arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۶۶۵۳۵
تاریخ انتشار: ۳۵ : ۰۸ - ۲۳ خرداد ۱۳۹۳

سیگار بهمن به صورت قاچاقی وارد کشور می شود!

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
حسین طلا مدیر عامل سابق شرکت دخانیات و نماینده ی کنونی مجلس در گفتگو با تابناک مشکل کالاهای دخانی قاچاق را چند نوع خواند و گفت: یک دسته شرکت‌هایی هستند مثل شرکت المتکو که در یکی از کشورهای همسایه قرار دارد و سیگارهای ارزان قیمتی تولید می‌کند که به دلیل قدیمی بودن دستگاه‌هایشان، بی‌کیفیت هستند؛ اما با بسته‌بندی زیبا تولید و روانه بازار و به کشورمان قاچاق می‌شود؛ مثل سیگارهای رویال فایو، فالکون، بیلیا، تایم و مگان که ضمن اینکه قاچاق هستند، هنوز آنها را از نظر استاندارد ‌بررسی نکرده‌ایم؛ یعنی از نظر سلامتی و بهداشتی هم محل اشکال هستند.

دسته دوم را سیگارهایی خواند که در داخل آنها را تولید می‌کنیم؛ اما قاچاق آنها هم به کشور وارد می‌شود. طلا در این باره گفت: بعضا مواردی هست که در داخل تولید داریم و علاوه بر آن واردات قانونی آن سیگار هم انجام می‌شود، ولی باز روند قاچاق آن هم در جریان است. مثل سیگارهای اسه، زست، سیما و پین که در داخل تولید می‌شوند؛ اما قاچاق آنها هم به کشور می‌آید. مجموع قاچاق‌هایی از این دست به ده میلیارد نخ می‌رسد.

کار تا آنجا بالا گرفته که حتی شرکت‌‌های تولیدی داخلی مانند شرکت دخانیات ایران هم از قاچاق در امان نمانده است و آن گونه که این نماینده می‌گوید، در جاهایی مانند اقلیم کردستان عراق تولید و قاچاقی به بازارهای کشور وارد می‌شود؛ یعنی تولید نمونه تقلبی برند کشور خودمان مانند سیگار بهمن و فروش آن در بازار کشور خودمان! برخی برندهای شرکت‌های داخلی مانند جی وان هم از این پدیده در امان نمانده‌اند.

 حسین طلا با ارائه این توضیحات گفت: با این حال، عجیب نیست که بشنویم تولید شرکتی مانند شرکت دخانیات ایران در سال گذشته به نسبت سال پیش از آن، کاهش داشته و از 21 میلیارد نخ به کمتر از 15 میلیارد نخ رسیده است، زیرا سیگار قاچاق جای تولید آن را گرفته تا تنها بخشی از ظرفیت داخلی به کار گرفته شود.

وی با اشاره به برخی مشکلات تداوم قاچاق سیگار، افزود: سیگار قاچاق هم سلامت را به خطر انداخته، چراکه کنترلی روی آنها نیست‌؛ هم اقتصاد کشور را هدف گرفته، هم اجتماع را و هم امنیت را. حدودا 10 هزار کارگر داخلی در تولید صنعت دخانی و پنج تا شش هزار کشاورز در این ارتباط داریم که با در نظر گرفتن دو هزار عامل مجاز، به این حقیقت خواهیم رسید که اقتصاد هجده هزار خانوار در معرض خطر قرار گرفته است.
نظرات بینندگان