arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۷۱۱۵۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۱ : ۰۹ - ۱۸ تير ۱۳۹۳

‌سهم نامبارکی که صاحب ندارد!

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :


‌سهم آلودگی صنایع و تأثیر آن در میزان آلودگی هوا همچنان در اراک به صورت دقیق رصد نشده و شاید یکی از دلایلی که مدیران صنایع آلاینده بودن فعالیت واحدهای صنعتی‌شان را نمی‌پذیرند، همین است.

به گزارش انتخاب؛  منطقه مرکزی، اینکه سند و دلایل مستدلی مبنی بر تأثیر مستقیم فعالیت‌های شرکت‌های صنعتی در افزایش آلودگی هوای اراک وجود ندارد، می‌تواند دستمایه‌ا‌ی برای این شرکت‌ها شود که دست پیش را بگیرند تا از قافله عقب نمانند.

شرکت آلومینیوم ایران یکی از این شرکت‌هاست که علیرغم تمامی دستاوردهای صنعتی، به جهت نزدیکی به شهر اراک و آلودگی که برای این شهر به همراه دارد، نامش مدت‌هاست که بر سر زبان‌هاست و نوک پیکان آلودگی هوای اراک اغلب اوقات به سمت این کارخانه است، مسئله‌ای که مدیران این شرکت هیچ‌گاه کاملا آن را نپذیرفتند و برهمین اساس نسبت به طرح شکایتی از محیط زیست و شهرداری اقدام کرده و خواهان جبران خسارت‌هایی شدند که پرداخت کرده بودند!

این شکایت در دوره مدیریت قبلی شرکت آلومینیوم مبنی بر عدم آلایندگی علیه شهرداری اراک و سازمان محیط زیست در تهران طرح کرد. شکایتی که در دادگاه بدوی حکم آلاینده نبودن را برای این شرکت به ارمغان آورد و حکم برای تأیید به دادگاه تجدیدنظر ارجاع داده شد.

شکایت ایرالکو دارای وجاهت لازم نیست

عباس رجایی نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در پاسخ به پیگیری خبرنگار ایسنا در این خصوص گفت: این شکایت از سوی مدیران قبلی شرکت انجام شده است و در حال حاضر به دلیل اینکه متن شکایت را در اختیار ندارم و ندیده‌ام نمی‌توانم در خصوص آن اظهار نظر کنم اما، به هر حال محیط زیست باید در خصوص برخورد با این مسئله جدی عمل کند.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: چنین شکایتی از نگاه قضایی دارای وجاهت لازم نیست و قطعا ایرالکو برنده‌ی این پرونده نیست.

پروِژه تعیین سهم آلایندگی صنایع همچنان روی زمین مانده است

امیر انصاری مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی نیز در اینباره به خبرنگار ایسنا گفت: بعد از اطلاع از طرح این شکایت لایحه‌ای در دادگاه تجدیدنظر برای دفاع ثبت شد و در حال حاضر سازمان محیط زیست کشور به همراه اداره کل در حال پیگیری جدی این مسئله هستند.

وی اضافه کرد: تأیید رأی آلاینده نبودن ایرالکو و شکایت از محیط زیست خیلی دور از ذهن است اما، حتی اگر این شکایت به نتیجه مثبت و دلخواه شرکت ایرالکو برسد قطعاً محیط زیست از موضع خود کوتاه نخواهد، مجدداً شکایت می‌کند و پیگیری‌های قضایی جدید را خواهد داشت.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان با تأکید بر اینکه تمام تلاش ما بر این است که رأی صادره فقط به سود سلامتی و مردم اراک باشد، عنوان کرد: این شکایت مربوط به مدیریت قبل شرکت است اما، هنوز سهم آلایندگی صنایع به ویژه ایرالکو و تأثیرات آن در میزان آلودگی هوای اراک مشخص نشده و نیازمند بررسی بسیار دقیق است.

وی خاطرنشان کرد: مصوبه‌ای برای به خدمت گرفتن مشاور در این راستا ابلاغ شده ولی هنوز مراحل اجرایی آن صورت نگرفته است.

شهرداری مجاز به پلمب کارخانه‌های آلاینده است

کیومرث محمودی رئیس شورای اسلامی شهر اراک در خصوص شکایت صورت گرفته از شهرداری اراک گفت: شرکت آلومینیوم ایران با ادعای عدم آلایندگی از شهرداری اراک شکایت کرد و خواستار استرداد 30 میلیارد تومان عوارض آلایندگی شد که تاکنون پرداخت کرده است.

