arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۶۰۴۷۳
تاریخ انتشار: ۵۵ : ۱۱ - ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۳
آیت الله مظاهری در دیدار جمعی از اعضای تحریریه نشریه حریم امام:

همگی علیه کسی که مرجعیت موسسه تنظیم و نشر را نمی پذیرد قیام کنید/ این گناهی بزرگ و شکستن حریم حضرت امام است/ بعضی بی ادب ها پررو شده اند

معلوم است که عدم پذیرش مرجعیت موسسه تنظیم و نشر خیلی بد است. این شکستن حریم حضرت امام است و توقع دارم در این موارد همگی علیه او قیام کنند. بعضی اوقات که این ها را می بینم خیلی ناراحت می شوم. مخصوصا گاهی شب خوابم نمی برد که چرا ندانسته اینچنین می کنند. ناراحت می شوم که حداقل چرا ندانسته به حریم حضرت امام ضربه زده می شود. ما هیچ توقع نداشتیم روزی شخص بی ادبی راجع به حریم حضرت امام جرئت داشته باشد بی ادبی و اشکال بکند و به طور غیرمستقیم تضعیف کند. اما شده و هست.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : دشمنی های علنی و جسارت ها به خاندان امام در زمان احمد آقا نبود.

به گزارش جماران، آیت الله مظاهری، رییس حوزه علمیه اصفهان، در دیدار با اعضای تحریریه هفته نامه حریم امام، با بیان این مطلب افزود: الحمدلله بعد از حضرت امام آقای حاج احمد آقا خوب توانست حریم حضرت امام را حفظ کند. نشان داد زیرکی و شایستگی امام در ایشان هست، اما خدا نخواست این نعمت بزرگ برای ما بماند و داغ احمد آقا همه را داغدار کرد. مخصوصا مراجع، مقام معظم رهبری و کسانی که معنای نظام جمهوری اسلامی را درک کرده بودند.
وی افزود: پس از این واهمه ای برای همه پیدا شد که جای احمد آقا کیست؟ الحمدلله نعمت غیرمترقبه بود و سید حسن آقا پیدا شد.

استاد اخلاق حوزه علمیه اصفهان، با تأکید بر اهمیت حفظ حریم بیت امام خمینی گفت: من از آقازاده های حاج احمد آقا خیلی تشکر می کنم. خیلی هم دعایشان می کنم. مخصوصا سید حسن آقا را. این آقازاده ها نشان دادند که زیرکی و شایستگی احمد آقا را دارند.

وی افزود: سید حسن آقا الحمدلله بعد از حاج احمد آقا آن طور که ما می خواهیم جای او نشست. الحمدلله الان مورد احترام مراجع، مقام معظم رهبری و آن کسانی است که به این نظام جمهوری اسلامی عقیده دارند. به راستی این آیه شریفه «ما ننسخ من آیه او ننسها نات بخیر منها أو مثلها / هیچ آیه ای را منسوخ یا ترک نمی کنیم مگر آنکه بهتر از آن یا همانند، آن را می آوریم» تحقق پیدا کرد و ایشان خوب توانست اداره کند.

آیت الله مظاهری با بیان این که دشمنی های علنی در زمان آقای حاج احمد آقا نبود؛ امام گفته بودند که «... پس از من براى انتقامجویى از من به بعض نزدیکان و دوستانم تهمتها که من آنها را ناروا مى‏دانم بزنند و به آتشى که باید مرا بسوزانند آنان را بسوزانند و احیاناً به صورت دفاع از من انتقام مرا از آنها بگیرند.(صحیفه امام ج‏17 90 پیام به ملت ایران درباره سید احمد خمینى و رفع تهمتهاى ناروا ص : 90) بر همین اساس امام از احمد آقا می خواستند که خود را مهیای مواجه با انتقام جویی ها کند و می فرمودند: باید احمد بداند کسانى خصوصاً مثل او که در این امور اجتماعى یا سیاسى وارد مى‏شوند، مصون از افترا و ضربه نیستند و باید او حساب خود را با خداى قادر متعال درست کند و به ذات مقدسش اتکال نماید و از بشر ضعیف هراس نداشته باشد که مکاید بشرى چون خود بشر زودگذر و فانى است‏ (صحیفه امام ج‏19 107 نامه به آقاى سید احمد خمینى(تأیید صداقت و امانتدارى ایشان) .....) » احمد آقا هم بر همین اساس مهیا بود. اما دشمنی های علنی و جسارت ها به خاندان امام در زمان احمد آقا نبود. چنین جرئتی نبود. متاسفانه این جرئت بعد از احمد آقا پیدا شد. البته مصیبت هم خیلی بزرگ است. از این که مقام معظم رهبری و مراجع و بزرگان مواظبند این ها بیش از این جرئت پیدا نکنند باید تشکر کرد. اما بالاخره این در زمان احمد آقا نبود و در زمان حسن آقا پیدا شد. من تشکر می کنم از حسن آقا که با یک کوه مقاومت در برابر این مصیبت ایستاد. خنثی هم کرد.

استاد اخلاق حوزه علمیه اصفهان ادامه داد: الان تقریبا می توانیم بگوییم فعالیت دشمن مثل فعالیت روی آب است. این خیلی شکر دارد. همه مان باید شکر کنیم و به این حسن آقا دعا کنیم. همچنان به آن دو آقازاده که همسو و همگام با حسن آقا خوب جلو می آیند. مخصوصا راجع به حریم حضرت امام که از شما هم باید تشکر کنم که از این حریم مواظبت دارید.
وی با بیان این که در زمان حسن آقا راجع به حریم حضرت امام خیلی کار شده؛ گفت: علاوه بر این درس و بحث ایشان خیلی مورد رضایت من است و خیلی به ایشان دعا می کنم و کردم. از ایشان تشکر کردم و می کنم. درس و بحث ایشان انصافا چیز ارزنده ای است. اما الان بحث این است که حسن آقا این حریم مقدس را خوب توانست حفظ بکند.

آیت الله مظاهری مجله حریم امام مجله ای خوب توصیف کرد و ضمن تشکر از اعضای تحریریه این نشریه گفت: برای این مجله زحمت کشیده می شود. من مقیدم این مجله را ببینم. هر وقت مجله را دیدم به شما دعا می کنم. مجله خوبی است. اما دو سه چیز از شما تقاضا دارم که در این مجله حفظ شود. اول این که این مجله هفته نامه است و باید پر شود. اما بعضی اوقات یک چیزهایی مطرح می شود که به حریم حضرت امام و مقام قدس خاندان امام ارتباطی ندارد. این را تقصیر شما نمی گذارم. تقصیر این است که چاره ای ندارید جز این که مجله پر بشود. شما عزیزان هم باید خیلی مواظب باشید که این گفتارهای شما با مقام قدس حضرت امام سازگار باشد.

وی در دومین پیشنهاد خود برای نشریه حریم، خواستار نشر مباحث علمی بزرگان در این مجله شد و افزود: می توانید این مجله را مجله ای علمی کنید که به مقام قدس امام هم بخورد.
استاد اخلاق حوزه علمیه اصفهان در سومین پیشنهاد خود که آن را از دیگر پیشنهادهایش دانست؛ گفت: مجله شما باید رنگ اخلاقی داشته باشد.حضرت امام از نظر علوم اسلامی جامع بودند. اصول و تفسیر و فلسفه و عرفان و حتی ادبیات. من یک عمر با حضرت امام بودم. ده دوازده سال پیش ایشان درس خواندم. علاوه بر آن از شاگردهای خاص ایشان بودم. خدا را شکر می کنم. یادم نمی رود کفایه می خواندم که رفتم پیش حضرت امام. الان که فکرش را می کنم می بینم خیلی پررویی می خواهد. آن وقت به حضرت امام گفتم: «آمدم این جا و می خواهم درس خارج بخوانم. اما دلم می خواهد دست عنایت شما روی سرم باشد.» ایشان تبسم کردند. نه گفتند نه و نه گفتند آری. تبسم ایشان علامت رضا بود.

آیت الله مظاهری با بیان این که امام خیلی بر من حق دارند؛ گفت: به هر حال ایشان جامع العلوم بودند در علوم اسلامی. امتیاز حضرت امام اخلاق ایشان بود. ابتکار و معلمی ایشان در اخلاق و این که از نظر اخلاقی همیشه هادی حوزه ها بودند. این جای خیلی شکر دارد که حضرت امام به معلم اخلاق شناخته شدند در حالی که جامع علوم و متخصص بودند. نه صرف آشنایی با علوم اسلام بلکه تخصص به علوم اسلامی داشتند. اما این تخصصشان در اخلاق حتی از عرفانشان، که فوق العاده بالاست، بالاتر رفت. پس مجله شما باید رنگ اخلاقی داشته باشد. اصلا چون مربوط به حضرت امام است آن رنگی که حضرت امام داشتند را باید داشته باشد. حضرت امام هم این را می خواهد. یعنی اگر الان اتصالی با روح حضرت امام پیدا کنید حضرت امام هم این حرف مرا صددرصد تأیید می کند. حالا من از شما تقاضا دارم. حضرت امام از شما می خواهند که این مجله رنگ اخلاقی داشته باشد.طوری باشد که به اخلاق و شان و مقام حضرت امام بخورد.
وی در آخرین پیشنهاد خود گفت:شکی نیست که باید مجله سیاسی باشد اما کاری نکنید که مجله شما رنگ سیاسی پیدا بکند. حتی اگر یک بی ادبی می شود خیلی بهتر است که در مجله جواب داده نشود. آن را باید بیت حضرت امام جواب بدهد و کسانی که وظیفه پاسخگویی دارند. شماها نباید جواب سیاست یک بی ادب را بدهید. اما معلوم است که مجله شما باید رنگ سیاسی هم داشته و باید سیاسی هم باشد. باید سیاست دار باشد و از سیاست جدا نباشد. اما اگر بخواهد مجله سیاسی بشود موافق نیستم.

رییس حوزه علمیه اصفهان خطاب به اعضای تحریریه هفته نامه حریم امام، گفت: الحمدلله شما روشن هستید. این چیزهایی که می گویم را خوب درک می کنید. خوب می توانید آماده و رفع بکنید. دعایش برای ما و کارش برای شما و همکارانتان. لطفش هم برای حضرت امام. بدانید حضرت امام بهتان لطف دارند. حضرت امام نظر روی این مجله و حریم مقدسشان دارند. چنانچه همه وظیفه سنگینمان است که این حریم مقدس را صددرصد حفظ بکنیم. «یکرم الرجل فی ولده». وظیفه همه ما از جمله مقام معظم رهبری و مراجع این است که حسن آقا را حفظ بکنیم و از او مواظبت کامل داشته باشیم. من به اندازه وسعم داشتم و دارم و خواهم داشت.

در ادامه این دیدار ، آیت الله خزائلی از اساتید سطوح عالی حوزه علمیه قم که اعضای تحریریه حریم امام را  همراهی می کرد؛ حضورحضرت آیت الله العظمی مظاهری در اصفهان را منشأ برکات بسیاری دانست و با اشاره به سابقه کهن حوزه علمیه اصفهان، تاریخ این شهر و تحولات و علمایش خواستار تشریح وضعیت کنونی حوزه علمیه اصفهان در مقایسه با سال های قبل از حضور ایشان شد.

آیت الله مظاهری، با بیان این که پاسخ به این پرسش دشوار است؛ گفت: اما وقتی آمدم اصفهان، ولایت مرده یا در شرف مرگ بود. الان ولایت زنده است. اگر از همه شهرها بهتر نباشد مسلماً کمتر نیست. حوزه هم، حوزه پژمرده ای بود. باید بگویم که حوزه نبود. آن حوزه کهن اصفهان، که همه حوزه ها حتی نجف از آن سرچشمه می گرفت، از بین رفته بود. پژمرده بود. الحمدلله الان حوزه شکوفایی است. حوزه خواهرها هم خیلی شکوفایی دارد دردسر هم ندارد یا کم دارد. از نظر مدارس هم همین طور است. الان با 10هزار طلبه از حوزه اصفهان راضی هستم. الحمدلله مدیریت و درس و بحثش عالی است و مدرسین خوبی دارد. مسئولینش خوب می توانند حوزه را اداره کنند. فقط یک کار نتوانستم بکنم که خیلی ناراحتم؛ این که فلسفه و عرفان حضرت امام را در اصفهان زنده کنم. تا حالا نتوانستم.

استاد خزائلی در ادامه سخنان آیت الله مظاهری یادآور شد: در قم هم آن گونه که می بایست زنده نشده.

آیت الله  مظاهری در پاسخ گفت: بله، در قم هم نشده. خیلی به این در و آن در زدم تا فلسفه و عرفان حضرت امام را زنده کنم. در منبرهای اخلاقی برای طلبه ها یا در منبرهای تفسیر و عمومی هم مقیدم که فلسفه و عرفان حضرت امام را به نام ایشان معرفی کنم تا این کار صورت بگیرد اما ناراضی هستم، نشد. از نظر سایر علوم اسلامی الحمدلله شده ولی از این نظر نشده. خیلی هم زحمت کشیدم و التماس کردم. حتی حاضر شدم بعضی ها دو سه ماه در تابستان بیایند برایشان خانه بگیرم و مخارج خود و زن و بچه شان را تامین کنم و دو درس فلسفه بگویند. اما این هم نشد و ادامه پیدا نکرد نشد.

وی افزود: مقام معظم رهبری آن سال های اول اصرار به من داشت که «تو خودت مدرس شو.» نه این که فقه و اصولم را تعطیل کنم بلکه اضافه بر آن تدریس فلسفه داشته باشم. اما این طور طاقت ندارم. الان اصولم را هم به سختی می گویم. فقه و اصول من نباشد حوزه لنگ و پژمرده می شود. دعا کنید فلسفه و عرفان حضرت امام زنده شود. من می توانم بگویم فقه حضرت امام را در اصفهان زنده کردم. از نظر فقه و اصولی که دارم حضرت امام از دست من راضی هستند.

