arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۵۴۱۱۶
تاریخ انتشار: ۱۵ : ۱۴ - ۱۰ فروردين ۱۳۹۳

مطهری:اسلامیت منهای جمهوریت قابل تحقق نیست

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : نماینده مردم تهران تاکید کرد: طبیعی است جمهوریت و اسلامیت از یکدیگر قابل تفکیک نیست و هر دو مقوله باید به طور هم زمان در کنار هم باشند و نمی‌توان گفت که اسلامیت منهای جمهوریت قابل تحقق است چرا که آن مقبولیت و پذیرش عمومی همواره باید وجود داشته باشد.

علی مطهری در گفتگو با خبرنگار ایلنا در تحلیل سخنان امام خمینی (ره) درباره «جمهوری اسلامی» و با اشاره به تاکید ایشان بر عبارت «جمهوری اسلامی نه یک کلمه کم و نه یک کلمه زیاد» گفت: چون در آن دوره عده‌ای عنوان «جمهوری دموکراتیک اسلامی» را مطرح کرده بودند امام در پاسخ به آن‌ها گفت: «جمهوری اسلامی نه یک کلمه کم و نه یک کلمه زیاد» و استدلال ایشان که در بیان شهید مطهری هم هست این است که وقتی می‌گوییم «جمهوری اسلامی» آن مفهوم دموکراتیک هم در درونش نهفته است.

نماینده مردم تهران ادامه داد: وقتی ما می‌گوییم نظام ما نظامی است که شکل آن جمهوری و محتوای آن اسلامی است به این معنی است که اهمیت دادن به نظر مردم در آن نهفته است و البته این به معنی آن دموکراسی مطلقی که مورد نظر برخی غربی هاست که میل مردم را مبنا قرار می‌دهند نیست بلکه مقصود نظر مردم مسلمان در چارچوب اسلام است.

مطهری همچنین خاطرنشان کرد: فرد واجد شرایط تا زمانی که مقبولیت اجتماعی نداشته باشد عملا امکان برقراری حکومت اسلامی را ندارد، چنانکه امیر المومنین علی (ع) فرمودند من به این دلیل خلافت را می‌پذیرم که با مراجعه مردم به من، حجت بر من تمام شد و اگر نپذیرم در مقابل خداوند و تاریخ پاسخی ندارم. لذا همواره باید یک پذیرش مردمی نیز وجود داشته باشد تا حکومت اسلامی قابل تحقق باشد.

وی در خصوص نقش و جایگاه جمهوریت در اندیشه امام (ره) ضمن تاکید بر این موضوع که اساسا نهضت اسلامی با حمایت و حرکت مردم آغاز شد و به پیروزی رسید، تصریح کرد: روشن است که امام (ره) برای مردم در انقلاب و نظام جمهوری اسلامی نقش اول را قائل بودند و مردم را ولی نعمت خود می‌دانستند و هر اقدام و تحولی را با تکیه بر نیروی مردم انجام می‌دادند و طبیعی است که ما نمی‌توانیم نظر و رضایت مردم را نادیده بگیریم.
نظرات بینندگان