وی تصریح کرد: این شرکت در دادگاه بدوی حکم مثبت گرفت در صورتی که براساس قانون، اگر محیط زیست آلایندگی واحدهای صنعتی را تأیید کند آنها باید یک درصد عوارض آلایندگی را پرداخت کنند که از سال 87 این عوارض از جانب اداره کل مالیاتی استان اخذ و به حساب شهرداری اراک واریز می‌شود اما، مدیران این شرکت با اعلام این شکایت درصدد پس گرفتن این عوارض برآمدند.

رئیس شورای شهر با بیان اینکه به محض اطلاع از این شکایت و گرفتن رأی در دادگاه بدوی، شهرداری ملکف شد که به رأی صادره اعتراض کند و براساس مدارک، مستندات و نظرات محیط زیست وارد عمل شدیم اضافه کرد: حتی طبق قانون بند 24 ماده 55 شهرداری‌ها به شهرداری اجازه داده شده است که کارخانه‌های آلاینده را به محلی دیگر منتقل کند و یا حتی اجازه پلمپ کارخانه‌های آلاینده‌ یا مزاحم برای محیط شهری را دارد.

محمودی در ادامه از صدور حکم نهایی دادگاه تجدید نظر به سود شهرداری اراک خبر داد و گفت: طی چند روز گذشته حکم قطعی به سود شهرداری صادر شد و شرکت ایرالکو باید یک درصد عوارض آلایندگی خود را همچنان بپردازد اما، شکایت از محیط زیست همچنان ادامه دارد.

پس از این گیرودارها، دو روز پیش، حمیدرضا بادکوبه مدیرعامل این شرکت با حضور در کارگروه کاهش آلودگی هوای اراک که در استانداری مرکزی برگزار شد ناگهان خبرهای جدیدی از اقدامات و تصمیمات این شرکت داد که امید به تغییر شرایط را چه در حوزه‌ی کاهش آلودگی هوا و چه در حوزه‌ی ورود سودآوری اقتصادی این شرکت به چرخه‌ی اقتصاد استان را دوباره زنده کرد.

وی اظهار کرد: دفتر فروش این شرکت در اراک راه‌اندازی شده و انتقال حساب‌های ایرالکو به مرکز استان نیز انجام شده است.

وی از انتقال واحد آندسازی این شرکت به شهرک صنعتی خیرآباد و استقرار دفتر آندسازی در این شهرک خبر داد و با اشاره به اینکه توافقات نهایی با سرمایه‌گذار بخش خصوصی انجام شده ادامه داد: قرارداد جهت انتقال آندسازی به شهرک صنعتی خیرآباد با سرمایه‌گذار بخش خصوصی سه‌شنبه این هفته(امروز) منعقد می‌شود.

براساس این گزارش، اینکه ایرالکو بالاخره سهم خود از آلایندگی را پذیرفته باشد و اقدامی قطعی برای رفع این معضل انجام دهد اتفاق مبارکی است اما، به نظر می‌رسد تعلل‌های صورت گرفته در خصوص تعیین سهم آلایندگی صنایع و میزان اثرات فعالیت آنها در آلودگی هوای اراک یکی از مهمترین عواملی است که باعث اعلام چنین شکایت‌هایی شده، درصورتی که اگر بررسی‌ها تاکنون انجام شده بود چرخ پیگیری امور رفع آلودگی هوا این‌چنین در چاله‌ها و چاه‌های مختلفی که عموما برای فرار از واقعیت تدارک دیده می‌شوند، نمی‌افتاد.

اینکه مسئولان صاحب‌نظر و مربوطه در امر محیط زیست نظرات قطعی در خصوص فعالیت آلوده کننده صنایع ارائه نمی‌دهند باعث شده که سیستم قضایی استان نیز نتواند به صورت قانونی و در جهت خواسته مردم عمل کند و برهمین اساس این شرکت‌ها شکایات خود را به تهران که شاید دقیقا در جریان امور و شرایط موجود نیست، ببرند و پایان قصه‌ی پرفراز و نشیب کاهش آلودگی کارخانجات در اراک همچنان در ابهام بماند.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۲
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۸
0
4
ساده ترين چيز در جانمايي كارخانجات صنعتي رعايتنميشود مثلا اكثر مناطق ايران تحت تاثير مديترانه و وزش باد غربي شرقي ميباشد ولي در اصفهان اكثر صنايع عظيم و الوده كننده در غرب اين شهر واقع شده اند. ( ذوب اهن فولاد مباركه سيمان سپاهان سيمان اصفهان نيروگاه حرارتي پتروشيمي و .....) و در ساير شهر هاي كشور نيز به همين شكل ميباشد
نظرات بینندگان