رییس حوزه علمیه اصفهان افزود: الحمدلله حوزه شکوفاست. اگر بهتر از قم نباشد کمتر نیست. البته در سطح خودش. نه در سطح شصت هفتادهزار نفر طلبه و آن امکانات و مراجع بزرگ قم. از شما می خواهم که دعا کنید این حوزه روزبروز شکوفاتر شود و این ولایت حضرت امام و نظام جمهوری اسلامی ریشه دارتر و هر دو از مصادیق شجره طیبه قرآن بشود. من از مدیریت این جا هم راضی هستم. آقای طباطبایی خوب اداره کرده و الحمدلله همه چیز آقای طباطبایی خوب است. من از آقای طباطبایی راضی هستم و ایشان را مدیر خوبی در استان اصفهان می دانم، خدا طول عمر و توفیق به او بدهد.

در ادامه این دیدار یک عضو تحریریه هفته نامه حریم امام، با اشاره به این که مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی به تشخیص و دستور آن امام عزیز دور اندیش تاسیس و با زحمات مرحوم حاج احمد آقا شکل گرفته و توسعه پیدا کرده و درنهایت به وصیت آن بزرگوار و تنفیذ مقام معظم رهبری، با مدیریت حجت الاسلام والمسلمین سید حسن خمینی فعالیت های خود را ادامه می دهد. گفت: مقام معظم رهبری هم نه تنها تنفیذ کردند که در بعضی جلسات تایید فرموده و بیت امام را بهترین میراث دار اندیشه های امام دانسته اند. اما با توجه به مرجعیت و اعتبار این موسسه نسبت به آثار حضرت امام، اگر کسی حرفی را به امام نسبت داد و مؤسسه با ارائه مستندات آن را نادرست یا درست خواند ولی کسانی نپذیرفتند و تشکیک و تردید کردند، تکلیف چیست؟

آیت الله مظاهری در پاسخ تصریح کرد: معلوم است که عدم پذیرش مرجعیت موسسه تنظیم و نشر خیلی بد است. این شکستن حریم حضرت امام است و توقع دارم در این موارد همگی علیه او قیام کنند. البته با لطف و مهربانی و اخلاق حضرت امام. بعضی اوقات که این ها را می بینم خیلی ناراحت می شوم. مخصوصا گاهی شب خوابم نمی برد که چرا ندانسته اینچنین می کنند. اگر هم دانسته باشد که گناهش خیلی بزرگ است. ناراحت می شوم که حداقل چرا ندانسته به حریم حضرت امام ضربه زده می شود. الحمدلله کم است ولی کمش هم خیلی زیاد است. ما هیچ توقع نداشتیم روزی شخص بی ادبی راجع به حریم حضرت امام جرئت داشته باشد بی ادبی و اشکال بکند و به طور غیرمستقیم تضعیف کند. اما شده و هست. بعضی بی ادب ها پررو شده اند.

وی افزود: به شما قول می دهم صددرصد نظر حضرت امام روی حریم و نظام است. یقین دارم نظام جمهوری اسلامی و حریم مقدس حضرت امام محفوظ می ماند. ابهتی که الان دارد خیلی بالاست. خیال می کنم اصلا نظر لطف حضرت امام است. بنابراین خیلی ناراحت نباشید. البته نمی شود که ناراحت نباشید اما موافق نیستم شما وارد قضایا بشوید یا حسن آقا در مسائلی که به او منسوب است وارد شود.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم در پاسخ  به تقاضای ایراد توصیه ای اخلاقی در این دیدار؛ به دیدار خود هنگام ورود امام خمینی به شهر قم در بهمن 57، گفت: من از زبان حضرت امام یک جمله می گویم. حضرت امام وقتی از فرانسه آمدند تهران و بعد در قم مستقر شدند، جداً می خواستند قم بمانند. حتی به من گفتند: «من آمده ام طلبگی کنم».

وی ادامه داد: آن موقع برای تجدید بیعت به دیدار ایشان می آمدند. یک عده از شرکت نفت اهواز برای تجدید بیعت آمدند. سخن گویشان خیلی شیرین حرف زد. گفت: «نیامده ایم بگوییم از انقلاب چه می خواهیم. آمده ایم بگوییم انقلاب از ما چه می خواهد.» حضرت امام خیلی برافروخته و خوشحال و خندان شدند. فرمودند: «انقلاب از شما یک چیز می خواهد؛ شناخت به وظیفه و عمل کردن به وظیفه.» این حرف خیلی زیباست. من هم از قول حضرت امام می گویم که شناخت وظیفه و عمل کردن به وظیفه را در نظر بگیرید. خدا عاقبت همه تان را به خیر کند. از همه شما تشکر می کنم! امیدوارم دست عنایت حضرت امام روی سر همه تان باشد و مورد لطف دعای حضرت امام باشید.
نظرات بینندگان