arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۷۸۵۷۸
تاریخ انتشار: ۴۸ : ۱۶ - ۰۶ شهريور ۱۳۹۳

آذربایجان: پهپاد اسرائیلی از خاک ما وارد ایران نشد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :


مقام‌های جمهوری آذربایجان این مدعا که پهپاد سرنگون‌شده در ایران از خاک این کشور برخاسته را رد کردند. خبرگزاری "ترند" آذربایجان به نقل از وزارت دفاع این کشور خبر داد که پهپاد سرنگون‌شده در ایران از خاک این کشور به هوا برنخاسته است. سرهنگ واقف درگاهلی، رئیس روابط عمومی این وزارت‌خانه، هدف از انتشار این "اطلاعات تحریک‌کننده" را ضربه‌زدن به روابط آذربایجان با همسایگان این کشور برشمرده است. او در عین حال تصریح کرد که نیروهای مسلح آذربایجان پهپاد "هرمس ۴۵۰" در اختیار ندارند.

این خبرگزاری روز چهارشنبه (۲۸ اوت/ ۶ شهریور) همچنین به نقل از المان عبدلایف، سخنگوی وزارت خارجه آذربایجان، نوشت که باکو به دیگر کشورها اجازه نمی‌دهد به مناسبات آذربایجان با همسایگانش آسیب برسانند. وی تصریح کرد که آذربایجان از اصل بهبود روابط با همسایگان پیروی می‌کند.

چرا آذربایجان؟
یک روز پس از انتشار اطلاعیه سپاه در مورد سرنگونی یک پهپاد در نزدیکی تأسیسات هسته‌ای نطنز، فرمانده نیروی هوافضای سپاه اعلام کرد که پهپاد ساقط‌شده از نوع "هرمس" و برد عملیاتی آن ۸۰۰ کیلومتر بوده است. به گفته امیرعلی حاجی زاده، این هواپیما با یک بار سوختگیری می‌توانسته ۱۶۰۰ کیلومتر پرواز کند؛ بنابراین مبدأ پرواز نه اسرائیل، بلکه یکی از کشورهای منطقه بوده است.

از سوی دیگر، پایگاه اینترنتی "دبکا" روز چهارشنبه (۲۷ اوت/ ۵ شهریور) به نقل از منابع خود در عرصه "نظامی و امور ایران" مدعی شد: «پهپاد هرمس ۴۵۰ ساخت اسرائیل که بر فراز نطنز در ایران منهدم شد، از جمهوری آذربایجان به هوا برخاسته است». این وبسایت پایگاه نخجوان را مبدأ پرواز و روز ۲۳ اوت – یک روز پیش از اطلاعیه سپاه – را زمان انهدام آن عنوان کرد.

آذربایجان در منطقه نخجوان با ایران، ارمنستان و ترکیه مرز مشترک دارد. در این منطقه یک پایگاه نظامی کوچک وجود دارد. به نوشته "دبکا"، سه سال پیش یک "هرمس ۴۵۰" دیگر از همین پایگاه راهی ارمنستان شد؛ پهپادی که نیروی هوایی ارمنستان آن را سرنگون کرد.

منبع: دویچه وله
نظرات بینندگان