمغان آورد ، گفت : مشعلی که با جشن جهانی نوروز روشن شده فضای جدیدی ایجاد کرده است تا کشورهای منطقه دست در دست یکدیگر آینده بهتر و روشن تری را برای مردم خود رقم زنند.

رییس جمهور ارمنستان:نوروز موجب همگرایی ملت های منطقه

رییس جمهور ارمنستان برگزاری جشن جهانی نوروز را موجب افزایش همگرایی، یگانگی و وحدت ملت های منطقه دانست و گفت: نوروز از چشم جامعه جهانی دور نمانده است و ثبت آن در یونسکو به عنوان میراث معنوی بشر عظمت این روز را نشان می دهد.
 
سرژ سرکیسیان تلاش آقای احمدی نژاد را در بزرگداشت روز نوروز و تقویت وحدت ملت های منطقه ستود و افزود: ارج نهادن به نوروز، ارج نهادن به همه نیکی ها، پاکی ها و رویش هاست.

وی با اشاره به برگزاری مراسم جشن نوروز در ارمنستان گفت: میراث مشترک نوروز حلقه وحدت ملتها را تنگ تر و رشته مشترکات را تقویت کرده است.

رییس جمهور ارمنستان با تاکید بر ضرورت گسترش همکاری با جمهوری اسلامی ایران تعامل دو کشور را الگویی برای کشورهای جهان دانست و افزود: همکاری های ایران و ارمنستان نشان دهنده وحدت و همکاری ملت هاست.

سرژ سرکیسیان روابط دو کشور را عمیق و تاریخی خواند و گفت: روابط ایران و ارمنستان همواره با دوستی، احترام متقابل و گفتگو همراه بوده است.

وی نوروز را به رهبری و ملت ایران تبریک گفت و برای ملت ایران، ملت های منطقه و جهان صلح و دوستی، توسعه و رشد آرزو کرد.

رئیس جمهور افغانستان : نوروز پیام آور برکت است

رییس جمهور افغانستان در در ادامه مراسم دومین جشن جهانی نوروز در تالار وحدت گفت : این روز پیام آور برکت و دور شدن سرما و خشکی و آمدن بهار و طراوت و حیات دوباره طبیعت است و باید تجلیل شود.
 
حامد کرزی، افزود: مردم منطقه به شیوه های مختلف حیات دوباره طبیعت را ارج می نهند و جشن می گیرند.

کرزی با بیان مراسم مردم افغانستان در استقبال از نوروز گفت: علاوه بر فارسی زبانان، پشتون ها نیز نوروز را جشن می گیرند و درباره آن اشعار بسیاری سروده اند.

رئیس جمهور افغانستان با اشاره به مشکلاتی که جنگ و اشغالگری در طول سی سال بر مردم و کشور افغانستان وارد کرده است ،گفت: برای رفع این مشکلات به همکاری جمهوری اسلامی ایران نیازمندیم.

کرزی همچنین با بیان اینکه امروزه جهان اسلام و کشورهای عربی در حال عبور از بحران هستند ابراز امیدواری کرد در این مسیر آینده روشن برای مردم این کشورها رقم خورد.

نظرات بینندگان