arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۶۴۳۹۲
تاریخ انتشار: ۵۴ : ۱۰ - ۱۰ خرداد ۱۳۹۳

امیر کویت میانجی ایران و عربستان است؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : روزنامه‌ی البیان نوشت: سفر روز یک شنبه امیر کویت به تهران فراتر از بررسی روابط دو جانبه است و فضای میانجیگری بین ایران و عربستان بر آن حاکم خواهد شد.

به گزارش ایسنا این روزنامه اماراتی افزود: سفر امیر کویت به تهران در راستای فضای منطقه‌ای است که منافع و مسایل کشورها از سوریه، عراق، مصر و امنیت کشورهای حوزه خلیج (فارس) به هم گره خورده‌اند مسایلی که خالد جارالله، معاون وزیر امور خارجه کویت گفت که با توجه به نشانه‌های مثبتی که از زمان روی کار آمدن حسن روحانی، رییس جمهور ایران وجود دارد (این مسایل) نیازمند گفت‌وگو با ایران هستند.

به نوشته البیان، در واقع این حرف به این معنا است که این سفر به منزله آزمایش کردن این نگاه ایران بر سر مسایل موجود است و این که آیا دولت جدید ایران چیز جدیدی در اختیار دارد یا خیر؟ اما هر چه که باشد، تهران آرزوهای بزرگی را در این سفر دنبال می‌کند و بی شک علاقه‌مند به این است که نشان دهد این سفر کم‌اهمیت تر از عربستان و اقدامش در دعوت از ایران برای سفر به ریاض نیست.

البیان افزود: طرف ایرانی حساسیت مسایل مورد بحث در سفر امیر کویت به تهران را پنهان نکرده است و در این باره حسین امیر عبداللهیان، معاون وزیر امور خارجه ایران گفت که قرار است طی این سفر روابط دوجانبه، مسایل منطقه‌ای و بین‌المللی و هم‌چنین راه‌های مقابله با چالش‌های امنیتی در منطقه از جمله تندروی‌ها و فتنه‌انگیزی‌های طایفه‌ای مورد بررسی قرار گیرد.

وی هم‌چنین به اهمیت تقویت روابط تهران با عربستان اشاره کرد و افزود که گام‌های متقابلی در حال انجام است و امید است که موفقیت‌آمیز باشد به ویژه این که همکاری با عربستان نقش مهمی در ایجاد امنیت در منطقه دارد.

از این رو تحلیلگران بر این باورند که انتظار می‌رود ایران گام‌های ملموسی را بردارد و به این واسطه تاکید کند که آماده تغییر سیاست‌هایش در منطقه است به گونه‌ای که سفر امیر کویت فرصتی برای تهران به منظور باز کردن باب جدیدی از روابط با کشورهای حوزه خلیج فارس است.

ریاض قهوجی، مدیر اجرایی انجمن خاورنزدیک امارات گفت که این سفر بسیار مهم و فرصت بزرگی برای اثبات این مساله است که ایران خواهان توسعه روابط با کشورهای حوزه خلیج فارس و آغاز مرحله جدید است.

وی افزود که هر چند ایران هنوز سیاست‌هایش را تغییر نداده است اما ریاض هم آمادگی آن را ندارد که بپذیرد در مقابل توسعه روابطش با تهران، ایران بر کشورهای عربی تسلط یابد.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان