کد مطلب: ۱۴۷۷۷۵

باورهای غلط استارت‌آپ شدن

یک شبه نمی‌توان ره صد ساله رفت

یک شبه نمی‌توان ره صد ساله رفت

باوجود آنکه چند سالی از تولد استارت‌آپ‌ها در کشور سپری می‌شود ولی بسیاری از جوانان هنوز با واژه استارت‌آپ آشنا نیستند و تعریف درستی از این واژه ندارند تنها در سر سودای پولدار شدن را می‌پرورانند و معتقدند که واژه استارت‌‌آپ با پولدار شدن مساوی است، تصور اشتباهی که نیاز به آگاهی دارد.

مرجان محمدی: کسب‌وکار نوپا یا استارت‌آپ‌ها واژه‌ای که چند سالی است زیاد به گوش می‌رسد، بسیاری از جوانان با ایده‌های نو در عرصه‌های مختلف سعی دارند تا این ایده را تجاری‌سازی کنند.

به گزارش تجارت نیوز ، مساله ای که طی چند سال اخیر در کشور نمونه‌های موفقی را از آن شاهد بوده‌ایم، برخی از ایده‌ها که به مرحله تجاری رسیده و با رونق گرفتن آن و ایجاد اشتغال‌زایی مستقیم و غیر مستقیم به بالا بردن آمار اشتغال کمک کرده است.

در نقطه مقابل هم بوده‌اند استارت‌آپ‌هایی که یا در نیمه‌راه و یا در پایان کار نتوانسته‌اند به هدف خود برسند و سهمی در بازار اشتغال و تجاری‌سازی داشته باشند. اما نکته مهم در این عرصه چیست؟ آیا فقط ایده نو ملاک است؟ آیا سرمایه مهم است؟ یا هردو آن‌ها؟

کارشناسان و طراحان ایده‌های نو و پیشگامان استارت‌آپ‌ها معتقدند بسیاری از افراد که وارد این عرصه می‌شوند تعریف درستی از استارت‌‌آپ ندارند، این افراد فکر می‌کنند که با یک سرمایه هنگفت و یک ایده و یا کپی‌برداری از یک ایده می‌توان کسب‌وکار پر رونق و بازگشت سود به بالاترین حد ممکن را داشت، تصور و چشم‌اندازی که کاملا اشتباه است.

از سوی دیگر برخی از کاربران با رویکرد به روش‌های نوین کسب‌وکار و آگاهی و تحقیق در مورد کارهایی که مبتنی بر اینترنت و فضای مجازی است با الگوبرداری از برندهای خارجی وارد عرصه کسب‌وکار شده‌اند و نام خود را استارت‌آپ گذاشته‌اند، هرچند همین الگوبرداری از خارجی‌ها و اجرای دقیق آن در کشور کمک کرده است تا آن‌ها از سرمایه کم به زیاد برسند و سهمی در اشتغال‌زایی داشته باشند، اما به این افراد هم نمی‌توان گفت استارت‌آپ.

افراد جوان باید بدانند که برای هر ایده نو نمی‌توان سرمایه‌گذاری کرد، از ایده تا اجرا راه سخت و دشواری را باید سپری کرد. بسیاری از افراد که گام در این راه می‌گذارند هنوز تعریف درستی از استارت‌آپ ندارند و فقط برای پولدار شدن وارد مسیری می‌شوند که ممکن است شکست را برای آن‌ها در پیش داشته باشد، پس آگاهی درست از این واژه در مرحله نخست و کلیدی قرار دارد.

در یک تعریف خیلی ساده باید گفت که استارت‌آپ، کسب‌وکاری است که قسمتی از آن مبتنی بر فناوری است. اما هر کسب‌وکار که بر پایه فناوری است، لزوما استارت آپ نیست، ولی همه استارت آپ‌ها به طرزی از وب، موبایل، اینترنت و تکنولوژی‌های جدید استفاده می‌کنند تا رشد بالایی داشته باشند و به تعداد کاربران بالایی برسند.

مسعود نظری از کارشناسان حوزه ارتباطات و مدیر یک شرکت استارت‌آپی در این خصوص به خبرنگار تجارت‌نیوز گفت: بسیاری از افراد که ایده جدید دارند نمی‌دانند که تنها ایده برای یک استارت‌آپ بودن مهم نیست بلکه در کنار آن فاکتورهای دیگری از جمله چشم‌انداز و پیش‌بینی بازار، مقیاس پذیری و سرمایه نیز مهم است.

وی با اشاره به اینکه وقتی ایده‌ای به مرحله تجاری‌سازی انبوه رسید و سودآور شد دیگر استارت‌آپ نیست، گفت: در کشور ما این اشتباه وجود دارد، بسیاری از شرکت‌ها که با ایده جدید در حال کار کردن و خدمت‌رسانی در بخش‌های مختلف جامعه هستند و توانسته‌اند اشتغال‌زایی خوبی را ایجاد کنند، با یک ایده شروع کردند و در حال ادامه حیات هستند، اما نکته در این است که آن‌ها دیگر استارت‌آپ نیستند. ولی هنوز خود را استارت آپ معرفی می‌کنند.

وی گفت: وقتی سرمایه و سود یک ایده بازمی‌گردد آن شرکت از استارت‌آپ بودن خارج می‌شود، حال بماند که برخی از شرکت‌های فعال که خود را استارت‌آپ معرفی می‌کنند با الگوبرداری از خدمات و برندهای مطرح روز دنیا وارد این عرصه شده‌اند، و با توجه به استقبال از نوع عملکرد و خدمات آن‌ها، توانستند روش نوینی را در یک کسب‌وکار سنتی ایجاد کنند.

نظری تصریح کرد: در یک توضیح درست‌تر باید بیان کرد که در کنار رشد سریع و نسبتا ارزان، امکانی که نرم‌افزار و فناوری به این کسب‌وکارها می‌دهد Scalabity یا همان مقیاس‌پذیری است.

به عنوان مثال برخی از اپلیکیشن‌ها که با هزینه بسیار کم طراحی و روانه بازار شده و در حال حاضر با تعداد کاربر میلیونی از ارزش بسیار برخوردار شده، داراری مقیاس‌پذیری است. پس می‌توان دریافت که نرم‌افزار، وب، موبایل، تکنولوژی‌های جدید خیلی می‌توانند به مقیاس‌پذیری کسب‌وکار یک استارت‌آپ کمک کنند.

وی در خاتمه گفت: در کنار تمامی این نکته‌ها باید قبول کرد که استارت‌آپ شدن در کنار این نکات مستلزم یک مدل تجاری موفق است، استارت‌آپ ها باید با یک چشم‌انداز درست و پیش‌بینی اتفاق‌هایی که ممکن است بر سر راه آن‌ها قرار بگیرد وارد بازار کار شوند و این مهم را در نظر بگیرند که هیچ اتفاقی برای میلیاردر شدن به راحتی و یک‌شبه صورت نمی‌گیرد و این تصور که با یک ایده نو می‌توان یک‌شبه ره صدساله را رفت، کاملا اشتباه است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.