arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۶۴۲۲۳
تاریخ انتشار: ۴۵ : ۱۰ - ۰۹ خرداد ۱۳۹۳

آشنا: احیای معنویت در جامعه مهمترین هدف انقلاب حضرت امام(ره) بود

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
مشاور فرهنگی رئیس جمهور احیای معنویت در جامعه را مهمترین هدف انقلاب حضرت امام برشمرد و گفت: توجه به قدرت خداوند و ثابت قدم بودن در مسیر اهداف اسلام و انقلاب باعث عزتمندی نظام جمهوری اسلامی خواهد شد.

به گزارش ایکنا، حسام الدین آشنا، مشاور فرهنگی رئیس جمهور روز گذشته، 8 خرداد در کنگره بین‌المللی بزرگداشت پدر امام خمینی‌(ره)، آیت‌الله سیدمصطفی موسوی‌ خمینی(ره) در خمین، ضمن ابلاغ پیام قدردانی و تشکر رئیس جمهور از برگزار کنندگان این کنگره گفت: پس از دوران صفویه که نسبت نزدیکی که میان دین و دولت در ایران برقرار شد، تا پایان دوران پهلوی دوم شاهد دین زدایی از حکومت، جامعه و زندگی فردی مردم بودیم.

وی بیان کرد: تجربه دوران تلخ قاجاریه باعث شد که نه فقط روشنفکران؛ بلکه بیش از پیش از آنها روحانیان روشن اندیش به فکر چاره ای برای نجات جامعه ایران بیفتند و تلاش هایی که برای برقراری مشروطه در ایران صورت گرفت و مبارزات عظیم و بسیار طولانی روحانیت علیه استبدادی که گاه رنگ دین هم گرفته بود منجر به انقلاب مشروطه در ایران شد.

آشنا اظهار کرد: بعد از شکل گیری جریان مشروطیت دو رویکرد در مقابل یکدیگر قرار گرفتند و یکی از آنها رویکردی بود که راه نجات کشور را در ترک سنتها و بریدن از اصل و ریشه می دانست و دیگری رویکردی که معتقد بود باید زنگارها را زدود؛ ولیکن به اصل و ریشه محکم چنگ زد؛ لذا افرادی که بازنگری انتقادی سنت و جامعه بر اساس مدنیت شیعه را اصل می‌دانستند در مقابل افرادی که فریاد می‌زدند از فرق سر تا نوک پا باید فرنگی شود قرار گرفتند.

مشاور فرهنگی رئیس جمهور افزود: تجربه تاریخی دوران پهلوی اول نشان داد که افرادی که شعار وابستگی استبداد را سر میدادند در عمل به جایی جز نوکری استبداد نرسیدند.

وی با اشاره به تلاش مستمر اندیشمندان غرب گرای مشروطه و مشاوران و کارگزاران رضا شاه برای دین زدایی از جامعه، افزود:  آنچه که درکشور ما به عنوان کشف حجاب اتفاق افتاد نه محصول خشک مغزی رضاخان؛ بلکه محصول تفکر اندیشمندان غرب گرا بود که تصور می کردند آزادی زنان به معنی آزادی آنان از حجاب است.

آشنا اظهار کرد: تجربه تاریخی دوران رضا شاه نشان داد که اگر حمایت اجتماعی پشت سر دولت نباشد آن دولت به هیچ وجه نمی‌تواند در برابر تجاوز خارجی ایستادگی کند.

مشاور فرهنگی رئیس جمهور ادامه داد: در دوران سخت و پیچیده پهلوی دوم سلاطین سعی کردند که نه تنها در ظاهر و جلوه بیرونی اسلام را از جامعه خارج کنند؛ بلکه تلاش کردند با ایجاد انگیزه‌های شرک آمیز و دین زدایانه فرهنگ و اشخاص را تحت تاثیر قرار دهند و در این دوران بود که ظاهراً حجاب آزاد شد؛ اما تبلیغات لذت جویی بیرونی همچنان ترویج می‌شود که گویی متمدن بودن و ترک ظواهر غربی  به معنی دوری از تمدن است.

وی تصریح کرد: در این دوران بود که اهمیت روحانیت آگاه و شاگردان امام(ره) که مهمترین ویژگی آنها تلاش برای آموختن زبان نسل جدید بود رخ نمایاند و شبکه عظیم روحانیت به رهبری شاگردان امام(ره) در سراسر کشور فعال و بنیان حکومت را در هم پیچید.

آشنا در ادامه داشتن خوی استبدادی را مهمترین میراث فرهنگی پهلوی در جامعه عنوان کرد و افزود: انقلاب ایرانی انقلابی عظیم در برابر استبداد، خوی استبدادی و افزایش مشارکت عمومی بود و هرگونه تلاشی برای کاهش مشارکت مردم نه در اجرای تصمیمات؛ بلکه در اصل تلاشی بر علیه مبانی انقلاب اسلامی و مبانی امام(ره) بود.

وی تصریح کرد: حضرت امام(ره) و خاندان ایشان خاندان فقاهت، جهاد و مبارزه عزتمندانه بود و به ما آموختند که در هر شرایطی عزت اسلام و شیعه باید حفظ شود.

مشاور فرهنگی رئیس جمهور در پایان، احیای معنویت در جامعه را مهمترین هدف انقلاب حضرت امام برشمرد و گفت: توجه به قدرت خداوند و ثابت قدم بودن در مسیر اهداف اسلام و انقلاب باعث عزتمندی نظام جمهوری اسلامی خواهد شد و این احساس بندگی که با نفس گرم امام در جامعه وزیدن گرفت بزرگترین سرمایه انقلاب و بندگی خداوند و آزادی از بند بندگی همه مستکبران و قلدران جهان است.
نظرات بینندگان