arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۱۱۰۲۰
تاریخ انتشار: ۵۱ : ۱۱ - ۳۱ خرداد ۱۳۹۴

روزه‌داران این غذاها را در سحر نخورند!

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

صفحه خواندنی ها انتخاب را از اینجا دنبال کنید

متخصص تغذیه و رژیم درمانی ضمن توصیه به مصرف برخی غذاها در وعده سحر و افطار، گفت: مصرف زیاد آب همراه با وعده‎های اصلی غذا باعث سوء هاضمه می‎شود.

دکتر عزت‎الله فاضلی‎مقدم در این باره افزود: ماه رمضان فرصت خوبی برای اصلاح عادات غذایی است تا از بدخوری و پرخوری پرهیز کنیم و این روند را در ماه‎های بعدی سال هم ادامه دهیم.

وی با بیان اینکه روزه می‎تواند در کاهش چربی‎های بد خون، درمان و پیشگیری از چاقی و بیماری‎های قلبی - عروقی یاری‎رسان باشد، بیان کرد: در زمان افطار روزه‎داران ابتدا افطار خود را با مایعات ولرم مانند شیر و خرما، سوپ سبزیجات و آبمیوه باز کنند و بعد از 20 تا 30 دقیقه اقدام به صرف وعده شام کنند.

فاضلی‎مقدم اضافه کرد: روزه‎داران در وعده شام از انواع گروه‎های غذایی استفاده کنند و سعی کنند شام را سنگین و در آخر وقت میل نکنند؛ همچنین از غذاهای سرخ شده و پرچرب خودداری شود.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی با اشاره به اینکه به روال سال‎های اخیر ماه مبارک رمضان با فصل گرما همراه شده و روزها طولانی هستند، گفت: به روزه‎داران توصیه می‎شود حتما وعده سحر را مصرف کنند. خوردن وعده سحر برای نوجوانان که در سن رشد هستند، ضروری است.

وی یادآور شد: باید وعده سحر کامل باشد؛ چراکه این امر کمک می‎کند تا نیازهای روزه‎دار تامین و از کاهش قند خون که منجر به خستگی، بی‎حوصلگی، کاهش تمرکز و در نهایت کاهش کارایی افراد می‌شود، جلوگیری شود.

فاضلی‎مقدم ادامه داد: برای پیشگیری از کم‎آبی و تشنگی حتما روزه‎داران در فاصله افطار تا سحر 8 لیوان مایعات شامل آب، دوغ و آبمیوه‎های طبیعی مصرف کنند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی لرستان با تاکید بر اینکه روزه‎داران سعی کنند به منظور پیشگیری از تشنگی در وعده سحر از غذاهای پروتئینی مثل کباب و کتلت استفاده نکنند، بیان کرد: در این وعده بیشتر از انواع خورش‎ها همراه با سبزیجات، سالاد و میوه استفاده کنند؛ چراکه این مهم از افت قند خون و کم‎آبی جلوگیری می‎کند.

وی گفت: در وعده‎های افطار و سحر از چای، قهوه و نسکافه کمتر مصرف شود؛ چراکه ادرارآور هستند و باعث دفع آب و الکترولیت‎های بدن می‎شود.

فاضلی‎مقدم تصریح کرد: روزه‎داران مصرف غذاهای طبیعی نظیر سبزیجات، میوه‎جات، گوشت سفید (ماهی)، لبنیات کم‎چرب و حبوبات را در اولویت قرار دهند و از مصرف غذاهای آماده، فست فود، کنسرو، سوسیس و کالباس و نوشابه‎هایی که کالری زیاد و ارزش غذایی کمتری دارند، خیلی کم و محدود یا ترجیحا استفاده نشود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی لرستان ادامه داد: افراد چاق باید از پرخوری در وعده‎های افطار و سحر خودداری کنند و از مصرف غذاهایی که چاق کننده هستند مثل بامیه و زولبیا و سایر شیرینی‎جات و غذاهای سرخ شده کمتر استفاده کنند؛ چراکه این اقلام چاقی آنها را تشدید می‎کند.

وی گفت: نیاز است ورزشکاران برای پیشگیری از کم‎آبی، فعالیت‎های سنگین را در طول روزه‎داری انجام ندهند و اگر امکان دارد فعالیت‎های ورزشی را به بعد از شام موکول کنند.
نظرات بینندگان