arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۶۹۷۱۸
تاریخ انتشار: ۵۲ : ۰۹ - ۰۹ تير ۱۳۹۳

6 محله امن تهران در برابر زلزله /نیاوران، تجریش، زعفرانیه، الهیه و فرمانیه روی گسل

در این میان تک گسل ملاصدرا هم که از خیابان شریعتی تا شهرک غرب انتقال یافته، محلات ونک، میرداماد، سعادت آباد و شهرک غرب را ناایمن ساخته است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
ارگ قدیم تهران امن‌ترین منطقه تهران هنگام زلزله است. این منطقه امن حد فاصل خیابان شوش، هفده شهریور، انقلاب و کارگر جنوبی را شامل مي‌شود که بازار تهران، خیابان مولوی، میدان بهارستان، میدان امام خمینی، محله امیریه و خیابان جمهوری هم در این محدوده واقع است.

به گزارش انتخاب، به نظر مي‌رسد که مکان‌یابی حاصل از تجربه چند صد ساله مردم ساکن تهران که منجر به تشکیل محدوده ارگ قدیم شهر شده، بسیار قابل اعتمادتر از مکان‌یابی سال‌های کنونی در گسترش و احداث شهرک‌های حاشیه‌ای شهر تهران است؛ اما مشكل اصلي اين است كه در اين محدوده‌ها نيز اكثر ساختمان‌ها قديمي است و جزو بافت‌هاي فرسوده محسوب مي‌شوند.

 در حالي كه يكي از خطرناك‌ترين گسل‌هاي شهر گسل ري است، 70 درصد بافت‌هاي فرسوده نيز در نيمه جنوبي شهر واقع شده است؛ چنانچه منطقه 15 از نظر ميزان بافت‌هاي فرسوده چالش‌دارترين منطقه تهران محسوب مي‌شود و پس از اين منطقه به ترتيب مناطق 12،17،10 قرار دارند. اين در حالي است كه در بافت‌هاي فرسوده شهر، اكثر مدارس و مراكز درماني هم  فرسوده‌اند و در برابر زلزله مقاوم نیستند.

 با وجود سه گسل اصلی شمال، شرق و گسل ری در جنوب کمتر قسمتی از پایتخت را مي‌توان یافت که در فاصله‌ای مناسب از این سه گسل باشد.

گسل شمال تهران از لشکرک و سوهانک شروع می‌شود و تا فرحزاد و حصارک و از آنجا به سوی غرب امتداد مي‌یابد. این گسل در مسیر خود، نیاوران، تجریش، زعفرانیه، الهیه و فرمانیه را دربرمي‌گیرد.

گسل ری درجنوب تهران نیز که در صورت فعالیت پرتلفات‌ترین گسل کشور است از جاده خاوران شروع می‌شود و با گذر از دولت‌آباد و حرکت روی جاده کمربندی تهران در حد نصاب کوره‌هاي آجرپزی چهار دانگه پایان مي‌یابد. گسل شرق که توانایی قوی ترین زلزله را دارد از شرق به تهران وارد شده و با گذر از اراضی سرخه حصار و حرکت روی بزرگراه شهید بابایی تا مجیدیه و سید خندان امتداد مي‌یابد. بیشترحریم‌های انتقال نیروی شهر تهران نیز روی همین گسل‌هاي زلزله واقع شده است.

در این میان تک گسل ملاصدرا هم که از خیابان شریعتی تا شهرک غرب انتقال یافته، محلات ونک، میرداماد، سعادت آباد و شهرک غرب را ناایمن ساخته است.



منبع: مهر
نظرات بینندگان