arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۳۱۲۷۱
تاریخ انتشار: ۲۳ : ۱۱ - ۰۹ مهر ۱۳۹۲

عقب نشینی مهم آمریکا دربرابر ایران، کیهان را مجبور به دروغگویی کرد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سخنان مهم و امیدوارکننده روز گذشته جان کری، وزیر خارجه آمریکا مبنی بر امکان توافق 3 تا 6 ماهه با ایران و نیز به رسمیت شناختن غنی سازی ایران در سطوح پایین، اگرچه امتیاز دیگری بعد از سخنرانی اخیر باراک اوباما بود، اما تخریب کنندگان دیپلماسی فعال کشور را عصبانی کرد و روزنامه کیهان برای لاپوشانی این موفقیت، مجبور به دروغگویی شد.

به گزارش آینده ؛ در حالی که پیش از این، آمریکا در مذاکرات با ایران، بر عدم غنی سازی اورانیوم در ایران تاکید داشت و حداکثر ارائه اورانیوم غنی شده در خارج از ایران برای رآکتورهای داخل کشور را پذیرفته بود، جان کری که از سوی اوباما برای حل و فصل پرونده هسته ای ایران ماموریت یافته، در یک امتیاز مهم، غنی سازی در ایران را هم تایید کرد و گفت: ایران می تواند با باز کردن تاسیسات هسته یی اش به روی بازرسان و نگه داشتن سطح غنی سازی در سطوح پایین که به درد کاربردهای نظامی نمی خورد، صداقتش را اثبات کند.

او حتی سخنان روحانی که در داخل کشور برخی از آن ابراز شگفتی کردند را عینا تایید کرد و گفت که می توان بین 3 تا 6 ماه موضوع را حل کرد.

ایران برای استفاده در رآکتورهایش، تنها به دنبال تداوم غنی سازی 3/5 درصد است و در صورت تداوم این موضع از سوی آمریکا، می توان به توافقی مهم امیدوار بود که هم ادامه روند غنی سازی و فعالیت صلح آمیز هسته ای کشورمان را تضمین می کند و هم تحریم ها را لغو می کند.

کری گفت: پس از آنکه توافقنامه ای حاصل شد که صلح آمیز بودن برنامه هسته یی ایران را ثابت می کند، تحریم ها می توانند لغو شوند. و البته افزود: تا زمانی که آشکار نشده است که یک روند قابل راستی آزمایی و شفاف برقرار شده است و ما براساس آن می دانیم ایران دقیقا با برنامه هسته ایش چه کار خواهد کرد، آمریکا تحریم ها را لغو نخواهد کرد.

شاید همین سخنان باعث شد تا روزنامه کیهان که تیتر دو روز قبل خود مبنی بر نگرفتن امتیاز را بی اعتبار می دید، به تحریف سخنان وزیر خارجه آمریکا بپردازد و این گونه تیتر بزند:



وعده های نسیه آمریکا توخالی از آب درآمد
جان کری: لغو تحریم ها را بررسی هم نمی کنیم



به ویژه که این روزنامه دو روز قبل مدعی شده بود:
امتیاز نقد دادیم، وعده های نسیه گرفتیم.

این در حالی است که در همین شماره امروز روزنامه کیهان هم در ذیل همین خبر جان کری آمده است:

وی گفت: «تا زمانی که روندی قابل رسیدگی، مشخص و شفاف آغاز نشود، آمریکا موضوع لغو تحریم ها علیه ایران را مورد بررسی قرار نخواهد داد.»


البته حتی برادر حسین و جوانان آینده ساز ادامه دهنده راهشان که چند صباحی هم با تیم قبلی مذاکره کننده هسته ای به اروپا رفته و دست خالی و بی نتیجه از امتیاز برگشته اند، اما حداقل سررشته ای از روند توافقات خارجی دارند، به خوبی می دانند که دادن و گرفتن هر امتیازی دوطرفه است و با یک سلام و مذاکره نیم ساعته و بدون توافق، گرفتن امتیاز ممکن نیست.

با این حال به نظر می رسد دوستان کیهان مصداق سخن بزرگانند که می گویند دروغگو برای پوشاندن دروغ قبلی خود، مجبور است دروغ های تازه بگوید.


نقض توصیه 34سال قبل امام به مدیران کیهان


کاش برادرانی که اکنون میراث دار روزنامه کیهان شده اند، بار دیگر به سخنان امام خمینی، رهبر کبیر انقلاب در دیدار با کارکنان روزنامه کیهان در سال 58 توجه کنند که فرمود: "روزنامه باید مطابق آراء ملت باشد". مطبوعات باید آنچه را ملت می خواهند، بنویسند."


نظرات بینندگان