arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۳۶۷۹۸
تاریخ انتشار: ۴۲ : ۱۸ - ۲۰ آبان ۱۳۹۲

احتمال تعلیق دوباره ورزش ایران!

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
نایب رئیس کمیته ملی المپیک تعیین اعضای منتخب برای حضور در مجمع عمومی کمیته ملی المپیک را دارای برخی شبهات، ابهامات و نکاتی مغایر با اساسنامه جدید کمیته ملی المپیک خواند. این عضو هیات اجرایی کمیته ملی المپیک تاکید کرده اگر تدبیر مناسبی برای تجدید نظر در این بخش صورت نگیرد، احتمال تعلیق دوباره ورزش ایران از سوی کمیته بین اللملی المپیک وجود دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، محمود خسروی‌وفا در نامه‌ای که رونوشت آن در اختیار خبرگزاری مهر قرار گرفته است، تعیین اعضای منتخب برای حضور در مجمع عمومی کمیته ملی المپیک را غیرقانونی و پرابهام خوانده است.

در نامه ارسالی خسروی وفا به محمد علی‌آبادی رئیس کمیته ملی المپیک به 9 بند مبنی بر پرابهام بودن تعیین اعضای منتخب اشاره شده که به شرح زیر اعلام می شود:

1. با استناد به ماده پنج بند ب اساسنامه جدید کمیته ملی المپیک، 6 نفر از قهرمانان باید در چارچوب دستورالعمل IOC توسط کمیسیون ورزشکاران انتخاب شوند. در بخش سوم بند ب مقررات کمیسیون ورزشکاران IOC (که از ماه آوریل سال 2011 لازم الاجرا است) آمده است: "اکثریت اعضای کمیسیون از ورزشکارانی تشکیل شده است که زمان انتخاب/ معرفی آنها، حداقل در رقابت های سطح ملی یکی از رشته های ورزشی المپیک فعالیت داشته یا طی چهار سال گذشته به این امر مشغول باشند." متاسفانه اکثریت اعضای کمیسیون که افراد را انتخاب نموده اند، واجد این شرایط نیستند.

2. با استناد به ماده 5 بند ب اساسنامه جدید کمیته ملی المپیک، 6 نفر از قهرمانان باید در چارچوب دستورالعمل IOC توسط کمیسیون ورزشکاران انتخاب شوند. در بخش سوم بند د مقررات کمیسیون ورزشکاران IOC آمده است: "اکثر اعضای کمیسیون توسط سایر ورزشکاران انتخاب می شوند." آیا این اعضا توسط سایر ورزشکاران اعم از مدال آوران المپیک لندن انتخاب شده اند؟

3. با استناد به ماده 5 بند ب اساسنامه جدید کمیته ملی المپیک، 6 نفر از قهرمانان باید در چارچوب دستورالعمل IOC توسط کمیسیون ورزشکاران انتخاب شوند. در بخش پنجم بند ب مقررات کمیسیون ورزشکاران IOC آمده است: "کمیته ملی المپیک مسئول است تا در چارچوب امکانات خود از برگزاری جلسات کمیسیون اطمینان حاصل نماید." همانطور که مطلع هستید مقرر گردیده بود در جلسه کمیسیون مربوطه برای انتخاب قهرمانان، جناب آقای مشحون و اینجانب به عنوان ناظر حضور داشته باشیم که از هیچ کدام دعوت به عمل نیامده است.

4. مصوبه شماره 2/125- 1392- ک- و، بدون تاریخ است و بنابر اطلاعات واصله، روز پنج‌شنبه مورخ 92/8/16 یعنی 2 روز بعد از صورتجلسه هیئت اجرایی مورخ 92/8/14 و بدون تشکیل جلسه و فقط با اخذ امضای افراد تهیه شده است که انجام این موضوع غیرقانونی می باشد.

5. با استناد به ماده 5 بند ج اساسنامه جدید کمیته ملی المپیک، "یک نفر از مربیان و داورانی که در بازی های المپیک شرکت داشته اند. به انتخاب هیئت اجرایی باید معرفی شوند." با توجه به پیروزی های شکوهمند تیم های کشتی و وزنه برداری، مربیان بزرگی چون آقایان محمد بنا، کوروش باقری و رسول خادم شایستگی این انتخاب را داشته اند که چنین نشده است.

6. با استناد به ماده 5 بند ح اساسنامه جدید کمیته ملی المپیک، "یک نفر نماینده از میان رؤسا یا دبیران کل ایرانی فدراسیون های بین المللی یا کنفدراسیون های آسیایی یا نهادهای بین المللی ورزش که توسط IOC به رسمیت شناخته شده باشد باید معرفی شود."  با توجه به سوابق، تجربیات و مسئولیت کنونی آقای علی مرادی به عنوان دبیرکل وزنه برداری قاره های آسیا و آفریقا و با توجه به رفتار اخلاقی و اذعان آقای قلمسیاه مبنی بر شایستگی آقای علی مرادی در مقابل خودشان به نظر می رسد، ایشان گزینه مناسب تری خواهد بود.

7. با استناد به ماده 5 بند خ ردیف 2 اساسنامه جدید کمیته ملی المپیک، با توجه به سوابق و تجربیات ارزشمند آقایانی چون مهندس هاشمی طبا(تنها عضو سابق IOC در دوره جمهوری اسلامی)، دکتر قراخانلو (رئیس سابق کمیته ملی المپیک)، دکتر نصراله سجادی (دبیرکل و خزانه دار اسبق کمیته ملی المپیک و عضو اسبق شورای المپیک آسیا)، دکتر امیر حسینی (نایب رئیس و دبیرکل اسبق کمیته ملی المپیک) و... در مقایسه با افراد مورد اشاره در صورتجلسه، لازم است تجدیدنظر صورت گیرد.

8. با استناد به ماده 5 بند خ ردیف 2 اساسنامه جدید کمیته ملی المپیک، جدای از سرکار خانم شهریان، با توجه به سوابق و تجربیات ارزشمند اعضای اسبق هیئت اجرایی کمیته ملی المپیک، بانوانی چون خانم ها احمدیان، طاهریان، فرهادی زاد و... در مقایسه با فرد مورد اشاره در صورتجلسه، لازم است تجدیدنظر صورت گیرد.

9. با استناد به ماده 5 بند خ ردیف 9 اساسنامه جدید کمیته ملی المپیک، با توجه به اینکه اتحادیه فوتبال، فردی را معرفی ننموده، لذا این تصمیم نیز خلاف قانون است.

با توجه به موارد غیرقانونی و پرابهام فوق الذکر، ثبت نام این گزینه ها مصداق رفتار غیرقانونی خواهد بود و بیم آن می رود که کشورمان به تعلیق توسط IOC دچار شود.

لذا در راستای تامین منافع ملی و حفظ آبروی نظام مقدس جمهوری اسلامی، بدینوسیله از جنابعالی تقاضا دارم ضمن تشکیل جلسه فوق العاده هیئت اجرایی، اصلاح روند قانونی موارد مذکور و رفع موانع و روشن شدن ابهامات پیش آمده، از ثبت نام نامزدها که قرار است از 25 آبان ماه آغاز شود، جلوگیری شود.

پیشاپیش از توجهی که مبذول می فرمائید، سپاسگزارم.
نظرات بینندگان